8 mitów o e-commerce, w które musisz przestać wierzyć

Poznaj 8 najpopularniejszych mitów o e-commerce, które hamują rozwój biznesu i w które warto przestać wierzyć, jeśli prowadzisz sklep internetowy.

8 popularnych mitów o e-commerce

Wg badania Gemius już ponad 77% internautów kupuje online, a polski rynek e-commerce rozwija się szybko i wiedzie pod tym względem prym w całej Europie. Jego wartość na początku 2021 roku oszacowano na 100 mld złotych. E-commerce to zatem najszybciej rozwijająca się gałąź polskiej gospodarki. To kusząca perspektywa dla kolejnych przedsiębiorców, którzy widzą w e-commerce szansę na dochodowy biznes i decydują się na założenie wlasnego sklepu internetowego. W grudniu 2021 roku działało ponad 52 000. sklepów (!).

W ostatnich latach e-commerce obrósł w kilka popularnych mitów, które warto obalić. Przedstawiamy więc 8 mitów o e-commerce, w które musisz przestać wierzyć, jeśli zamierzasz odnieść sukces. Oto one:

1. E-commerce sam sprzedaje

Wyobraźmy sobie: jest klient, który w magiczny sposób sam trafia do sklepu  i jest koszyk zakupowy, który sam się napełnia i realizuje. To piękny scenariusz, ale niestety – mało  realistyczny. Nic nie dzieje się samo. Niestety dość często jeszcze zdarza się, że właściciel sklepu internetowego sądzi, że wystarczy postawić sklep, zadbać o obecność produktu i… już tylko czekać na zamówienia. Ale jak klient ma trafić do sklepu, jeśli nie ma pojęcia o jego istnieniu?

Jeśli sklep internetowy nie jest pozycjonowany, właściciel nie inwestuje w reklamę Google Ads ani nie wykorzystuje aktywnie social mediów do budowania marki – szanse na odnalezienie sklepu, chociażby w wyszukiwarce są znikome. 

Na dowód nieco statystyk o wyszukiwarce Google:

  • niemal 90% stron nie uzyskuje ruchu z wyszukiwania organicznego z Google (!),
  • w pierwszy wynik w wyszukiwarce Google klika średnio 28,5% internautów, w drugi wynik – 15,7% a trzeci – 11%;
  • jeśli strona, która plasuje się na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, posiada rich snippets, wskaźnik klikalności CTR (ang. Click Through Ratemoże osiągać nawet 46,9%;
  • im dalsze miejsce strony w wynikach wyszukiwania, tym szansa na odwiedzenie jej przez użytkownika maleje – np. w 10. pozycję na pierwszej stronie wyszukiwań klika średnio zaledwie 2.5% użytkowników wyszukiwarki;
  • na drugą stronę wyników wyszukiwania przechodzi jedynie 0,44% użytkowników!

Nie jest łatwo osiągnąć pierwszą stronę wyników wyszukiwania na najpopularniejsze frazy, które przynoszą największy ruch. Wymaga to cierpliwości, przemyślanej strategii, a przede wszystkim wiedzy. Sklep to nie tylko ładna strona internetowa. Na jego sukces składa się wiele czynników, w tym m.in. pozycja w Google, skuteczne płatne reklamy, ciekawy newsletter, atrakcyjne promocje, aktywne konta w social mediach, a przede wszystkim sukcesywne budowanie pozytywnego doświadczenia klienta. E-commerce nie sprzedaje sam. A jeśli ktoś tak sądzi, to rozczarowanie może być (i zwykle jest) bardzo kosztowne.  

Zachowania zakupowe w Internecie
Zachowania zakupowe w Internecie. Źródło: Gemius

2. Klient widzi tylko cenę

Kolejnym popularnym mitem jest to, że klient zwraca uwagę tylko na cenę. Owszem, cena jest ważna, ale nie najważniejsza. Na proces zakupowy składa się znacznie więcej czynników niż jedynie cena produktu. 

Popularne czynniki, które motywują klientów do zakupów online to m.in.:

  • wygodne zakupy z każdego miejsca;
  • brak konieczności wizyty w sklepie stacjonarnym;
  • czas – klient może oglądać towar online przez tyle czasu, ile potrzebuje;
  • atrakcyjne promocje, kody rabatowe i zniżki dla stałych klientów; 
  • możliwość stosunkowo łatwego porównania ofert w różnych sklepach internetowych;
  • większa ilość dostępnych produktów w e-sklepie niż w sklepie stacjonarnym.
Czynniki motywujące do robienia zakupów online
Czynniki motywujące do robienia zakupów online. Źródło: Gemius

Bardzo ważne jest doświadczenie zakupowe przed, jak i po zakupie. Jeśli coś było tylko tanie, ale komunikacja zawiodła, wysyłka produktu trwała za długo lub sklep nie zadziałał prawidłowo, to klient nie wróci ponownie lub całkowicie zrezygnuje z zakupu. Nie będzie miał powodów do powrotu – sklep nie zostanie zapamiętany jako wart ponownego odwiedzenia. Tańszą ofertę nie jest trudno znaleźć, a zaufanie i zadowolenie klientów buduje się często latami.

3. Sklep nie wymaga optymalizacji

Sklep działa, jest estetyczny, są zamówienia… czy to oznacza, że nie wymaga już dodatkowych prac? Niekoniecznie. Algorytmy Google wciąż ewoluują i często znacznie przetasowują pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby tego uniknąć, warto zadbać o to, by e-commerce spełniał choć minimalne wymagania optymalizacyjne. Dzięki temu unikniemy przykrego zdziwienia, że w pewnym momencie wyniki sklepu w wyszukiwarce mocno spadły.

Co warto zoptymalizować w sklepie internetowym? Oto przykłady trzech ważnych elementów:

Core Web Vitals

W ostatnich latach Google pracuje nad tym, aby nie tylko wyniki wyszukiwania oddawały jak najlepiej intencje użytkownika, ale przede wszystkim dąży do polepszenia wrażeń użytkownika, korzystającego z sieci. Google chce wziąć odpowiedzialność, za strony, które poleca szukającemu. Dlatego też zwraca uwagę na jakość polecanych stron i ich użyteczność. Czasy, gdy wystarczyło mieć na stronie ścianę tekstu i upchane słowa kluczowe bezpowrotnie (na szczęście!) minęły. 

Dziś liczy się jakość strony, szybkość jej wczytywania i responsywność. Google dąży do stron mobile-friendly, bez tego możemy zapomnieć o dobrych pozycjach, ale także o zadowoleniu klienta. 77 % internautów kupuje za pośrednictwem smartfona. Strona niedostosowana pod mobile oznacza utratę potencjalnych klientów. Koniecznie sprawdź więc, czy Twój sklep ma wskaźniki Core Web Vitals na dobrym poziomie.

Zadbaj o treści 

W sklepie internetowym jest co optymalizować. Dość wymienić obowiązkowe dopracowanie treści – nagłówki H1 i H2, wpisy blogowe, a przede wszystkim zachęcające do zakupu opisy produktów. Na proces zakupowy wpływają także zdjęcia produktowe – o nie też warto zadbać i nie zapomnieć przy tym o ich optymalizacji i dodaniu niezbędnych atrybutów (ALT). 

Sprawdź także, czy w sklepie nie występuje np. problem z duplikacją treści. Jeśli na stronie powielamy opisy produktów od producenta, jest niemal pewne, że kilkadziesiąt innych sklepów także to zrobiło. 

Porady o tym, jak stworzyć i zoptymalizować opisy produktów znajdziesz w tym artykule

Poprawna architektura informacji

Organizacja strony to bardzo ważny punkt w każdym e-commerce. Choć jeszcze często traktowana po macoszemu, ma duży wpływ na konwersje w sklepie internetowym, jak i na pozycje w wyszukiwarce. Nieprawidłowo zaprojektowana architektura strony negatywnie wpływa na odczucia użytkownika. Zakupy w takim e-commerce stają się męczące, użytkownik gubi się na stronie, a to prosta droga do utraty potencjalnego kupującego.

Dobra architektura informacji sprawia, że użytkownik z łatwością porusza się po stronie, znajduje to, czego szuka. Jednocześnie rozwiązuje część potencjalnych problemów technicznych – dzięki architekturze informacji Google wie, które podstrony są ważne, porządkujemy linkowanie wewnętrzne. Przygotowując architekturę strony patrzymy na sklep z lotu ptaka, dzięki czemu szybciej możemy zlokalizować nieprawidłowości, a także zapobiegać błędom. 

Więcej o tym, czym jest architektura informacji i jak ją przygotować w 8. krokach przeczytasz tutaj

Elementów, które warto optymalizować jest w sklepie zdecydowanie więcej. Najszybszą i najskuteczniejszą metodą sprawdzenia, jakich jeszcze prac wymaga sklep, jest przeprowadzenie audytu SEO e-commerce

4. Sklep sprzedaje, więc nie trzeba nic zmieniać

Przekonanie o tym, że dobra passa trwa wiecznie, jest bardzo złudne. Zawsze warto obserwować, z którego kanału trafiają nasi klienci, aby sprawnie namierzyć problem, gdy zauważymy spadek kupujących. 

Sklep internetowy to ogromne przedsięwzięcie. Zawsze jest coś, co można ulepszyć, usprawnić. Najgorsze co może czekać biznes to osiadanie na laurach. Konkurencja nigdy nie śpi i z pewnością wykorzysta przestój w rozwoju konkurenta. Podobnie jest z rynkiem – wciąż ewoluuje i jeśli prześpimy zmiany, nie dostosujemy się do nich na czas, konsekwencje mogą być poważne. Dlatego, nawet jeśli Twój sklep sprzedaje –  badaj, obserwuj i optymalizuj. 

5. Wszystkie platformy sklepowe są takie same

Każdy właściciel e-commerce w chwili zakładania sklepu internetowego powinien zastanowić się, na jakiej technologii chce oprzeć swój e-commerce. Przekonanie, że wszystkie platformy e-commerce są takie same to kolejny mit. Platformy sklepowe są różne i mają mniejszy lub większy wpływ nie tylko na sprzedaż czy zarządzanie produktem, ale także wpływają na rozwój i skalowanie biznesu. 

Wszystko zależy od wielkości e-commerce, ilości produktów, budżetu, a przede wszystkim  indywidualnych potrzeb. Dlatego zawsze warto myśleć przyszłościowo i znać wady i zalety każdej z platform, a przede wszystkim wiedzieć, która platforma sprawdzi się w przypadku naszego biznesu najlepiej i będzie nas najmniej ograniczać. 

6. Przychody to jedyny wskaźnik, który warto mierzyć

Przychody są ważne. Sprzedaż jest też najważniejszym celem e-commerce i niemal wszystkie działania marketingowe ostatecznie mają spełniać właśnie ten cel: sprzedaż ma sukcesywnie rosnąć. Ale mierząc jedynie przychody i konwersje, nadmiernie skupiając się tylko na aspekcie finansowym możemy stracić z oczu pełny obraz sytuacji. Przychody pokazują bowiem jedynie fragment sytuacji w sklepie  internetowym.

Przykładem mogą być reklamy w mediach społecznościowych. Jeśli patrzymy na nie jedynie przez pryzmat ilości wykonanych zakupów i przychodów sklepu, zapominamy o innych celach kampanii w social mediach. Zapominamy o tym, jak ważne jest budowanie rozpoznawalności i o tym, że klient być może nie chce teraz kupić od nas szamponu, ale za miesiąc widząc naszą reklamę dokona zakupu. Nie zawsze trafiamy w czas, w którym klient potrzebuje i chce kupić dany produkt. Przez zapatrzenie w przychód możemy przeoczyć też inne wskaźniki, które pokazują faktyczny stan podejmowanych działań marketingowych i kondycji e-commerce.   

Więcej o przykładowych wskaźnikach (ROI, ROAS, ERS) na przykładzie kampanii PPC przeczytasz tutaj

Czynniki motywujące do częstszego robienia zakupów online
Czynniki motywujące do częstszego robienia zakupów online. Źródło: Gemius

7. Wysyłka i opakowanie to drugorzędna sprawa

Pozytywne doświadczenie użytkownika warto budować na wielu różnych poziomach – nie tylko przed dokonaniem zakupu, ale także po realizacji zamówienia. Już 51% użytkowników przyznaje, że częściej dokonuje zakupów online, jeśli koszty dostawy są korzystne. Warto o tym pamiętać, ustalając politykę cenową w sklepie internetowym. Być może warto określić osiągalną wymaganą kwotę, od której wysyłka będzie darmowa? Lub co jakiś czas przeprowadzać akcje darmowej dostawy w sklepie. 

Na ponowne zakupy w danym e-commerce wpływa także sposób pakowania produktów. Eko opakowania, drobna personalizacja, odręczny liścik z życzeniem dobrego dnia czy rabat na kolejne zakupy – to naprawdę drobiazgi, a które mogą zmienić bardzo wiele. Lubimy miłą, uśmiechniętą obsługę w sklepach stacjonarnych, dlaczego więc nie wykorzystać tego elementu online? 

Czynniki, które skłoniłyby do częstszego robienia zakupów online
Czynniki, które skłoniłyby do częstszego robienia zakupów oraz napotykane przez Internautów problemy. Źródło: Gemius.

O tym, jak skutecznie budować bazę zadowolonych klientów przeczytasz tutaj

8. Handel elektroniczny to prosty i szybki sposób na zarobek

Popularność  e-commerce wciąż rośnie, a wizja stosunkowo szybkiego i łatwego biznesu w pewnej części na dobre rozgościła się w społecznej świadomości.  A przecież  e-commerce to działanie na wielu płaszczyznach, które wymaga wiedzy z wielu dziedzin – dość wymienić marketing, logistykę, psychologię czy sprzedaż. 

Postawienie prostego sklepu internetowego z niewielką ilością produktów nie jest trudne. Ale świadome zarządzanie dużym sklepem, sukcesywne budowanie marki, prześciganie konkurencji, a przede wszystkim odpowiadanie na wciąż zmieniające się potrzeby i intencje użytkowników to sztuka. Myślenie o e-commerce tylko  jako o szybkim sposobie na zarobek prędzej czy później skończy się niepowodzeniem.

Podsumowanie

Popularność e-commerce rośnie z roku na rok. to jedna z najszybciej rozwijających i zmieniających się gałęzi polskiej gospodarki. A to prowadzi do powstawania wielu mitów na temat prowadzenia sklepu internetowego.

E-commerce tylko z pozoru wydaje się łatwym biznesem. W rzeczywistości jest to biznes, który wymaga dużej wiedzy, samoświadomości, a przede wszystkim otwartości na różne działania i nieustanne poszukiwanie skutecznych rozwiązań. 

Czytaj więcej
Olga Golaszewska - Agencja SEO/SEM Mayko
Popularne wpisy
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej