Po co firmie pozycjonowanie strony w Google?
Internet posiada niesamowity potencjał, który pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów. Warto to wykorzystać i zacząć promować swój biznes w wyszukiwarce Google!
Niestety jeszcze dużo firm swoją obecność w Internecie ogranicza tylko do uruchomienia strony internetowej czy sklepu online. W zdecydowanej większości przypadków nie wystarcza to w dotarciu do potencjalnych klientów. W artykule postaram się przedstawić korzyści, jakie przynosi firmie pozycjonowanie w wyszukiwarce Google.
Spis treści
Na początku trochę statystyk. Według badania Gemius w 2021 roku z Internetu korzysta już 77% wszystkich Polaków, co daje nam ponad 28 mln osób.
Źródło: http://mobirank.pl/2015/10/02/liczba-internautow-w-polsce-2005-2015/
Na podstawie tych informacji możemy między innymi wywnioskować, że Internet posiada niesamowity potencjał reklamowy. A jak ten ten potencjał ma się do innych mediów?
Internet wyprzedził między innymi takie środki przekazu jak radio czy prasę. Prognozy na rok 2022 są oczywiście jeszcze bardziej optymistyczne, a przewaga telewizji maleje z roku na rok.
Firmy, które posiadają stronę internetową lub sklep online, a nie prowadzą żadnych działań marketingowych w Internecie, tracą potencjalnych klientów. Brak jakichkolwiek działań e-marketingowych jest co najmniej błędem, a już na pewno marnowaniem ogromnej szansy do rozwoju. Wielu użytkowników właśnie w Internecie szuka konkretnych usług lub produktów. Jak skutecznie promować firmę w sieci? O tym w dalszej części artykułu.
Formy reklamy w internecie?
Wiele danych i statystyk, zaprezentowanych również w tym artykule, wskazuje, że Internet posiada niesamowity potencjał, który pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów. Udział Internetu w wydatkach reklamowych rośnie coraz szybciej, ponieważ w przeciwieństwie np. do TV, koszty reklamy są zdecydowanie niższe. Nawet firmy posiadające stosunkowo niewielki budżet reklamowy mogą wybrać dogodną formę reklamy w Internecie o określonym zasięgu. Jakie zatem możemy wyróżnić podstawowe formy reklamy w Internecie?
- reklama Display – m.in. różnego rodzaju banery reklamowe na portalach
- SEM – reklama w wyszukiwarkach internetowych, m.in. pozycjonowanie sklepów czy kampanie Google Ads/AdWords
- ogłoszenia internetowe
- reklama Wideo
Jest to bardzo ogólny i podstawowy podział możliwych form promocji w Internecie. W tym artykule skupimy się tylko na pozycjonowaniu. O pozostałych formach promocji będziemy pisać w oddzielnych artykułach, dlatego zachęcamy do subskrypcji naszego bloga oraz zapisania się na nasz newsletter.
Nawiązując jeszcze do różnych form reklamy internetowej – myślę, że warto pokazać infografikę przedstawiającą wydatki na reklamę online (dane po pierwszym półroczu 2021 roku). Możemy na niej zobaczyć m.in. szczegółowy udział poszczególnych form reklamy.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach
Głównym tematem tego artykułu jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Wielu z Was może nawet nie zdawać sobie sprawy z tego, że istnieją inne wyszukiwarki internetowe niż Google – a jednak istnieją takie i co więcej, wielu krajach są popularniejsze niż Google. Na przykład, na rynku rosyjskim najpopularniejsza jest wyszukiwarka Yandex, a na chińskim Baidu. Zobaczmy, jak to wygląda na rynku polskim – poniżej wykres przedstawiający udział wyszukiwarek internetowych w Polsce.
Źródło: http://www.ranking.pl/pl/rankings/search-engines-domains.html
Na polskim rynku niepodważalnie rządzi Google. Ponad 95% wszystkich wejść na strony z wyszukiwarek internetowych to wejścia właśnie z Google – drugi w kolejności Bing to tylko 2%. Wniosek płynie z tego taki, że pozycjonowanie stron na naszym rodzimym rynku sprowadza się do promocji w wyszukiwarce Google i trudno sobie wyobrazić, aby miało się to radykalnie zmienić w najbliższych latach.
Szukasz sprawdzonej agencji SEO/SEM?
Jak działa wyszukiwarka Google?
Warto teraz pokrótce wytłumaczyć jak działa wyszukiwarka Google. Tak więc, po wpisaniu jakiejkolwiek frazy w wyszukiwarkę Google ukazują się nam wyniki wyszukiwania, które możemy podzielić na dwie części:
- wyniki naturalne;
- boksy reklamowe (reklamy Google Ads).
Boksy reklamowe to płatne wyniki wyszukiwania (usługa Google AdWords), gdzie każdy może kupić reklamę swojej strony. Płatność rozliczana jest w modelu CPC (cost per click), czyli za każde kliknięcie użytkownika w reklamę.
Wyniki naturalne wyświetlają odnośniki do stron internetowych w postaci rankingu. Ranking ten ustalany jest na podstawie autorskiego algorytmu Google, a szczegóły jego działania nie są powszechnie znane. Znane są jedynie pewne czynniki, które mają wpływ na ustalanie pozycji stron w rankingu, a jest ich prawdopodobnie około 200.
Na czym polega pozycjonowanie stron w Google?
Na czym więc polega pozycjonowanie stron w Google? Ogólne pojęcie “pozycjonowanie stron” możemy ująć następującą definicją:
Pozycjonowanie stron (używane często zamiennie ze skrótem SEO tłum. Search Engine Optimization) to działania mające na celu zdobywanie jak najlepszych pozycji dla serwisu w wynikach naturalnych Google.
Jak osiąga się wysokie pozycje w Google? W dużym uproszczeniu zakres pozycjonowania stron możemy przedstawić w dwóch kluczowych działaniach:
- działania wewnętrzne (on-site) – odpowiednia optymalizacja serwisu;
- działania zewnętrzne (off-site) – zdobywanie wartościowych odnośników przychodzących do serwisu tzw. link building.
To właśnie te dwa główne działania mają realny wpływ na poprawę pozycji serwisu w wynikach naturalnych Google. Oczywiście bardzo ważne jest, jak się przeprowadza wszystkie te działania i procesy – ważna tu jest nie tyle sama wiedza, ale przede wszystkim doświadczenie. Dodatkowo należałoby tu wspomnieć o tym, że Google dość często przeprowadza aktualizację swojego algorytmu, co wiąże się z tym, że trzeba na bieżąco analizować i monitorować pozycjonowaną stronę – kluczowa jest tu odpowiednia i szybka reakcja na te zmiany.
Po co firmie pozycjonowanie strony w Google?
Pozycjonowanie strony w Google to obecnie jedna z najbardziej efektywnych form promocji w Internecie. Olbrzymi zasięg, jaki posiada wyszukiwarka Google, pozwala dotrzeć do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. To między innymi właśnie pozycjonowanie daje ogromną szansą na zaistnieje i rozwój dla małych i średnich firm.
Korzyści z pozycjonowania strony
Odpowiednio dobrana i realizowana strategia SEO przynosi widoczne efekty i bardzo często mierzalne zyski. Kilka podstawowych korzyści, jakie może nieść za sobą skuteczne pozycjonowanie strony to m.in.:
- wysokie pozycje – wysokie pozycje serwisu w wynikach naturalnych Google;
- większa liczba odwiedzin – wysokie pozycje serwisu na odpowiednie słowa kluczowe to większa ilość wejść użytkowników na naszą stronę;
- zwiększone zyski – dzięki większej liczbie odwiedzin wzrasta sprzedaż naszych usług lub towarów;
- rozpoznawalność marki – nasza firma staję się co raz bardziej popularna i rozpoznawalna.
Oczywiście nie wszystkie te efekty są uzależnione tylko i wyłącznie od pozycjonowania. Choćby sprzedaż w sklepie internetowym nie jest uzależniona tylko od wysokich pozycji w Google, ale np. od konkurencyjności cen, jakości obsługi czy użyteczności całego sklepu. Pozycjonowanie służy do szerszego dotarcia do potencjalnych klientów, a to czy firma potrafi to odpowiednio wykorzystać, to inna kwestia.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
Istotną kwestią są oczywiście koszty pozycjonowania strony. Nie da się jednoznacznie i ogólnie określić ile kosztuję pozycjonowanie – nie ma czegoś takiego jak cennik pozycjonowania. Wycena usługi pozycjonowania w większości agencji SEO jest przygotowywana indywidualnie i zależeć może między innymi od:
- branży, w której działa firma;
- skali/zasięgu pozycjonowania;
- budowy strony/sklepu;
- wcześniejszych działaniach SEO.
Niestety, ale jeszcze wielu klientów uzależnia wybór oferty właśnie od ceny, co w zdecydowanej większości przypadków przekłada się później na jakość usługi SEO. Konsekwencje nieprofesjonalnych działań SEO mogą być bardzo dotkliwe dla serwisu. Google za nieodpowiednie pozycjonowanie serwisu nakłada kary w postaci filtrów, które potrafią obniżyć pozycję strony nawet na wiele miesięcy.
Przy wyborze agencji SEO warto kierować się jej doświadczeniem i portfolio. Oczywiście cena jest ważna, ale ważniejsze jest to, co firma oferuję za tą cenę i w jakim zakresie. Jeśli jesteś zainteresowany usługami SEO, zapraszamy do kontaktu po całkowicie darmową wycenę.
Pozycjonowanie szansą na rozwój biznesu!
W dobie Internetu, gdy duża część naszego społeczeństwa robi zakupy online czy poszukuje fachowców i specjalistów w sieci, pozycjonowanie stron jest niewątpliwie jedną z najbardziej dostępnych form promocji dla każdej firmy. Warto to wykorzystać i zacząć promować swój biznes w wyszukiwarce Google!