Canonical
Rel Canonical to metatag, który umieszcza się w nagłówku dokumentu HTML, czyli podstrony. Inaczej mówiąc – jest to atrybut znacznika w nagłówkach witryn internetowych. Informuje wyszukiwarkę, który URL jest oryginalny (kanoniczny). Jest to skuteczna metoda ograniczania problemu, jakim jest duplicate content.
Czym jest tag rel canonical (link kanoniczny)?
Rel Canonical jest określeniem znanym także jako: rel=canonical, tag rel canonical, canonical tag, canonical url tag i link canonical tag. Bez względu na nazewnictwo istnieje jedna definicja.
Przykład canonical tag
Do jednej strony internetowej prowadzi często kilka linków o identycznej lub niemal identycznej treści, np.:
http://przykladowa.strona.pl/artykuly.php?kategoria=zdrowie
http://www.przykladowa.strona.pl/artykuly.php?kategoria=zdrowie (podstrony są często dostępne również z adresu www)
http://przykladowa.strona.pl/artykuly.php?kategoria=zdrowie/print (wersja podstrony do druku)
W celu uniknięcia duplicate content rel=canonical może być zamieszczony w nagłówkach każdej z przedstawionych wyżej stron.
Rel canonical nie jest dyrektywą, która zobowiązuje wyszukiwarki do wyświetlania wskazanej strony, jest wyłącznie sugestią. Sugestia podana w rel=canonical będzie skuteczna tylko, gdy wskazana strona została już zaindeksowana przez wyszukiwarkę. Jeśli jeszcze nie jest zaindeksowana, wtedy sugestia zawarta w rel=canonical zostanie rozważona po indeksacji.