Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

W teorii potencjalny klient mający podstawową wiedzę na temat zagadnień SEO, wie, czym jest audyt SEO. W praktyce, jeżeli nigdy takiej analizy nie widział, trudno jest mu wyobrazić, co będzie ona zawierała oraz jak tak naprawdę będzie wyglądała. W artykule postaram się przybliżyć, czym właściwie jest audyt SEO i jak on może wyglądać.

Prawda jest taka, że klienci zlecający audyt SEO własnej strony www czy sklepu internetowego, kupują tak naprawdę kota w workuPoważna i szanująca swoich klientów agencja SEO nie pokaże przecież wykonanych już audytów – raz, że w większości przypadków po prostu nie może (umowa poufności), dwa, jest to co najmniej mało fair wobec klienta, który za ów audyt wcześniej zapłacił. Inną kwestią jest to, że w zasadzie każdy audyt różni się od siebie, nawet jeśli jest wykonywany według jakiegoś szablonu czy własnej checklisty.

Głównym celem mojego artykułu jest przybliżenie potencjalnym klientom jak taki audyt SEO może wyglądać. Oczywiście wszystko, co opiszę, opiera się na tym, jak pracujemy w agencji SEO Mayko.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO możemy zdefiniować jako dokument w formie raportu, w którym zawarte są wszystkie błędy optymalizacyjne danego serwisu lub sklepu internetowego wraz z ich sugerowanymi poprawkami. Celem audytu jest poprawa zgodności i czytelności kodu dla robotów wyszukiwarek, co pośrednio ma przyczynić się do poprawy widoczności w wynikach naturalnych wyszukiwarki. Oczywiście wszystkie rekomendowane poprawki opierają się na najnowszych standardach oraz wytycznych serwowanych przez wyszukiwarki internetowe – nie oszukujmy się, chodzi o wytyczne wyszukiwarki Google.

Tyle “suchej” definicji. Bardziej po ludzku? Klient otrzymuje dokument w pliku PDF, gdzie ma opisane konkretne błędy na stronie + jak ma je poprawić. Sam dokument to przeważnie ok. 30 stron A4 przy audycie prostych i mało złożonych stron firmowych, do nawet 50 stron przy złożonych sklepach internetowych. Im audyt krótszy, tym lepiej, bo oznacza to, że z Twoją stroną/sklepem nie jest aż tak źle. Ważna kwestia – audyt nie jest generowany i eksportowany automatycznie przez narzędzia, jakie znajdziesz wpisując w Google “darmowy audyt seo”. Każdy audyt wykonywany jest indywidualnie przez specjalistę SEO, który wspomaga się specjalistycznymi narzędziami – co warte podkreślenia, koszt przykładowego takiego narzędzia to nawet 1.000 zł rocznie, a specjalista SEO bardzo często korzysta z kilku takich narzędzi w trakcie analizy. Czas przygotowania audytu to często kilkadziesiąt roboczogodzin – przeważnie 8-16 godzin przy małych i średnich sklepach internetowych.

Co zawiera i jak wygląda audyt SEO?

Tak jak wspomniałem wcześniej, każdy audyt SEO różni się od siebie, bo i ciężko znaleźć dwa identyczne serwisy czy sklepy internetowe. Jasne, że prawdopodobnie każda agencja SEO ma swój wewnętrzny szablon takiego audytu, ale ma to tylko przyspieszyć pracę, a nie zastąpić merytoryczną wartość całej analizy. W audycie liczą się konkrety na zasadzie “to jest źle, a to należy poprawić tak”. Cała otoczka, jak np. opisy poszczególnych podpunktów (co to jest i czemu jest analizowane) czy ogólnie rozumiana estetyka samego dokumentu, jest pewnie mniej ważna (chociaż o czymś jednak świadczy), ponieważ za wprowadzenie poprawek finalnie i tak odpowiadać będzie osoba w postaci programisty, którego obchodzić będą wyłącznie te konkrety.

A co konkretnie zawiera w sobie audyt SEO? Poniżej kilka przykładowych elementów, które są podstawą każdego audytu:

  • dobór odpowiednich tytułów (TITLE) oraz opisów (META DESCRIPTION) poszczególnych podstron,
  • poprawność budowania URL-i wewnątrz serwisu,
  • odpowiednie rozmieszczenie nagłówków H,
  • ustawienie adresów kanonicznych (CANONICAL),
  • odpowiednie wykorzystanie filtrów produktowych,
  • umiejętne rozplanowanie Crawl Budget,
  • prawidłowe i zgodne ze standardami ustawienie przekierowań wewnątrz serwisu,
  • prawidłowe oznaczenie danych strukturalnych,
  • przygotowanie odpowiednich komend i wytycznych dla robotów wyszukiwarek,
  • badanie szybkości ładowania się serwisu oraz rekomendacje co do jej zwiększenia.

Efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO

Efekty poprawek optymalizacyjnych wykonanych na podstawie audytu SEO widoczne są stosunkowo szybko. Oczywiście wszystko zależy od tego jak inwazyjne były to poprawki oraz jak długo trwało ich wprowadzanie.

Główne efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO to:

  • lepsze pozycje serwisu na konkretne słowa kluczowe,
  • wzrost ruchu z wyników naturalnych Google,
  • w przypadku sklepów internetowych lepsza widoczność na tzw. długi ogon.

Poniżej, kilka przykładów wzrostu widoczności po przeprowadzonej optymalizacji na podstawie audytu SEO wykonanego przez MAYKO. Wszystkie wykresy są na podstawie narzędzia SEMSTORM.

Przykład 1:

Główne efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO

Przykład 2:

Główne efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO

Przykład 3:

Główne efekty optymalizacji na podstawie audytu SEO

Ile kosztuje audyt SEO?

Koszt wykonania audytu SEO zależy od wielkości i stopnia skomplikowania danego serwisu. Oczywiste jest, że im bardziej rozbudowany serwis, tym więcej roboczogodzin specjalisty SEO na wykonanie takiej analizy. Uogólniając, audyt prostych stron wizytówek, które składają się z kilku/kilkunastu podstron, to koszt rzędu kilkuset złotych. Audyt dużych serwisów i sklepów internetowych – nawet kilka tysięcy złotych. Więcej o innych kosztach SEO znajdziesz na naszej infografice “Ile kosztuje pozycjonowanie strony?” (tak wiem, że infografika ma już kilka lat, mimo wszystko kwoty są dość aktualne).

Podsumowanie

Wykonanie audytu SEO jest niezbędnym krokiem przed pozycjonowaniem każdego serwisu. Brak takiej analizy sprawia, że pozycjonowanie nie jest w 100% efektywne i nie wykorzystuje potencjału jaki każdy serwis w sobie posiada. W dużej ilości przypadków może to być po prostu “przepalanie” budżetu na link building i inne działania promocyjne. Na sam koniec posłużę się pewną metaforą, która uważam, że idealnie pasuje do roli audytu SEO w pozycjonowaniu:

Samochód ładnie wyglądający z zewnątrz, nie zajedzie daleko bez prawidłowo działających podzespołów pod maską.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 198

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
wojciech_przekop
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej