Looker Studio (Google Data Studio) – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać?
Looker Studio (Google Data Studio) to nowoczesne narzędzie do wizualizacji danych. Dowiedz się, jakie korzyści niesie ze sobą jego stosowanie i dlaczego warto z niego korzystać w e-commerce.
Skuteczna analiza danych w e-commerce to często klucz do sukcesu. Jednym z narzędzi, z których warto w tym celu korzystać, jest Looker Studio. Czym ono jest i jaki ma związek z Google Data Studio?
W tym artykule wyjaśnimy ostatnie zmiany dotyczące tych platform, jak i przedstawimy najważniejsze funkcje Looker Studio.
Co znajdziesz w artykule:
Google Data Studio – co to jest?
Google Data Studio to darmowe, oparte na chmurze narzędzie do wizualizacji danych i raportowania opracowane przez Google. Pozwala użytkownikom przekształcać podstawowe dane z wielu źródeł w łatwe do zrozumienia, interaktywne i atrakcyjne wizualnie raporty oraz pulpity nawigacyjne.
Google Data Studio powstało w 2016 roku i jest częścią większej platformy pod nazwą Google Marketing Platform (GMP).
Looker – co to jest?
Looker to nowoczesna platforma analityki danych i business intelligence (analityki biznesowej). Dostarcza organizacjom potężne narzędzie do eksploracji, analizy i udostępniania danych na dużą skalę za pomocą konfigurowalnych raportów oraz wizualizacji. Omawiane narzędzie wyróżnia się możliwością korzystania z danych predykcyjnych oraz autorskim językiem modelowania Looker Model Language (LookML).
Looker powstał w 2012. Firma została jednak wykupiona w 2020 roku przez Google za 2,6 miliarda dolarów. Decyzja ta wpłynęła w znaczny sposób na przyszłość Google Data Studio.
Google Data Studio + Looker, czyli Looker Studio
Gdy Looker został kupiony, Google zaczęło podejmować plany, jak połączyć omawiane narzędzie ze swoim produktem. Na przykład w tym artykule z kwietnia 2022 roku możemy znaleźć pierwsze konkretne wzmianki o tym, jak Google planuje zintegrować oba rozwiązania.
Z kolei w podobnym wpisie z października 2022 znajdujemy następujące ogłoszenie:
Dziś ujednolicamy naszą rodzinę produktów analityki biznesowej pod parasolem Looker. Looker to nazwa, której używamy, mówiąc o naszych produktach analityki biznesowej w chmurze Google, ponieważ łączymy Looker, Data Studio i podstawowe technologie Google, takie jak sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML).
Od dziś Data Studio to teraz Looker Studio. Ten kompletny pakiet analityki biznesowej dla przedsiębiorstw pomoże Ci wyjść poza pulpity nawigacyjne i wyposażyć przepływy pracy oraz aplikacje w informacje niezbędne do podejmowania decyzji opartych na danych.
W praktyce, w okolicach grudnia 2022 Google Data Studio zostało przemianowane na Looker Studio.
Szukasz sprawdzonej agencji SEM?
Czy Looker Studio to darmowe narzędzie?
Omówmy zatem kwestie kosztów oraz rozwiejmy kilka nieścisłości:
- Na ten moment samo Google Data Studio „niby” istnieje. Np. strona Data Studio przedstawia omawiane narzędzie, ale gdy klikniemy „Use it for free” zostajemy przeniesieni do platformy Looker Studio. Google zapewne pozostawiło witrynę Data Studio, gdyż nie wszyscy są zaznajomieni z ostatnimi zmianami i po prostu kojarzą starą nazwę.
- Sama platforma Looker Studio (czyli połączenie Google Data Studio z Looker) dostępna jest pod adresem https://lookerstudio.google.com/overview – narzędzie jest w pełni darmowe.
- W ramach Looker Studio dostępna jest także płatna wersja, czyli Looker Studio Pro. Według Google „klienci, którzy dokonają aktualizacji do wersji Looker Studio Pro, otrzymają wsparcie i rozszerzone funkcje administracyjne, w tym zarządzanie zasobami zespołu”. Oficjalny cennik nie jest dostępny (zakupu dokonuje się poprzez wysłanie zgłoszenia), a według nieoficjalnych źródeł koszt waha się w okolicach 7 dolarów na miesiąc za użytkownika.
- Looker, choć został wykupiony przez Google, dalej istnieje jako osobna platforma. Narzędzie jest płatne. Ofertę można znaleźć na oficjalnej stronie firmy Looker.
W kontekście kosztów samego Looker Studio opcjonalne wydatki mogą obejmować:
- Konektory danych – umożliwiają połączenie z różnymi źródłami danych, takimi jak Google Analytics i Google Ads.
- Wizualizacje społecznościowe – niestandardowe wykresy tworzone przez społeczność Looker Studio.
- Szablony – gotowe raporty Looker Studio, które można wykorzystać jako punkt wyjścia do raportowania.
Najważniejsze funkcje Looker Studio
Looker Studio przekształca dane w czytelne, łatwe do udostępnienia i w pełni konfigurowalne pulpity oraz raporty. Narzędzie obsługuje się za pomocą metody „przeciągnij i upuść” (ang. drag and drop). Dzięki temu w prosty sposób możesz:
- Przedstawić historię danych za pomocą wykresów, w tym wykresów liniowych, słupkowych oraz kołowych, map geograficznych, wykresów obszarowych i bąbelkowych, tabel danych z numeracją stron, tabel przestawnych.
- Wzbogacić raporty o elementy interaktywne, takie jak filtry i kontrole zakresu dat. Kontrola danych zmienia dowolny raport w elastyczny raport szablonowy, którego każdy może użyć, aby zobaczyć swoje własne dane.
- Załączać linki i klikalne obrazy, aby tworzyć katalogi produktów, biblioteki wideo i inne treści z hiperłączami.
- Stosować style i motywy kolorystyczne.
Looker Studio pozwala także w prosty sposób łączyć dane z innymi źródłami i platformami jak:
- Bazy danych, w tym BigQuery, MySQL oraz PostgreSQL.
- Produkty Google Marketing Platform, w tym Google Ads, Analytics, Display & Video 360.
- Produkty konsumenckie Google, takie jak Arkusze, YouTube i Search Console.
- Platformy mediów społecznościowych, takie jak Facebook, Reddit i Twitter.
- Mieszane dane z dowolnej kombinacji powiązanych źródeł.
Zgromadzonymi danymi można się łatwo dzielić:
- Zapraszaj innych do wyświetlania lub edytowania swoich raportów.
- Wysyłaj łącza w wiadomościach e-mail.
- Załączaj raporty na stronach internetowych i artykułach.
Do czego może przydać się Looker Studio i jakie ma zastosowanie w e-commerce?
Rozbudowane opcje gromadzenia i analizy danych dają wiele możliwości. Oto kilka przykładowych zastosowań narzędzia Looker Studio:
- analiza zachowania klientów,
- monitoring kluczowych wskaźników efektywności np. pozycjonowania (SEO) e-commerce,
- optymalizacja list produktowych,
- monitoring i ocena kampanii marketingowych.
- lepsze zarządzanie zespołami.
Najlepiej jednak zobaczyć, jak w praktyce różni użytkownicy wykorzystują Looker Studio do zadań związanych z e-commerce. Oto kilka przykładowych raportów/szablonów:
1. Raport szybkości ładowania
Raport ten w przystępny sposób przedstawia ogólne, jak i szczegółowe dane dotyczące szybkości ładowania, które to jak wiadomo, są jednym z elementów Core Web Vitals i mają ogromne znaczenie w e-commerce.
2. Lejek e-commerce/zachowania kupujących
Looker Studio pozwala zwizualizować nawet złożone i szczegółowe procesy jak lejek sprzedażowy.
3. Ogólny przegląd e-commerce
Ten rozbudowany szablon składa się z 4 stron i przedstawia dane pochodzące z ważnych dla sklepów internetowych źródeł danych jak Google Analytics, Google Ads, kampanie na Facebooku i raporty z Google Search Console.
Podsumowanie
Looker Studio to bardzo przydatne, darmowe narzędzie, które ułatwia analizę i wizualizację danych. Dzięki połączeniu podstawowych funkcji zawartych pierwotnie w Google Data Studio z bardziej rozbudowanymi możliwościami zapewnianymi przez Looker, obecnie platforma ta stanowi świetne rozwiązanie analityczne dla wielu sklepów internetowych.