Słownik e-marketingu
CLV (Customer Lifetime Value)
CLV (Customer Lifetime Value) – to pomiar wartości klienta, czyli suma przychodów, jakie może wygenerować dla firmy przez cały okres trwania współpracy. CLV pozwala skupić się na długoterminowej wartości klienta zamiast osiągania zysków krótkoterminowych . Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą lepiej zrozumieć, które segmenty klientów są najcenniejsze i skupić na nich swoje wysiłki.
Czym jest CLV (Customer Lifetime Value)?
Customer Lifetime Value nazywane też wartością klienta na cały okres jego związku z firmą, to prognoza całkowitego zysku netto przypisywanego całkowitemu przyszłemu związkowi z klientem. Jest to jedno z kluczowych koncepcji w marketingu i zarządzaniu relacjami z klientami, ponieważ pomaga firmom zrozumieć, ile warto inwestować w zatrzymanie konkretnego klienta. Może to wpływać na decyzje dotyczące strategii marketingowych, cen, obsługi klienta i innych obszarów biznesu.
CLV można obliczyć za pomocą prostego wzoru:
CLV = roczny przychód, jaki generuje klient x średnia liczba lat pozostawania klientem – koszty pozyskania klienta
CLV można obliczyć za pomocą prostego wzoru:
CLV = roczny przychód, jaki generuje klient x średnia liczba lat pozostawania klientem – koszty pozyskania klienta