Omnichannel
Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa, to strategia wymagająca zintegrowania wszystkich praktyk marketingowych i sprzedażowych. Dla przykładu, systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM), systemy zarządzania treścią (CMS), systemy zarządzania zapasami i platformy e-commerce muszą być zintegrowane w taki sposób, aby umożliwić nieprzerwaną wymianę danych i informacji między różnymi kanałami.
Czym jest omnichannel?
Omnichannel zazwyczaj stawia klienta w centrum strategii, z myślą o zapewnieniu mu jak najbardziej spersonalizowanego i satysfakcjonującego doświadczenia. W takim podejściu, niezależnie od kanału, przez który klient kontaktuje się z marką (Internet, sklep stacjonarny, telefon itp.), otrzymuje on spójne i ciągłe doświadczenie. Na przykład, jeśli klient zaczyna przeglądać produkty w sklepie internetowym na swoim smartfonie, a następnie przechodzi do sklepu stacjonarnego, pracownicy sklepu powinni mieć dostęp do tej samej informacji i kontynuować proces sprzedaży bez żadnych przeszkód.
W omnichannel wykorzystywane są wszystkie kanały dystrybucji sprzedaży, czyli:
W praktyce omnichannel oznacza między innymi:
W omnichannel wykorzystywane są wszystkie kanały dystrybucji sprzedaży, czyli:
- sklepy stacjonarne,
- Internet (sklep online, kanały social media),
- telefon,
- komunikacja smsowa,
- e-mail,
- czat oraz video czat.
W praktyce omnichannel oznacza między innymi:
- integrację między wszystkimi kanałami sprzedaży,
- możliwość zwrotu towaru zamówionego online w sklepie stacjonarnym,
- szeroki wybór form dostawy i płatności za zakupy,
- jednolitą polityka cenowa,
- spójną strategię komunikacji w poszczególnych kanałach.