Słownik e-marketingu
Porzucony koszyk
Porzucony koszyk to termin używany w e-commerce do opisu zjawiska, gdzie dana osoba odwiedza stronę sklepu, dodaje produkty do koszyka, ale opuszcza sklep przed zakończeniem całego procesu zakupowego.
Czym jest Porzucony koszyk?
Współczynnik porzuceń koszyka określa się przez podzielenie liczby wszystkich zakończonych transakcji przez ogólną liczbę wszystkich koszyków zakupowych z przynajmniej jednym produktem. Następnie wynik mnożony jest przez 100%, aby uzyskać wartość procentową.

W praktyce korzysta się z raportów Google Analytics, które według tego wzorca podają dokładne dane.
Porzucanie koszyków to bardzo częste zjawisko. W 65% przypadkach sklepów internetowych współczynnik ten jest wyższy niż 50%. Oznacza to, że potencjalne zyski sklepów są pomniejszone o połowę!
Według portalu Statista w roku 2017 najczęstsze przyczyny porzuconych koszyków w USA to:

W praktyce korzysta się z raportów Google Analytics, które według tego wzorca podają dokładne dane.
Porzucanie koszyków to bardzo częste zjawisko. W 65% przypadkach sklepów internetowych współczynnik ten jest wyższy niż 50%. Oznacza to, że potencjalne zyski sklepów są pomniejszone o połowę!
Według portalu Statista w roku 2017 najczęstsze przyczyny porzuconych koszyków w USA to:
- 54% – zbyt drogi koszt wysyłki,
- 40% – brak intencji zakupowej – jedynie przeglądanie produktów,
- 39% – brak darmowej dostawy,
- 38% – jedynie porównywanie cen,
- 26% – zbyt długa wysyłka,
- 24% – brak wiedzy o kosztach wysyłki,
- 21% – zbyt długi proces zakupowy,
- 16% – zła nawigacja na stronie.
Jak odzyskać porzucone koszyki?
- Jednym z rozwiązań jest zastosowanie kampanii e-mailowej, która ma na celu zmotywowanie klientów do powrotu na stronę sklepu i skompletowania zamówienia. W ten sposób można odzyskać porzucone koszyki oraz potencjalny zysk.
- Do tej procedury trzeba się jednak przygotować – konieczne jest zdobycie adresu e-mail kupującego. Jeżeli nie ma on założonego konta w sklepie, to mail można pozyskać przez odpowiednie dostosowanie formularza zakupowego czy wyskakującego okna (popup).
- W wysyłanych mailach można zawrzeć rekomendacje oraz obniżki. Wiadomości powinny być maksymalnie spersonalizowane.