Rynek ecommerce w Polsce 2024
Chcesz wiedzieć, jak wygląda polski rynek ecommerce w 2024 roku? Sprawdź najnowsze statystyki z aktualnych raportów i dowiedz się, jakie trendy kształtują branżę!
Czy interesuje Cię, jak obecnie wygląda rynek ecommerce w Polsce? W tym artykule poznasz ciekawe statystyki z 3 różnych (i bardzo aktualnych) raportów.
Spis treści
Ecommerce w Polsce – stan obecny
Jak obecnie prezentuje się stan e-commerce w Polsce? Aby to ustalić, przyjrzyjmy się, jakie dane prezentuje „Comiesięczny przegląd wyników e-handlu” Krajowej Izby Gospodarczej.
Oto najważniejsze dane z raportu:
- Obroty w handlu detalicznym w czerwcu 2024 roku wyniosły 105,076 mld PLN, co oznacza spadek o 0,1% względem maja, ale wzrost o 4,0% w porównaniu do czerwca 2023 roku.
- 75,8% obrotów w czerwcu 2024 roku zrealizowano w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób, co dało wynik 79,595 mld PLN. To wskazuje, że handel online i w większych firmach odgrywa kluczową rolę.
- Obroty w e-handlu w czerwcu 2024 roku wyniosły 6,527 mld PLN, co stanowiło 8,2% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw. Obroty były o 4,6% mniejsze niż w maju, co wynikało ze spadku sezonowego.
- Wyniki e-commerce w czerwcu 2024 były o 11,8% wyższe niż w czerwcu 2023 roku.
- W okresie od lipca 2023 do czerwca 2024 największy udział w sprzedaży miała grupa tekstylia, odzież i obuwie (15,3%, 12,666 mld PLN).
Poznaj kulisy sukcesu kampanii SEO w Kuchni Vikinga
wzrost przychodu z ruchu organicznego r/r +168%
Oto kilka wykresów z omawianego raportu:
Ecommerce w Polsce 2024 – dokładna analiza
Jak kwestie e-commerce wyglądają, gdy weźmiemy pod uwagę więcej szczegółów, jak płatności, mobile czy innowacje? W tym celu przyjrzyjmy się raportowi „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”.
Oto najważniejsze dane z raportu:
- Częstotliwość zakupów online znacząco wzrosła. 37% e-konsumentów dokonało zakupów w sieci więcej niż 5 razy w ciągu ostatniego miesiąca, co stanowi wzrost o 9 punktów procentowych. Natomiast spadł odsetek osób kupujących 2-5 razy miesięcznie do 29% (-13 p.p.). Najczęściej zakupy online robią osoby bezdzietne, zamożne, zarabiające ponad 7 000 zł netto, głównie w wieku 45-54 lata (pokolenie X).
- Zmniejszyła się liczba regularnie wykorzystywanych miejsc zakupowych przez Polaków (z 1,71 w 2023 roku do 1,57). Spadły zakupy w sklepach internetowych marek (-13 p.p.) i na platformach handlowych (-2 p.p.), ale wzrosło zainteresowanie serwisami ogłoszeniowymi i gazetkowymi, szczególnie wśród młodszych konsumentów (pokolenie Z).
- Spadek wartości koszyka zakupowego odnotowano we wszystkich kategoriach najdroższych zakupów (501-1000 zł i powyżej 1000 zł). Największy spadek dotyczy elektroniki (wydatki powyżej 1000 zł: -17 p.p.). W kategorii moda, co czwarty konsument wydaje jednorazowo 250-500 zł (-7 p.p. w porównaniu do 2023), ale wzrosła liczba osób wydających 100-250 zł (+8 p.p.).
- Porzucanie koszyków zakupowych w sieci zadeklarowało aż 75% kupujących, co oznacza wzrost o 15 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku. Wśród klientów dokonujących zakupów 5+ razy miesięcznie, aż 80% przyznaje, że często porzuca koszyki.
- Konsumenci częściej porzucają koszyki online na urządzeniach pełnowymiarowych (komputery, laptopy) niż na urządzeniach mobilnych – odpowiednio 48% vs 28%. Jest tak, gdyż klienci mobilni rzadziej migrują między urządzeniami i mają mniej problemów z dostawą, ale podobnie jak inni użytkownicy deklarują brak zaufania do sprzedawców jako powód porzucania koszyków.
- Sklepy stacjonarne tracą na znaczeniu, jednak co 4. konsument wciąż byłby skłonny dokonać zakupu offline, gdyby cena była bardziej konkurencyjna w stosunku do oferty online. 25% klientów decyduje się na zakupy w sklepie, gdy już w nim jest, a 20% przyciągnęłyby kupony zniżkowe na przyszłe zakupy.
- 13% klientów (i 17% tych, którzy kupują w sieci najczęściej) chciałoby, aby sklepy stacjonarne oferowały lepszą obsługę i doradztwo, co stanowi tradycyjny atut w porównaniu do e-commerce.
- 30% internautów (+2 p.p.) podczas swojego ostatniego zakupu online porównywało oferty, co wskazuje na wzrost znaczenia ceny w procesie zakupowym. Spadł jednak odsetek osób szukających opinii o produkcie (24%, -14 p.p.) oraz inspiracji (21%, -15 p.p.).
- Cena znowu zaczęła odgrywać kluczową rolę w decyzjach zakupowych. 14% klientów (-6 p.p.) śledziło status dostawy, co może sugerować, że zadowolenie z terminowości dostaw zmniejsza potrzebę ich stałego monitorowania.
- E-klientki częściej zajmują się opiniowaniem zakupów, a e-klienci poszukują inspiracji. Najmłodsi konsumenci (pokolenie Z) szukają głównie informacji o produktach, natomiast osoby w wieku 34-54 lata częściej poszukują inspiracji. Najstarsi oraz klienci z największych miast porównują oferty.
Oto kilka wykresów z omawianego raportu:
Rynek e-commerce – kwestie logistyki i ekologii
Na czynniki związane z logistyką oraz ekologią zwraca uwagę raport „Logistyka e-commerce. Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?”.
Oto najważniejsze dane z raportu:
- Dostawa OOH (w punkcie odbioru lub paczkomacie) jest skuteczniejsza od dostawy do drzwi – skuteczność odbioru wynosi 99%, podczas gdy dla dostawy pod adres klienta to jedynie 80-82%. Dodatkowo klienci zyskują wygodę, mogąc odbierać paczki w dogodnym dla siebie czasie i miejscu.
- Mniejsze zużycie energii w dostawach OOH redukuje emisję CO2. Kurierzy obsługujący punkty OOH mogą dostarczyć nawet 1 000 paczek dziennie (w porównaniu do 200 przy dostawach pod drzwi). Zmniejsza to emisję gazów cieplarnianych do mniej niż 100 gramów CO2 na dostawę.
- Algorytmy w logistyce ostatniej mili optymalizują trasy, minimalizują puste przebiegi oraz skracają czas dostawy. Mogą także zaproponować indywidualne okna czasowe dla dostawy, co zwiększa wygodę klientów.
- Polska, jako lider w zakresie technologii płatności, znajduje się w europejskiej czołówce pod względem innowacji w e-commerce. Rozwój AI w przyszłości będzie jednym z kluczowych wyzwań technologicznych.
- Koszt zwrotów jest nieunikniony i ponoszony głównie przez firmy, mimo że dla klientów wydaje się „darmowy”. W Wielkiej Brytanii koszt jednego zwrotu wynosi nawet 11 funtów, natomiast w Polsce takie koszty nie są jeszcze szeroko omawiane.
Oto jeden z wykresów z raportu:
Rynek ecommerce w Polsce w 2024 – podsumowanie
E-commerce w Polsce nieustannie się rozwija, a wraz z nim rośnie znaczenie optymalizacji logistyki, zwrotów i obsługi klienta. Ogólnie jednak perspektywy rozwoju są świetne, ale sprzedawcy stale muszą mieć na uwadze zmieniające się nawyki konsumentów.