Core Web Vitals w polskim e-commerce (2022): kategoria Dzieci i Macierzyństwo

Czy sklepy internetowe odrobiły pracę domową i osiągają zadowalające wyniki Core Web Vitals? Sprawdź wyniki najnowszego badania!

Core Web Vitals w polskim e-commerce (2022): kategoria Dzieci i Macierzyństwo

Na wyniki e-commerce w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Oficjalnie mówi się o znanych ponad 200. czynnikach rankingowych, ale rzeczywistą ich liczbę zna jedynie Google. W ostatnim czasie znów zrobiło się głośno się Core Web Vitals i związanej z nimi dużej aktualizacji Google. O tym, czym są wskaźniki Core Web Vitals, jak wpływają na doświadczenia użytkowników oraz jakie rodzaje wskaźników warto mierzyć, przeczytasz w naszym poprzednim artykule.

Natomiast jeśli tak jak my, zastanawiasz się

  • czy Core Web Vitals wpływają na pozycje sklepów internetowych w wyszukiwarce; 
  • czy nowy algorytm okazał się tak rewolucyjny, jak o nim mówiono;
  • czy sklepy internetowe odrobiły pracę domową i osiągają zadowalające wyniki CWV?

… to mamy dobre wieści. Poniżej dzielimy się wynikami pierwszej części naszego badania Core Web Vitals w polskim e-commerceWychodzimy z założenia, że jeśli jest o czymś głośno, to warto, a nawet trzeba to najpierw zweryfikować 😉

Wpływ Core Web Vitals na SEO

Czynniki rankingowe Google wciąż ewoluują, podobnie jak algorytmy i funkcjonalności wyszukiwarki. Podobnie przedstawia się sytuacja z Core Web Vitals. Czynniki te są w zasadzie kontynuacją dotychczasowych działań Google i możemy mówić raczej o ewolucji, niż re-wolucji 😉 Google konsekwentnie dąży do dostarczania użytkownikom treści jak najbardziej dopasowanych do ich intencji wyszukiwania (ang. search intent).

Myśląc o zdobywaniu wysokich pozycji w Google, musimy zadbać już nie tylko o unikalne, merytoryczne treści i pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do domeny, ale także optymalizację techniczną strony i optymalizację pod kątem UX. Nie wszystkie wymienione elementy są równoważne, ale jeśli zadbamy o nie jednocześnie, szansa na wysokie pozycje zdecydowanie wzrośnie. Jeśli zadbamy w sklepie internetowym jedynie o techniczne aspekty, ale nie zatroszczymy się przy tym o przygotowanie merytorycznego contentu, trudno będzie oczekiwać wysokich wyników.

A jeśli Twój sklep internetowy ma fantastyczne treści, zdobywasz wysokiej jakości linki do Twojej domeny, strona jest zoptymalizowana pod kątem SEO, a mimo to, pozycje nie rosną – warto poszukać przyczyny. Powodów może być oczywiście wiele, ale jeśli okaże się np. że czas ładowania strony przekracza 3 sekundy, a stabilność wizualna strony też pozostawia wiele do życzenia, to może właśnie masz odpowiedź, co hamuje Twoją stronę w uzyskiwaniu lepszych wyników w wyszukiwarce. I że jednak prędzej czy później warto przyjrzeć się wskaźnikom Core Web Vitals.

Czy Twój e-commerce jest odpowiednio zoptymalizowany?

Metodologia badania Core Web Vitals w polskim e-commerce:

  • do zebrania danych wykorzystaliśmy narzędzia Google LightHouse, ScreamingFrogg oraz Ahrefs;
  • przeanalizowane sklepy dobraliśmy nieprzypadkowo — za bazę posłużyła lista top polskich e-commerce z raportu “Liderzy e-commerce: raport SEO 2021”. W tej części omawiamy wyniki jednej kategorii sklepów: Dzieci i macierzyństwo;
  • wybraliśmy trzy typy URLi dla każdego e-commerce: index, podstrona kategorii oraz podstrona produktu. URLe kategorii i produktu dobieraliśmy na podstawie największego szacunkowego ruchu z organika wg Ahrefs  [screen];
  • analiza URLi kategorii i produktu pokazuje nam, jaki wpływ wskaźniki Core Web Vitals mają na podstrony niepowiązane z ruchem brandowym, czyli te najbardziej kaloryczne pod kątem SEO;
  • analizowane dane pochodzą z mobile;
  • kolejność sklepów internetowych w tabeli odzwierciedla ich widoczność w wyszukiwarce [za rok 2021];
  • kolory wartości w tabeli odzwierciedlają interpretację wyników: czerwony — wynik słaby, żółty — wymaga poprawy, kolor zielony — dobry.
Metodologia badania Core Web Vitals w polskim e-commerce:
Interpretacja wyników Core Web Vitals

Badanie: Core Web Vitals w polskim e-commerce [kategoria DZIECI I MACIERZYŃSTWO]

INDEX

L.p. URL Performance Score (0-100) Largest Contentful Paint (s) First Contentful Paint (s) Cumulative Layout Shift Speed Index (s)
1 smyk.com 9 9,4 2 2,1 11,8
2 51015kids.eu 33 4,5 2,5 0 9,3
3 bobowozki.com.pl 59 5,9 2,4 0,032 3,8
4 babyland.pl 45 8,6 3,1 0 6
5 pl.coccodrillo.eu 25 21,9 0,1 0,088 20,5
6 krainazabawy.pl 43 4,1 3,3 0,107 6
7 mamaville.pl 23 8,8 2,9 0,135 9,8
8 4toys.pl 57 5,9 3 0,255 3,5
9 noskinoski.pl 33 7,6 2,4 0 4,9
10 ewozki.eu 5 16,3 4,4 1,149 14,5
11 wyprawkowy.pl 85 2,1 1,8 0,193 4,8
12 e-zabawkowo.pl 18 10 3,8 0,092 10,9
13 babyhit.pl 21 10 3,7 0,015 8,8
14 patiimaks.pl 33 9,1 2,9 0,025 9,3
15 krolestwodzieci.pl 15 26,4 3,7 0,224 8,2
16 mamaija.pl 28 9,4 1,5 0,632 6,4
17 babyboutik.pl 9 14 4,2 0,549 6,9
18 jokomisiada.pl 20 6,6 1,6 0,75 6,7
19 dobreliski.pl 33 7 1,8 0 5,7

PODSTRONA KATEGORII

L.p. URL kategorii Performance Score (0-100) Largest Contentful Paint (s) First Contentful Paint (s) Cumulative Layout Shift Speed Index (s)
1 smyk.com/zabawki-gry.html 14 7,8 2,2 0,480 7,6
2 51015kids.eu/dziecko/dziewczynka/ ubrania/sukienki 51 2,3 2,2 0,000 6,8
3 bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece/spacerowe/p/2_4 62 4,2 2,9 0,081 6,5
4 babyland.pl/pl/list/wozki-dzieciece 17 5,3 3,4 0,487 6,9
5 pl.coccodrillo.eu/dziewczynka-5/odziez-14/sukienki-2181.html 21 10,6 2,3 0,100 19,0
6 krainazabawy.pl/1246-rainbow-high 23 10,8 4,0 0,143 6,8
7 mamaville.pl/torby-81 48 3,9 2,5 0,000 10,7
8 4toys.pl/samochody-auta-na-akumulator 68 4,5 3,0 0,001 3,3
9 noskinoski.pl/collections/prezent-dla-3-latka 26 8,6 3,2 0,000 7,1
10 ewozki.eu/pl/c/Wozki-Cybex/232 5 7,2 4,7 1,052 10,9
11 wyprawkowy.pl/ubranka-dla-niemowlat-167 72 3,2 2,0 0,000 3,1
12 e-zabawkowo.pl/pl/c/DOMKI-OGRODOWE/178 16 10,4 4,0 0,113 9,7
13 babyhit.pl/pol_m_Sen_Lozeczka-i-kojce_Lozeczka-dostawne-248.html 26 7,7 3,7 0,005 7,6
14 patiimaks.pl/1481-rainbow-high-lalki-dla-dzieci 25 17,8 3,0 0,025 9,1
15 krolestwodzieci.pl/1360-lalki-rainbow-high 46 6,8 3,8 0,059 7,1
16 mamaija.pl/foteliki-samochodowe-dzieciece/foteliki-samochodowe-9-36/isofix.html 66 2,4 1,5 0,003 4,6
17 babyboutik.pl/producent/bibs 32 9,2 4,1 0,055 5,3
18 jokomisiada.pl/pol_m_Zabawki-dla-dzieci_ZABAWKI-do-5-zl-268.html 55 7,9 1,5 0,488 2,7
19 dobreliski.pl/pl/c/2-lata-/547 43 4,2 1,7 0,000 5,7

PODSTRONA PRODUKTU

L.p. URL produktu Performance Score (0-100) Largest Contentful Paint (s) First Contentful Paint (s) Cumulative Layout Shift Speed Index (s)
1 smyk.com/p/baby-born-magiczna-dziewczyna-lalka-interaktywna-43-cm-i6943221 15 8,2 2,0 1,006 6,2
2 51015kids.eu/mokasyny-chlopiece-1z36b4 47 3,0 2,2 0,000 6,7
3 bobowozki.com.pl/wozki-dzieciece/p/cybex-priam-2-0-wozek-dzieciecy-2w1-8688 43 6,3 2,9 0,296 4,4
4 babyland.pl/pl/product/51900,valco-baby-snap-4-wozek-spacerowy 27 6,0 4,0 0,039 7,1
5 pl.coccodrillo.eu/spodnie-zimowe-z20119201liv-020-000.html 27 12,3 4,7 0,088 10,7
6 krainazabawy.pl/zabawki-elektroniczne/41177-little-tikes-zegarek-tobi-2-robot-smartwatch-czerwony-657573-050743657573.html 34 4,2 3,4 0,107 8,1
7 mamaville.pl/anastazja-balowa-tiulowa-sukienka-dla-dziewczynki-na-wesele-31596.html 30 9,1 2,8 0,031 6,9
8 4toys.pl/domek-led-3562 62 10,4 3,0 0,001 3,8
9 noskinoski.pl/products/b-box-nowy-bidon-niekapek 32 10,6 2,2 0,000 7,2
10 ewozki.eu/pl/p/Venicci-Tinum-SE-wozek-wielofunkcyjny-2w1-z-opcja-3w1-Stylish-Black/12517 14 7,4 4,7 0,172 16,2
11 wyprawkowy.pl/patyczki/patyczki-higieniczne-bella-baby-delfi-z-bezpieczna-koncowka-56szt-2339.html 73 3,9 1,8 0,112 2,6
12 e-zabawkowo.pl/pl/p/CHICOS-DOMEK-OGRODOWY-DLA-DZIECI-CENTRUM-WETERYNARYJNE-Z-AKCESORIAMI-89619/20748 18 7,6 4,0 0,092 10,5
13 babyhit.pl/product-pol-48466-Barbie-Extra-Moda-Lalka-Zwierzatko-GRN27-GYJ77.html 23 8,9 4,0 0,747 6,7
14 patiimaks.pl/produkt/41554-furreal-friends-interaktywny-niedzwiadek-cubby-e4591-hasbro.html 23 22,9 3,1 0,025 12,4
15 krolestwodzieci.pl/lalki-i-akcesoria-lol-surprise/20326-lol-surprise-omg-remix-lol-omg-remix-lalka-25-niespodzianek-honeylicious-567264-035051567264.html 45 7,6 3,7 0,030 6,0
16 mamaija.pl/chicco-next2me-forever-lozeczko-dostawne-do-4-roku-zycia.html 14 11,4 2,2 0,395 11,4
17 babyboutik.pl/bambusowy-kocyk-80x100-cm-baby-blue-lullalove 22 7,2 6,0 0,336 6,0
18 jokomisiada.pl/product-pol-15924-Num-Noms-male-stworki-Lody-owocowe-ZA3651-B.html 40 7,8 2,6 0,259 4,2
19 dobreliski.pl/pl/p/Gryzak-Uspokajajacy-GRZYBEK-Mushroom-Green-Mombella-/12279 36 6,3 1,7 0,022 5,2

Podsumowanie:

  • w ogólnym rozrachunku sklepy internetowe z kategorii Dzieci i macierzyństwo mają jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o wskaźniki Core Web Vitals;
  • najlepiej wypadają wyniki Cumulative Layout Shift – oznacza to, że topowe polskie sklepy internetowe są z reguły dopracowane pod kątem stabilności wizualnej;
  • najsłabiej sklepy wypadły pod kątem Largest Contenful Paint (wskaźnik pokazuje, ile czasu zajmuje wyświetlenie największego fragmentu treści na ekranie – przy czym może to być obraz lub tekst) – oznacza to, że potencjalni klienci muszą uzbroić się w cierpliwość w trakcie poszukiwania produktów w większości sklepów z tej kategorii;
  • pod kątem wyniku LCP przoduje jedynie e-commerce wyprawkowy.pl – jego wynik LCP to 2,1 – a więc dobry. To właśnie ten sklep w wypada najlepiej z wszystkich analizowanych domen w swojej kategorii – ma też najwyższy Perfomance Score (85);
  • pod kątem FCP najlepiej wypada sklep pl.coccodrillo.eu z wynikiem FCP 0,1 (w badaniu FCP to odpowiednik FID – First Input Delay, wskaźnik ocenia interaktywność i responsywność strony internetowej oraz wrażenia użytkownika z korzystania ze strony).

Choć wydawać by się mogło, że w omawianej kategorii sklepów wskaźniki Core Web Vitals nie grają jeszcze dużej roli, to jest to duża szansa do wykorzystania. Jeśli prowadzisz sklep i swoje produkty kierujesz do rodziców i dzieci, masz okazję popracować nad elementami, które szwankują u Twojej topowej konkurencji!

Dowiedz się więcej:
przeczytaj o tym, co warto wiedzieć o Core Web Vitals w e-commerce

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 175

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
olga_golaszewska
Popularne wpisy
Mayko Podcast #1 – Co jest lepsze: SEO czy PPC? [transkrypcja]

Co daje najlepsze efekty w e-commerce? Pozycjonowanie czy kampanie reklamowe? Na co i kiedy warto się zdecydować? A może są jeszcze inne opcje? Zapraszamy do odsłuchania pierwszego odcinka naszego podcastu!

Czytaj więcej
zabezpieczenie przed włamem
Włamanie na konto reklamowe – co zrobić? Jak zabezpieczyć się przed włamaniem? Praktyczny poradnik

Czy wiesz, jak łatwo można przejąć konto reklamowe bez odpowiednich zabezpieczeń? Sprawdź, jak chronić swoje Google Ads i Meta Ads przed atakami oraz co zrobić w przypadku włamania. Pamiętaj, włamanie na konto reklamowe to realne ryzyko utraty pieniędzy i danych!

Czytaj więcej
praca na komputerach
Współpraca z agencją SEM – o czym warto pamiętać?

Współpracujesz z agencją SEM? A może szukasz partnera strategicznego? Sprawdź na jakie elementy musisz zwrócić uwagę oraz poznaj cechy dobrej agencji marketingowej!

Czytaj więcej