Zalety i korzyści SEO – co musisz wiedzieć, by rozkręcić biznes online
Poznaj 7 najważniejszych korzyści, które daje przemyślane pozycjonowanie sklepu internetowego.
Z wyszukiwarki Google korzysta już ponad 4 mld osób na całym świecie. W Polsce około 30 mln osób miesięcznie (dane za rok 2021, za raportem Interaktywnie.com). Nic więc dziwnego, że biznes rozwija się dynamicznie także online. Branża ecommerce rośnie w siłę, a już ponad 80% Polaków robi zakupy w Internecie, jak wynika z badania „Polacy na e-zakupach 2021“. Tym bardziej firmy i sklepy internetowe potrzebują przemyślanej strategii marketingowej, w tym skutecznych działań z zakresu SEO.
Dlaczego SEO to świetna opcja reklamy i ile może przynieść korzyści? O tym w poniższym artykule!
Spis treści
Co trzeba wiedzieć o SEO?
SEO, czyli search engine optimization, to inaczej optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarkę Google. Do najważniejszych działań SEO on-site (czyli działań w obrębie strony internetowej) zaliczamy m.in.:
- użycie słów kluczowych w tytułach oraz w tekstach, które pojawią się na stronie internetowej,
- dobór odpowiednich nagłówków h1, h2 i h3 itd.,
- prawidłowe linkowanie wewnętrzne na stronie,
- szeroko pojętą optymalizację, w tym optymalizację meta tagów, obrazów, zadbanie o kwestie techniczne (w tym poprawę czasu ładowania witryny).
Działania SEO przekładają się na wyższe pozycje w wyszukiwarce, a to zwykle oznacza wzrost ruchu na stronie z naturalnych wyników wyszukiwania. Im wyżej strona pojawia się w wynikach, tym większa szansa na nowych klientów.
Kolejne ważne pojęcie – pozycjonowanie, czyli link building
Ustaliliśmy już, że pozycjonowanie sklepu internetowego ma na celu zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google. Należy przy tym skupić się nie tylko na optymalizacji samej strony internetowej (SEO on-site), ale także na działaniach off-site, a więc na zdobywaniu wysokiej jakości linków do pozycjonowanej strony. Liczba linków oraz ich jakość także ma wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.
Szukasz sprawdzonej agencji SEO/SEM?
Dziś SEO to kluczowy element budowania pozycji marki, sprzedaży produktów, rozwoju firmy i pozyskiwania nowych klientów. Ten globalny trend umacnia się z roku na rok. W samych Stanach Zjednoczonych w 2020 roku na usługi związane z SEO firmy wydały około 47,5 miliarda dolarów (dane za The Business Research Company), a około 53% firm w USA wdraża strategię SEO i inwestuje w pozycjonowanie. Dlaczego? Bo pozycjonowanie to szereg działań, które dają wymierne korzyści. Przeczytasz o nich poniżej 👇
Poznaj 7 korzyści pozycjonowania sklepu internetowego
1. Zdobywasz widoczność w Google
O tym już wspominaliśmy, ale wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google stwarza szansę na regularne pozyskiwanie nowych klientów, a to pozwala na stopniową rozbudowę biznesu. Pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce Google przyniesie odczuwalne efekty. Jak podaje BrightEdge, amerykańskie firmy z branży turystycznej i hotelarskiej uzyskują ponad 40% swoich przychodów właśnie z bezpłatnych wyników wyszukiwania w Google.,
2. Twoja marka staje się rozpoznawalna
To długofalowa korzyść, o którą warto walczyć od samego początku. Rozpoznawalność marki pozwoli firmie być jeszcze bardziej widoczną w sieci i poza nią. Klienci, którzy wpadli z polecenia lub dzięki wysokiej pozycji w Google, będą stale wracać. Z biegiem czasu, marka zyska odpowiedni status, ale praca nad utrzymaniem tej pozycji nie może ustawać.
Na rozpoznawalność wpływa zarówno pozycjonowanie, jak i aktywność w social mediach, publikowanie wartościowych treści czy dbanie o opinie.
3. Stajesz się ekspertem, a więc wzbudzasz zaufanie
Kolejną ważną korzyścią pozycjonowanie jest budowanie zaufania. Można to osiągnąć między innymi przez strategię content marketingową, a więc na przykład poprzez tworzenie rzetelnych, eksperckich artykułów. Marka, która daje się poznać, jako specjalista w danej dziedzinie, będzie częstszym wyborem klientów. Według badania „Polacy na e-zakupach 2021“, 13% klientów decyduje się na zakupy online w danym sklepie właśnie ze względu na zaufanie.
To nie wszystko – te wartościowe, przydatne treści mogą sprawić, że użytkownicy będą linkować na przykład do firmowego bloga – a im więcej takich linków, tym lepsza widoczność w sieci. Algorytmy Google bardzo lubią takie mocne, naturalne linkowanie. Co ciekawe, jak podaje firma HubSpot odświeżanie starych artykułów blogowych i ich ponowna publikacja może zwiększyć ruch organiczny nawet o 106%.
4. Osiągasz przewagę nad konkurencją
Stabilna pozycja w wyszukiwarce Google, rozpoznawalność marki, pozytywne oceny klientów – te działania pozwolą firmie zyskać przewagę nad konkurencją. Budowanie widoczności w wynikach wyszukiwania to proces, który trwa kilka miesięcy, ale opłacalność takich działań będzie na pewno odczuwalna. Jak podaje HubSpot w jednym ze swoich raportów, już 61% marketerów twierdzi, że zwiększenie działań SEO jest ich głównym priorytetem.
👉 Sprawdź też, jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce, aby nie zostać w tyle!
5. SEO i pozycjonowanie to oszczędność dla firmy
I to spora oszczędność, bo trzeba przyznać, że SEO w porównaniu do innych form reklamy nie jest tak kosztowne. Budżet może być elastyczny, a pozyskanie nowych klientów może być o wiele tańsze niż w przypadku innych mediów. To, co wyróżnia SEO to zdecydowanie pełna kontrola nad wydatkami w kampanii.
6. SEO dostarcza materiału do analiz
Każdy sklep internetowy potrzebuje konkretnych danych – jak przebiegła sprzedaż, co wpłynęło na pozyskanie klienta, jak zmieniają się wyniki e-commerce w wyszukiwarce Google, które słowa kluczowe są szczególnie popularne, itd. SEO dostarcza dane, które pozwolą ocenić działania i opracować kolejne kroki, bazując na konkretnych wnioskach.
7. Widoczność dla klientów także z okolicy, czyli lokalne SEO
To świetna opcja dla firm, które chcą ściągnąć klientów do swojego sklepu stacjonarnego, czy zakładu usługowego (np. restauracja, fryzjer, kosmetyczka itp.). Algorytmy Google podpowiadają użytkownikowi, co znajduje się w pobliżu, wyświetlają również opinie i wskazówki dojazdu. A skuteczność jest wysoka! Jak podaje raport samego Google za 2019 rok, zapytania „gdzie kupić“ + „blisko mnie“ wzrosły w ciągu ostatnich dwóch lat o 200%, a zapytania „najlepsze“ + „teraz“ o ponad 125%. To pokazuje, jak wiele może zyskać firma, która skutecznie się pozycjonuje. Co ważne: bardzo często sklepy stacjonarne oferują także wysyłkę towarów online. E-commerce może zwiększać przychody i pozwalać pozyskiwać klientów w całej Polsce.
Które sklepy internetowe potrzebują pozycjonowania?
Wszystkie. Branża nie ma tu znaczenia, bo klienci o różnych potrzebach i zainteresowaniach będą szukać odpowiedniego sklepu właśnie za pomocą wyszukiwarki Google. Dlatego bez względu, czy dana firma sprzedaje fizyczne produkty, czy produkty cyfrowe lub usługi, widoczność w Google będzie punktem wyjścia do tego, aby sklep mógł się rozwijać. Według raportu „Polacy na e-zakupach 2021“ 35% polskich internautów kupuje przez Internet nawet kilka razy w miesiącu, a 41% robi to za pomocą smartfona. Aż 49% ankietowanych kupuje przez Internet odzież, 30% obuwie, 23% elektronikę, 17% książki i ebooki. W sieci kupujemy obecnie dosłownie wszystko, także leki i suplementy oraz żywność.
E-commerce rośnie w siłę, bo internauci doceniają: możliwość robienia zakupów online w dowolnym momencie i w dowolnym miejscu, oszczędność czasu i nieograniczony wybór produktów. E-commerce to coraz częściej wybierany przez przedsiębiorców sposób na biznes. Co za tym idzie, konkurencji z roku na rok przybywa.
Dlaczego warto współpracować z agencją SEO?
Korzyści płynące z pozycjonowania sklepu internetowego są ogromne. Jednak SEO to obszar, po którym trzeba umieć się poruszać. To proces wymagający nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim doświadczenia pozycjonera. Właśnie dlatego warto nawiązać współpracę z agencją, która kompleksowo zajmie się SEO.
Dzięki takiej współpracy:
- firma oszczędza czas i środki, bo specjaliści z branży zajmują się sprawą kompleksowo,
- pozycjonerzy na bieżąco monitorują wyniki i analizują efekty kampanii,
- tworzone treści opracowane są na podstawie rzetelnych danych – nic nie dzieje się na „chybił-trafił”,
- agencja pomoże ocenić, które działania reklamowe będą najbardziej opłacalne,
- widoczność marki w Google będzie coraz lepsza, a pozycjonowanie zacznie przynosić realne efekty.
Podsumowanie
Pozycjonowanie sklepu internetowego i działania SEO mają na celu uzyskać jak najlepszą widoczność w wyszukiwarce Google. Decydując się na taki sposób reklamowania marki możemy w stosunkowo niedrogi sposób promować firmę i pozyskiwać nowych klientów. Jak pokazują światowe raporty i opracowania, SEO to obecnie kluczowe narzędzie do promowania usług w sieci.