Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?
W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.
Pierwszy kontakt z agencją SEO często decyduje o tym, czy jako klient w ogóle skorzystasz z usług danej firmy. Zanim podejmiesz decyzję, warto przemyśleć kilka kluczowych kwestii, które wpłyną na efektywność i sukces takiej współpracy. W naszym artykule przedstawiamy istotne pytania, na które warto odpowiedzieć, aby zrozumieć swoje potrzeby i oczekiwania oraz uniknąć rozczarowań.
Poznaj 7 pytań, na które musisz znać odpowiedź, zanim zdecydujesz się na współpracę z ekspertami od pozycjonowania!
Poznaj obowiązkowy zestaw pytań przed startem każdej współpracy
W Mayko pracujemy nad tym, aby każda oferta, którą przygotowujemy, była jak najlepiej dostosowana do indywidualnych potrzeb klienta. Jeśli wyślesz do nas zapytanie, na pewno będziemy chcieli przeprowadzić z Tobą krótką rozmowę o historii strony, Twoich potrzebach i oczekiwaniach.
W tym artykule dzielimy się z Tobą naszym zestawem pytań, które zadajemy przed startem współpracy. Dowiesz się też, dlaczego w ogóle je zadajemy. Czas start!
Pytanie 1: Jak wyglądały dotychczasowe działania marketingowe?
Zależy nam na tym, aby lepiej poznać historię Twojej strony. Być może wcześniej nie korzystałeś z pozycjonowania, ale masz doświadczenie z innymi formami reklamy, takimi jak na przykład Google Ads? A może prężnie prowadzisz Instagrama lub fanpage na Facebooku? Pomimo tego, że bezpośrednio nie ma to wiele wspólnego z SEO, dostarcza nam cennych informacji o tym, kim są Twoi klienci oraz jakimi usługami lub produktami interesują się najbardziej.
Często trafiają do nas również osoby, które mają niezbyt dobre wspomnienia ze współpracy z innymi agencjami. Poznanie historii i powodów, które skłoniły je do rezygnacji z wcześniejszych usług, pozwoli nam na lepsze zrozumienie aktualnej sytuacji i rozwianie ewentualnych wątpliwości.
Pytanie 2. Kto i w jakim zakresie zajmuje się rozwijaniem strony?
Przed rozpoczęciem pozycjonowania sklepu zawsze przeprowadzamy szczegółowy audyt strony. Jest to dokument, w którym dedykowany specjalista zawiera wszystkie techniczne szczegóły dotyczące błędów występujących w witrynie, jak i propozycje rozwoju contentu. Prawidłowe i sprawne wdrożenie audytu to niezwykle ważny krok na drodze do sukcesu. Najlepiej, jeśli posiadasz dedykowaną osobę od obsługi technicznej. Jest ona zapewne specjalistą od systemu, na którym opiera się Twoja strona. Oczywiście audyt wprowadzany jest zawsze pod czujnym okiem naszego specjalisty i w przypadku jakichkolwiek wątpliwości istnieje możliwość szybkiego kontaktu.
Jeśli jednak nie posiadasz takiej osoby – z tym również sobie poradzimy! Współpracujemy z doświadczonymi programistami, którzy pomogą zoptymalizować stronę zgodnie z wszystkimi wymaganiami Google. W takim przypadku wdrożenie każdego audytu wyceniane jest oddzielnie, zgodnie z estymacją czasową.
Pytanie 3: Kto jest Twoją konkurencją w SEO?
Czy znasz swoich konkurentów? A dokładniej – kogo chciałbyś przegonić w pozycjach w wynikach wyszukiwania? Im więcej firm konkuruje ze sobą o te same pozycje, tym trudniej jest je uzyskać. Co wcale nie znaczy, że jest to niemożliwe. W przypadku branż szczególnie konkurencyjnych, w których dopiero stawiasz pierwsze kroki, musisz wziąć pod uwagę, że Twoi rywale działają w sieci od wielu lat. Co za tym idzie – od wielu lat inwestują w swój rozwój, w tym również w SEO.
Aby ich dogonić, niezbędny będzie czas, odpowiedni budżet, a przede wszystkim – cierpliwość. Pamiętaj jednak, że „nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja”.
Pytanie 4: Jakie frazy są najważniejsze i dlaczego?
Załóżmy, że prowadzisz sklep z obuwiem. Przed przygotowaniem oferty pytamy o to, na jakie frazy chciałbyś pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. W tym przypadku odpowiedź: “na wszystko, co związane z butami” na pewno nie jest tą najlepszą. Może marża na mokasyny jest kilkukrotnie wyższa niż na trampki? Może masz świetnej jakości skórzane szpilki, których poziom sprzedaży Cię nie zadowala?
Jeśli wykonasz wstępną analizę swojego asortymentu, pozwoli nam to na ustalenie priorytetów na początek współpracy. Oczywiście naszym celem jest, abyś zaistniał w sieci na jak największą pulę słów kluczowych, jednak należy pamiętać, że SEO to często długotrwały proces. Zależy nam na tym, aby dostarczyć wyniki jak najszybciej, ale najważniejsze jest to, żeby zadowoliły one Ciebie.
Pytanie 5: Cel – co jest wyznacznikiem sukcesu?
Wydawać by się mogło, że zawsze chodzi o sprzedaż. W przypadku sklepów internetowych, które kierują swoje usługi do indywidualnego odbiorcy, rzeczywiście możemy kierować się wartością konwersji. Co jednak w przypadku, gdy mówimy o sprzedaży B2B, niezawieranej bezpośrednio przez stronę? Albo w przypadku usług, których wartość bardzo ciężko oszacować narzędziami analitycznymi? Jasno wyznaczone cele, czy to zwiększenie ruchu, czy sprzedaży, czy może inne, indywidualne potrzeby pozwolą nam na obranie strategii jak najlepiej dostosowanej do Twojej wizji.
Szukasz sprawdzonej agencji SEO?
Pytanie 6: Jakim budżetem dysponujesz?
Dobre i tanie SEO bardzo rzadko idą w parze. Tak jak już było wspomniane wcześniej – jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność w internecie, musisz pamiętać o tym, że konkurencja przez ostatnie lata nie spała. Założenie zbyt małego budżetu na pozycjonowanie doprowadzi do tego, że zostanie on “przepalony”, mimo naszych najszczerszych chęci i podejmowanych działań. Może się też zdarzyć tak, że efekty zaczną się pojawiać, ale o wiele później niż w przypadku optymalnej inwestycji.
Staramy się jednak działać elastycznie. Przy mniejszych możliwościach finansowych możemy zaproponować skupienie się np. na kilku wybranych kategoriach w sklepie i dopiero kiedy uda nam się uzyskać założone wcześniej cele, zastanowić się nad zwiększeniem budżetu.
Pytanie 7: Jak wygląda proces decyzyjny w firmie?
Po wstępnej rozmowie przygotowujemy ofertę, wysyłamy i… co dalej? Czy postanowienie odnośnie współpracy podejmujesz Ty, czy zarząd? Czy pozycjonowanie to odległy plan na kolejny rok, czy ruszamy jak najszybciej? Istotne jest to, abyśmy wiedzieli, co „dzieje się” aktualnie z ofertą.
To nie tylko ułatwia organizację i planowanie naszej pracy, zwłaszcza pod kątem mocno angażującego czas specjalisty audytu SEO, ale również zapewnia Twój komfort. Jeśli dostaniemy informację, aby skontaktować się za miesiąc – skontaktujemy się za miesiąc. Nie nękamy ciągłymi telefonami z pytaniem o decyzję.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że informacje zawarte w artykule pozwolą każdemu zainteresowanemu naszymi usługami na chwilę refleksji nad własną stroną. Dlaczego chcemy tyle wiedzieć? Bo kto pyta, nie błądzi, tylko szuka rozwiązania. Zapraszamy do rozmów!