Jak stworzyć bazę odbiorców w sklepie internetowym?

Jeśli działasz w e-commerce, wiesz jak trudne bywa znalezienie nowych klientów. W tym artykule znajdziesz 8 sprawdzonych sposobów na zebranie danych, które pomagają w zwiększeniu sprzedaży.

budowanie bazy odbiorców w sklepie internetowym

Po co budować bazę odbiorców dla sklepu internetowego? Jeśli działasz w e-commerce, wiesz, jak trudne bywa znalezienie nowych nabywców na produkty. Konkurencja rośnie i walczy na różne sposoby, żeby tylko zwrócić na siebie uwagę, między innymi przez działania w social media, o których opowiem później. Z drugiej strony — także lojalność kupujących wobec marki staje się powoli pustym hasłem — nawet w branży kosmetycznej, gdzie klient odnajduje swoje ulubione kosmetyki, to i tak najczęściej jego łazienka wypełniona jest produktami różnych brandów. Raczej trudno znaleźć dom, w którym wszystkie produkty pochodzą z jednego źródła. I co z tym fantem zrobić? Jak zwiększyć sprzedaż internetową?

Odpowiednio stworzona baza danych klientów pozwala na trafienie do właściwego odbiorcy i skupienie energii czy zasobów na najskuteczniejszych działaniach, zamiast wyrzucania komunikatu w eter licząc na to, że ktoś nas zauważy. Pozyskujesz leady, czyli potencjalnych klientów na Twoje produkty. Zyskujesz przewagę konkurencyjną i zwiększamy swoją szansę na zaistnienie w świadomości wybranego klienta. To jak rzucanie rzutkami do celu. Jest dużo łatwiejsze i efektywniejsze, kiedy w zasięgu wzroku znajduje się tarcza — czyli idealny klient — buyer persona. Jak zatem przygotować taką bazę?

W tym artykule:

  • poznasz zasady tworzenia bazy odbiorców,
  • dowiesz się skąd wziąć bazę klientów,
  • dowiesz się, dlaczego nie warto kupować gotowej bazy odbiorców,
  • poznasz 8 sprawdzonych sposobów na zebranie bazy klientów.

Zaczynamy!

RODO a sklep internetowy

Przygotowując bazę danych klientów, warto pamiętać o zasadach RODO w e-commerce. Zapisy prawne zmieniają się co jakiś czas, dlatego musisz mieć pewność, że stosujesz się do aktualnego zapisu Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. Jedną z istotnych zmian jest wprowadzenie jasno brzmiących treści udzielonej zgody:

  • zgoda nie może być zaznaczona jako “domyślna” – musi być w pełni dobrowolna,
  • jest jednoznacznie zrozumiała dla odbiorcy, 
  • zawiera cel udzielenia zgody, 
  • umieszczona jest informacja o administratorze danych, 
  • a także sposób na wycofanie lub zmianę przekazanych informacji. 

Brzmi skomplikowanie, jednak po dokładniejszym zapoznaniu się z przepisami, wszystko jest do zrobienia. Kiedy aspekty prawne są już zabezpieczone, warto pomyśleć nad metodą zbierania danych.

Skąd wziąć bazę klientów?

Skąd wziąć bazę potencjalnych klientów? Stworzyć ją! Kupiona gotowa baza ma niską wartość, chociażby ze względu na to, że osoby w niej się znajdujące najczęściej nawet nie wiedzą, co dzieje się z ich danymi. Jej aktualność także nie jest pewna — informacje mogły zostać zebrane nawet kilka lat wcześniej. 

Dlatego kolejnym krokiem jest wybór narzędzi i metod, przy pomocy których powstanie nasza własna baza danych klientów. Warto się najpierw zastanowić, czy już znamy i potrafimy posługiwać się którymś z nich — lepiej ułatwić sobie działania, zwłaszcza na początku. Ważne jest też wybranie ścieżki, którędy najłatwiej trafimy do naszego klienta idealnego. 

Oto 8 najlepszych sposobów na zbieranie danych w e-commerce, które mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży internetowej:

Działania na stronie sklepu internetowego

Pop up

Pop-up, czyli wyskakujące okienko na stronie może mieć różne przeznaczenie. Może służyć do przekazywania informacji o m.in.:

  • zgodzie na pliki cookies, 
  • polityce prywatności, 
  • RODO, 
  • potwierdzeniu wieku, 
  • wyjątkowej promocji, 
  • zapisie do newslettera.

Potencjalny klient nie przeoczy wyskakującego okienka, jednak ważne jest odpowiednie zastosowanie tego narzędzia. Zbyt duża ilość wyskakujących, zasłaniających produkty okienek, ich wygląd, trudność zamknięcia lub nadmierna częstotliwość pojawiania się potrafi mocno zniechęcić do dalszych działań na stronie. Postaw się na miejscu klienta — to sposób na znalezienie złotego środka.

Kod promocyjny 

Kod promocyjny może uprawniać do rabatu procentowego lub na określoną kwotę. Dobrym pomysłem jest połączenie udzielenia kodu w zamian za zapis do newslettera i pozostawienia swoich danych kontaktowych ze zgodą na informacje marketingowe. Ważne, by warunki otrzymania oraz jego realizacji były jasno określone. Możesz też wybrać konkretny moment, w którym Twój potencjalny klient otrzyma tego typu informację. Czy to będzie strona główna sklepu internetowego? Chwila przy składaniu zamówienia? A może wyłącznie na fanpage’u? Zastanów się, co przyniesie najlepsze efekty w przypadku Twojego sklepu.

Boty 

Automatyzacja w e-commerce szybko się rozwija i to jeden z przykładów jej zastosowania. Bot (skrót od ro-bot) to program, który może wykonywać niektóre czynności w zastępstwie człowieka. Najpopularniejszym botem jest chatbot, który automatyzuje odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Może też służyć do zbierania danych w celu późniejszego kontaktu ze sprzedającym lub przesłania dodatkowych treści i kodów promocyjnych.

Automatyzacja w e-commerce - Boty

Bot nie zastąpi człowieka, ale zdecydowanie może ułatwić komunikację, chociażby dokonując wstępnej selekcji klientów – osoba, której zależy na informacji lub kontakcie, skorzysta z tego rozwiązania, jest więc ciekawszym i bardziej wartościowym leadem niż osoba, która trafiła do sklepu z przypadku i zaraz go opuści.

Działania poza stroną sklepu internetowego

Newsletter

Newsletter to interesujące narzędzie, które pomaga zdobyć dane potencjalnych klientów i zbudować zaufanie do marki. Sklep internetowy, który serwuje dodatkowo ciekawe i unikatowe teksty będzie częściej polecany niż taki sam e-commerce bez wartości dodanej. Wartościowe treści w czasach, kiedy jesteśmy zasypywani informacjami z każdej strony, są na wagę złota.

Newsletter - Działania poza stroną sklepu internetowego

Trzeba jednak znać umiar i nie przesadzać ze zbyt częstymi wiadomościami lub natarczywym sprzedażowo contentem. Warto też przed zapisem na newsletter umieścić informację czego może spodziewać się osoba po zapisaniu na newsletter.

Offline 

Dobrym pomysłem może być dołączenie do przesyłki bileciku z podziękowaniem za zakup i zachęcający:

  • do odwiedzenia strony, 
  • śledzenia profilu w mediach społecznościowych, 
  • zapisu do newslettera,
  • zapisu do zamkniętej grupy, gdzie pojawiają się wartościowe treści. 

Choć może się wydawać, że jest to nieco archaiczne rozwiązanie w erze wirtualnego e-commerce, to drugiej strony jest to miły gest wobec kupującego i buduje dobre doświadczenie z firmą. Zwłaszcza jeżeli zastosujemy personalizację i umieścimy np. imię w podziękowaniu za zakup. Pozytywne emocje wywołane otrzymaniem zamówionego produktu, jak i miłej wiadomości zwiększają nie tylko prawdopodobieństwo zapisu do newslettera lub dołączenia do grona fanów naszego sklepu internetowego, ale przede wszystkim zwiększają szansę na ponowny zakup.

SEO 

Pozycjonowanie sklepu internetowego to sprawdzona metoda na poprawienie widoczności w wyszukiwaniach Google, a co za tym idzie zwiększenie ruchu na stronie. Potencjalni klienci podczas wyszukiwania interesujących ich produktów zatrzymują się na pierwszych stronach wyników. Nie mają cierpliwości do głębszych poszukiwań, a wyniki organiczne traktują też jako efekt popularności sklepu internetowego wśród kupujących. 

Trafienie do Top10 nie jest proste ani szybkie, ale jak najbardziej możliwe dzięki pozycjonowaniu. Boty Google analizują treści danego e-commerce pod kątem przydatności i trafności. Warto jednak przekazać temat pozycjonowania profesjonalistom, którzy aktualizują swoją wiedzę na bieżąco i przede wszystkim mają wieloletnie doświadczenie. 

Dowiedz się, jak zwiększyć ruch w Twoim sklepie internetowym

Kampanie PPC 

Płatne kampanie reklamowe PPC  (ang. Pay Per Click), do których zaliczamy popularne w e-commerce Google Ads, mogą mieć różny cel. Jednym z głównych jest przyciągnięcie wartościowego ruchu na stronę. PPC to typ reklam, których wyświetlenie jest uzależnione od wyników licytacji parametrów (typu koszt za kliknięcie i jakość treści pomiędzy reklamodawcami).  Polega na wyświetleniu reklamy potencjalnemu klientowi po wpisaniu przez niego konkretnej frazy (np. “czarne trampki rozmiar 38”) i dopasowaniu przekazu do intencji zakupowej. Algorytm dopasuje oraz wyświetli kampanie produktowe lub tekstowe, a poniżej wyniki organiczne pod wyszukiwane hasło.

Możliwe jest też zastosowanie Google Ads do remarketingu, czyli kampanii skierowanej do osób, które np. już odwiedziły sklep internetowy, jednak z jakiegoś powodu z niego wyszły jeszcze przed dokonaniem zakupu. Potencjalny klient będzie widział reklamy na stronach Google i stronach partnerskich, co zdecydowanie zwiększa szansę jego powrotu i sfinalizowania sprzedaży w sklepie. Prawidłowe ustawienie kampanii oraz odpowiedni budżet to szansa na zwiększenie sprzedaży, zwłaszcza przy dobrze zaprojektowanym i zoptymalizowanym e-commerce.

Kampanie Social media  

Ostatnim wybranym sposobem na stworzenie bazy potencjalnych klientów to kampanie reklamowe w mediach społecznościowych. Reklamy w social mediach możemy odpowiednio targetować, czyli kierować przekaz reklamowy do określonych grup odbiorców (np. kobiet w wieku 20-30 lat interesujących się sportem). Popularne kampanie w e-commerce to kampanie prowadzone na Facebooku i Instagramie.

Według statystyk przeciętnie spędzamy w social media ponad 2 godziny dziennie, dlatego pojawiające się tam propozycje atrakcyjnych wizualnie produktów mają dużą szansę na przykucie uwagi i przekierowanie ruchu do sklepu internetowego.

Kampanie Social media

W momencie, kiedy w wybranym kanale istnieje aktywnie prowadzony fanpage oraz aktywna grupa fanów działająca wokół marki dodatkowo zwiększamy wiarygodność i zaufanie w oczach potencjalnego klienta. Podobnie jak w Google Ads, tu również istnieje sporo parametrów pomagających właściwie ustawić kampanię reklamową. 

Podsumowanie

Stworzenie własnej bazy danych klientów w e-commerce jest czasochłonnym, ale zdecydowanie opłacalnym wysiłkiem. Dzięki buyer personie znasz idealnego klienta, wiesz, do kogo chcesz trafić, a co za tym idzie dopasowanie metod, narzędzi i kanałów dotarcia staje się znacznie prostsze. Energia i zasoby są przekierowywane na działania, które docelowo przynoszą największe zyski.

Regularne działania pomogą zwiększyć lojalność klientów i dadzą szansę na zapełnienie domów produktami z naszego sklepu internetowego. Dlatego, jeśli chcesz wspomóc i znacząco przyspieszyć rozwój swojego biznesu — buduj i skutecznie wykorzystuj bazę potencjalnych klientów.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 156

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
marlena_nowik
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej