Przekierowania SEO w pigułce

Kiedy i jak stosować przekierowania SEO? W tym poradniku znajdziesz wiele przydatnych informacji na ten temat.

Przekierowania SEO w pigułce - jak zrobić przekierowanie 301, 302, 303? | Mayko

Jeśli szukasz informacji o przekierowaniach SEO – jesteś w dobrym miejscu. W naszym poradniku znajdziesz wiele przydatnych informacji na ten temat. Kiedy stosuje się przekierowania? Które przekierowania są najpopularniejsze? Jak prawidłowo tworzyć reguły .htaccess? Zaczynamy!

Czym właściwie jest przekierowanie?

W dużym skrócie: przekierowanie to mechanizm wymuszający przeniesienie użytkownika ze strony obecnej na docelowy lub tymczasowy adres. Istnieją różne typy przekierowań i mogą one pozytywnie, ale też i negatywnie wpłynąć na przemieszczanie się Googlebot’a w obrębie naszego serwisu.

Przekierowanie w praktyce

 Kamil wprowadził w swoim sklepie certyfikat SSL. Powinien więc teraz przekierować ruch ze swojego sklepu http://sklep-kamila.eu na adres https://sklep-kamila.eu. Wyszukiwarka Google traktuje bowiem te dwa adresy jak zupełnie różne domeny. Przekierowanie 301 jest zatem niezbędne, aby Kamil nie stracił ruchu na stronie, ale także aby nie doszło do niechcianej duplikacji treści.

Kiedy i po co tworzy się przekierowania?

Powodów może być kilka. Oto trzy najczęstsze powody tworzenia przekierowań:
  • nieistniejąca strona – czasem zdarza się, że w trakcie rozbudowywania naszej strony, jesteśmy zmuszeni ukryć lub usunąć część podstron. Wówczas użytkownikowi odwiedzającemu taką stronę wyświetla się zwykle błąd 404. Można tego uniknąć, stosując np. przekierowanie 301;
  • zmiana adresu URL – na zmianę adresu strony ma wpływ nie tylko chęć przeniesienia jej na inną domenę, ale także wprowadzenie protokołu HTTPS czy łączenie różnych adresów URL w jeden;
  • wprowadzenie certyfikatu SSL – to punkt obowiązkowy zarządzania stroną. Pamiętaj, że strona bez zabezpieczeń i certyfikatów może skutecznie zniechęcać użytkowników. Już w 2019 roku pojawiło się ciekawe badanie na temat stron HTTP, z którego wynikało, że wiele osób brak zabezpieczonej wersji protokołu HTTP uznawało za scam.Po wprowadzeniu zmian potrzebne będzie przekierowanie z wersji HTTP na HTTPS.

Na to uważaj

przekierowania są stosunkowo łatwym i szybkim rozwiązaniem problemów np. z niedziałającą podstroną. W prosty sposób przekierujemy ruch z niedziałającej podstrony na inną. Nie zawsze jednak będzie to korzystne, a przesadne tworzenie przekierowań, może prowadzić do tzw. pętli przekierowań lub zbyt dużego przeciążenia serwera.

Przede wszystkim zbyt duża liczba przekierowań wydłuża czas ładowania ostatecznego adresu strony. Użytkownicy nie czekają – opuszczają taką stronę często bezpowrotnie w poszukiwaniu innej – szybszej, lepszej i wzbudzającej większe zaufanie. Podobnie roboty Google’a – jeśli zależy nam na zaindeksowaniu danej podstrony, nie twórzmy w jej obrębie łańcucha wielu przekierowań przekierowań.

 
Rozważnie stosowane przekierowania nie stanowią dla naszej strony zagrożenia. Jednak zbyt często stosowane mogą powodować straty w odbiorze użytkownika jak i GoogleBota.

Rodzaje przekierowań

Przekierowanie 301

Najczęściej wykorzystywane przekierowanie. Stałe przekierowanie określające iż adres przekierowywany nie będzie już istniał i zostaje zastąpiony nowym adresem. W przypadku tego przekierowania znacząca moc podstrony przenoszona jest na nowy adres. Przekierowanie 301 można wykonać zarówno w obrębie tej samej domeny jak i rożnych domen.

Przekierowanie 302

Przekierowanie tymczasowe które swoim typem określa, że przekierowanie na stronę docelową jest tymczasowe. Przy tego typie przekierowywania moc strony przekierowywanej nie jest przenoszona na stronę docelową. Można to wykorzystać np. w przypadku awarii serwisu i tymczasowo przenieść na inny adres.

Przekierowanie 303

Najrzadziej wykorzystywane przekierowanie. Służy do przekierowywania danych w formularzach metodą POST.

Tworzenie przekierowań

Przekierowania mogą być tworzone na kilka sposobów. W dużej mierze jest to uzależnione od:

  • typu serwera WWW np. Apache lub Nginx,
  • nadanych uprawnień przez administratora,
  • od typu oprogramowania.

Poniżej skupiam się na przykładach najczęściej wykorzystywanych przekierowań:

  • Przekierowanie 301 strony z www na stronę bez www z wykorzystaniem .htaccess

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://%1/$1 [R=301,L]

  • Przekierowanie 301 strony bez www na stronę z www z wykorzystaniem .htaccess

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

  • Przekierowanie 301 z całego protokołu http na https na adres bez www z wykorzystaniem .htaccess

RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}/$1 [R=301,L]

  • Przekierowanie 301 wewnątrz serwisu na docelowy adres z wykorzystaniem .htaccess

RewriteEngine On
RewriteBase /
Redirect 301 /kontakt.htm /nowa-strona-kontaktowa.html

  • Przekierowanie 302 wewnątrz serwisu na docelowy adres z wykorzystaniem .htaccess

RewriteEngine On
RewriteBase /
Redirect 302 /kontakt.htm /nowa-strona-kontaktowa.html

  • Przekierowanie 301 na zewnętrzny adres z wykorzystaniem .htaccess

RewriteEngine On
RewriteBase /
Redirect 301 /kontakt.htm http://domena.pl/nowa-strona-kontaktowa.html

  • Przekierowanie 301 w php

header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
header("Location: http://domena.pl/kontakt.html");

Ważne: kod przekierowania należy umieścić wysoko w kodzie strony przed wyświetleniem jakichkolwiek danych do przeglądarki.

Podsumowanie

Przekierowania są niezbędne do tego, aby nasza strona nie tylko działała prawidłowo, ale także nie zniechęcała użytkowników m.in. znaczną ilością błędów 404. Dzięki przemyślanym przekierowaniom unikniemy niekontrolowanej utraty ruchu oraz zwiększymy szanse na dobre pozycje strony w Google.

Musimy jednak jednak pamiętać o tym, aby nie nadużywać przekierowań. Łańcuchy przekierowań mogą spowolnić czas ładowania naszej strony. Przekierowania nie dają też pełnej mocy SEO – być może warto więc pomyśleć o dodatkowym link buildingu.

Sprawdź, czy Twój sklep jest odpowiednio zoptymalizowany – porozmawiaj z ekspertem SEO

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czym jest przekierowanie SEO?

Przekierowanie to mechanizm wymuszający przeniesienie użytkownika ze strony obecnej na docelowy lub tymczasowy adres. Może ono pozytywnie lub negatywnie wpłynąć na przemieszczanie się Googlebot’a w obrębie serwisu.

Kiedy i w jakich sytuacjach należy stosować przekierowania?

Przekierowania tworzy się najczęściej w trzech przypadkach: gdy istnieje nieistniejąca strona (błąd 404), przy zmianie adresu URL (np. przeniesienie na inną domenę, wprowadzenie protokołu HTTPS, łączenie adresów) oraz po wprowadzeniu certyfikatu SSL (do przekierowania z wersji HTTP na HTTPS).

Jakie są główne rodzaje przekierowań?

Najczęściej wykorzystywane jest przekierowanie 301, które jest stałe. Inne rodzaje to przekierowanie 302 (tymczasowe) oraz przekierowanie 303, służące do przekierowywania danych w formularzach metodą POST.

Jaka jest różnica między przekierowaniem 301 a 302?

Przekierowanie 301 to stałe przekierowanie, określające, że adres przekierowywany nie będzie już istniał i zostaje zastąpiony nowym, przenosząc znaczącą moc podstrony. Przekierowanie 302 jest tymczasowe, a moc strony przekierowywanej nie jest przenoszona na stronę docelową.

Czy nadmierne stosowanie przekierowań może negatywnie wpłynąć na stronę?

Przesadne tworzenie przekierowań może prowadzić do pętli przekierowań lub zbyt dużego przeciążenia serwera. Zbyt duża ich liczba wydłuża czas ładowania strony, co zniechęca użytkowników i roboty Google’a, a także może powodować straty w odbiorze użytkownika i GoogleBota.

Gdzie w kodzie strony należy umieścić przekierowanie PHP?

Kod przekierowania w PHP należy umieścić wysoko w kodzie strony, przed wyświetleniem jakichkolwiek danych do przeglądarki.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 254

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
Mateusz_borowik_
Popularne wpisy
google ai overviews
Checklista: 10 elementów strony, które wpływają na widoczność w Google AI Overviews

AI Overviews zmienia sposób, w jaki użytkownicy korzystają z Google. Jak sprawić, by to właśnie Twoja strona była cytowana w AI Overview? Sprawdź 10 kluczowych elementów!

Czytaj więcej
zabezpieczenie komputera
Włamanie na konto reklamowe – co zrobić? Jak zabezpieczyć się przed włamaniem? Praktyczny poradnik

Czy wiesz, jak łatwo można przejąć konto reklamowe bez odpowiednich zabezpieczeń? Sprawdź, jak chronić swoje Google Ads i Meta Ads przed atakami!

Czytaj więcej
ludzie przy laptopach i tabletach
Współpraca z agencją marketingową – o czym warto pamiętać?

Współpracujesz z agencją SEM? A może szukasz partnera strategicznego? Sprawdź na jakie elementy musisz zwrócić uwagę oraz poznaj cechy dobrej agencji marketingowej!

Czytaj więcej