Kampania PPC Google Ads – co to jest?

Dowiedz się, na czym polega reklama w modelu PPC na przykładzie Google Ads. Poznaj jej najważniejsze rodzaje i korzyści, jakie może przynieść Twojemu biznesowi.

czym jest kampania PPC

Promocja sklepu internetowego nie zawsze musi ograniczać się jedynie to długotrwałej pracy nad pozycjonowaniem, którego efekt zobaczymy dopiero za kilka miesięcy. Zbliża się gorący okres zakupowy? Potrzebujemy wyników już teraz? Warto zwrócić uwagę na kampanię PPC w Google Ads.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • na czym dokładnie polega ten rodzaj promowania biznesu,
  • jak rozliczane są kampanie PPC,
  • jakie są najważniejsze korzyści PPC Google Ads,
  • jakie są rodzaje kampanii PPC Google Ads.

Czym jest kampania PPC?

Zacznijmy od omówienia definicji PPC. Ten tajemniczy skrót to nic innego jak Pay Per Click, czyli 'Płatność za kliknięcie’. W takim modelu kampanii reklamodawca płaci za reklamę dopiero w momencie, w którym użytkownik w nią kliknie. Jest to zatem dość atrakcyjna dla sklepów internetowych alternatywa, w której płacimy nie za sam fakt wyświetlania reklamy naszego produktu lub usługi, a za faktyczny efekt, jaki dana reklama wywołała. Model takiej promocji często nazywany jest też wymiennie jako CPC – Cost Per Click – Koszt za kliknięcie

Realizowanie kampanii PPC obecne jest w social mediach, jednak wciąż najpopularniejszym miejsce, w którym przedsiębiorcy reklamują się w modelu PPC, jest oczywiście Google. Reklamy opublikowane w ramach kampanii PPC widoczne są zarówno na stronie wyników Google, jak i na stronach partnerów — czyli w praktyce na większości poczytnych witryn internetowych.

O zaletach regularnego stosowania kampanii PPC opowiemy później, jednak już teraz warto zwrócić uwagę na fakt, że jest to jedno z najpewniejszych rozwiązań e-marketingowych, jeśli zależy nam na szybkim uzyskaniu efektów w postaci większego ruchu na stronie, a co za tym idzie również większego zysku ze sprzedaży. 

Jak rozliczana jest kampania PPC? – podstawowe informacje

Dla osób, które nigdy nie korzystały z kampanii PPC w Google Ads, z pewnością zadziwiające będzie to, że koszt takiej reklamy realizowany jest na bazie systemu aukcyjnego. W jaki sposób to działa? Na początku ustalania szczegółów kampanii jesteśmy zobligowani do podania maksymalnego kosztu, który możemy ponieść za jedno kliknięcie w naszą reklamę. I właśnie ta informacja będzie naszym 'głosem w licytacji’ z innymi stronami o podobnej tematyce, które również wdrażają kampanię PPC. 

Google oceniając potencjał kampanii, pod uwagę weźmie również takie obszary jak:

  • specyfika samej branży,
  • jakość SEO naszej strony internetowej,
  • dopasowanie fraz zaprojektowanych do kampanii do samego przedmiotu promocji.

Jeśli więc ustalony przez nas koszt za jedno kliknięcie będzie odpowiednio wysoki, a w ciągu ostatnich miesięcy nie zaniedbaliśmy pozycjonowania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to właśnie nasza reklama pojawi się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania

PPC Google Ads — jak reklama działa w wyszukiwarce Google?

Stworzenie kampanii PPC w Google Ads jest dość prostym procesem, który w realny sposób może pomóc nam w osiągnięciu celów sprzedażowych. Jak to działa w praktyce? 

Na samym początku musimy samodzielnie ustalić cel kampanii oraz jej budżet. Ustalenie budżetu to największe wyzwanie — z jednej strony zbyt mały nie pozwoli nam na wybicie reklamy ponad inne, wyżej rankowane przekazy promocyjne. Z drugiej strony specjaliści wskazują kampanie PPC jako jedno z podstawowych źródeł, gdzie budżet jest najzwyczajniej w świecie przepalany. Dlaczego? 

Cele kampanii PPC Google Ads
Cele kampanii PPC Google Ads

Może to wynikać z tego, że właściciele stron internetowych bardzo często traktują kampanie Google Ads PPC jako szybki i łatwy zamiennik pozycjonowania. Niestety to tak nie działa – oba procesy stanowią niezwykle istotne, nakładające się na siebie elementy strategii marketingowej, która daje pozytywne efekty. Dlatego bardzo ważna jest nie tylko historia naszej strony, ale przede wszystkim świadomy wybór fraz kluczowych, które będą podstawowym punktem zapalnym naszej kampanii PPC. 

Budżet i ustalanie stawek w kampaniach  PPC Google Ads
Budżet i ustalanie stawek w kampaniach PPC Google Ads

Kolejny istotny element to odpowiednia personalizacja kampanii. Ten obszar zazębia się z wcześniej wspomnianym celem kampanii. Musimy w precyzyjny sposób określić, co chcemy kampanią PPC osiągnąć i do kogo nasz przekaz powinien trafić. Jeśli wszystko uda się zrealizować w sposób rozsądny, reklama naszego sklepu internetowego będzie widoczna dla dokładnie tych użytkowników, o których myśleliśmy, organizując cały proces.

Rodzaje kampanii PPC 

Kampania PPC może zostać wykorzystana w różny sposób — zawsze zależnie od tego, jak użytkownik korzysta z wyszukiwarki i czego dokładnie szuka. Najpopularniejsze rodzaje kampanii PPC to:

  • reklama produktowa w wyszukiwarce Google — listy produktowe wyświetlają się ponad wszystkimi wynikami wyszukiwania i na podstawie frazy kluczowej wpisanej przez użytkownika oferują konkretne produkty z różnych sklepów. W tym typie reklamy to nie my jesteśmy odpowiedzialni za wybór słowa kluczowego, a Google sam dopasuje katalog oferowanych produktów do zapytania klienta. 
Przykład reklamy produktowej PPC Google Ads w wyszukiwarce
Przykład reklamy produktowej w wyszukiwarce Google
  • reklama mobilna z możliwością połączenia telefonicznego — alternatywny rodzaj kampanii PPC wyświetlany jedynie na urządzeniach mobilnych. Ponad wynikami wyszukiwania pokażą się informacje o firmach wraz z numerem kontaktowym. To niezwykle ważny rodzaj kampanii PPC, który zapewnia świetne efekty szczególnie tym firmom, które świadczą różnego rodzaju usługi. 
  • PPC w ramach sieci reklamowej — sieć reklamowa to wszystkie strony internetowe i blogi, które wyraziły zgodę na umieszczanie reklam w postaci zdjęć, tekstu czy video. Reklamy PPC realizowane w tym modelu są dopasowywane na podstawie preferencji odbiorców i tematyki danej strony. W praktyce w internecie możemy spotkać tysiące stron, które biorą udział w sieci reklamowej.
  • PPC remarketing — ta reklama dedykowana jest klientom, którzy już kiedyś odwiedzili naszą stronę internetową. W wynikach Google wyświetlane są precyzyjnie dopasowane produkty, które już wcześniej były przez użytkownika przeglądane. 
najpopularniejsze rodzaje kampanii PPC Google Ads
Najpopularniejsze rodzaje kampanii PPC Google Ads

Korzyści wynikające z wdrożenia kampanii PPC 

Istnieje wiele powodów, dla których każda firma starająca się zoptymalizować swoje akcje marketingowe powinna regularnie korzystać z możliwości wdrożenia kampanii PPC z Google Ads. Jest to przede wszystkim błyskawiczne generowanie większego ruchu na stronie i kształtowanie wizerunku marki. Taki zabieg może być szczególnie przydatny w gorących okresach zakupowych — Black Friday czy okresie przedświątecznym. Oczywiście jakościowe sklepy internetowe, które od lat pozycjonując swoją stronę, z pewnością nie mają problemu z rozpoznawalnością. Kampania PPC to jednak świetny sposób na maksymalizowanie efektów pozytywnego SEO. 

Rozwijający się moduł PPC w Google Ads sprawia, że obecne promowanie swoich produktów nieco różni się od tego, z czym do czynienia mieliśmy kilka lat temu. Reklamy te nie są już tak nachalne. Przekaz dostosowywany jest do konkretnego klienta, dzięki czemu możemy być pewni, że nasza oferta będzie widoczna jedynie dla tych użytkowników, którzy spełniają nasze kryteria.

PPC to uniwersalne narzędzie do marketingu, remarketingu i do budowania swojej marki 24 godziny na dobę bez względu na to, gdzie potencjalny klient właśnie się znajduje. 

Najważniejsze zalety PPC to:

  • szybkie efekty;
  • płatność za kliknięcie, a nie jedynie za wyświetlenie;
  • mierzalne efekty od początku prowadzenia kampanii;
  • elastyczność — w każdej chwili możesz zoptymalizować kampanię;
  • kontrola nad budżetem.

Reklama PPC Google Ads ma też pewne wady. Na pewno zaliczyć można do nich krótkotrwałość działań. Koszt działań PPC jest także wyższy w porównaniu z np. SEO.

Samodzielne prowadzenie kampanii PPC – najważniejsze ryzyka

Kampania PPC to duży potencjał dla przedsiębiorców, którzy starają się zwiększyć konwersję i sprzedaż swoich produktów i usług. Wiele sklepów internetowych przy projektowaniu skutecznej reklamy PPC decydują się na wykorzystanie wyspecjalizowanej agencji SEM, która ułatwi możliwość uwolnienia potencjału tej formy reklamy.

Jeśli jednak decydujemy się na samodzielne wdrożenie kampanii, warto zwrócić uwagę na pewne ryzyka, które mogą zmniejszyć szansę na zwiększenie sprzedaży. Przede wszystkim koszty, które mogą być zbyt wysokie dla mniejszych, dopiero rozwijających się sklepów internetowych. Jak dobrze wiemy, długofalowe działania SEO sklepu internetowego zapewnia wysoką skuteczność marketingu. W przypadku PPC działa to nieco inaczej. Przedsiębiorca cały czas musi inwestować w kampanie, a potencjalna walka cenowa z bardziej rozwiniętą konkurencją może sprawić, że cała kampania okaże się po prostu nierentowna. 

Kampania PPC jest skutecznym mechanizmem, który daje duże, ale krótkoterminowe rezultaty. Jeśli kampania się skończy, podwyższone wyniki związane z konwersją i sprzedażą również się skończą.

Zaplanowanie kampanii PPC musi odbyć się z uwzględnieniem kalendarza zakupowego. Jeśli chcemy wykorzystać potencjał tej formy reklamy, musimy w bardzo precyzyjny sposób określić przedział czasowy, w którym nasza firma będzie promować produkty i usługi.

Podsumowanie

Jak widzisz, umiejętnie prowadzona kampania PPC Google Ads to szybki i skuteczny sposób na zwiększenie ruchu w sklepie internetowym, a także szansa na zwiększenie sprzedaży.

Jednym z największych plusów tego typu reklam jest rozliczenie w modelu PPC – płacimy tylko za realne kliknięcia i przejścia na reklamowaną stronę. Zdecydowanie ułatwia to kontrolę nad wydatkowaniem założonego budżetu. W połączeniu z przemyślaną strategią pozycjonowania PPC Google Ads może przynieść bardzo zadowalające efekty.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 157

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
olga_golaszewska
Popularne wpisy
Mayko Podcast #1 – Co jest lepsze: SEO czy PPC? [transkrypcja]

Co daje najlepsze efekty w e-commerce? Pozycjonowanie czy kampanie reklamowe? Na co i kiedy warto się zdecydować? A może są jeszcze inne opcje? Zapraszamy do odsłuchania pierwszego odcinka naszego podcastu!

Czytaj więcej
zabezpieczenie przed włamem
Włamanie na konto reklamowe – co zrobić? Jak zabezpieczyć się przed włamaniem? Praktyczny poradnik

Czy wiesz, jak łatwo można przejąć konto reklamowe bez odpowiednich zabezpieczeń? Sprawdź, jak chronić swoje Google Ads i Meta Ads przed atakami oraz co zrobić w przypadku włamania. Pamiętaj, włamanie na konto reklamowe to realne ryzyko utraty pieniędzy i danych!

Czytaj więcej
praca na komputerach
Współpraca z agencją SEM – o czym warto pamiętać?

Współpracujesz z agencją SEM? A może szukasz partnera strategicznego? Sprawdź na jakie elementy musisz zwrócić uwagę oraz poznaj cechy dobrej agencji marketingowej!

Czytaj więcej