Rynek ecommerce w Polsce 2024

Chcesz wiedzieć, jak wygląda polski rynek ecommerce w 2024 roku? Sprawdź najnowsze statystyki z aktualnych raportów i dowiedz się, jakie trendy kształtują branżę!

rynek e-commerce w Polsce

Czy interesuje Cię, jak obecnie wygląda rynek ecommerce w Polsce? W tym artykule poznasz ciekawe statystyki z 3 różnych (i bardzo aktualnych) raportów.

Ecommerce w Polsce – stan obecny

Jak obecnie prezentuje się stan e-commerce w Polsce? Aby to ustalić, przyjrzyjmy się, jakie dane prezentuje Comiesięczny przegląd wyników e-handlu Krajowej Izby Gospodarczej.

Oto najważniejsze dane z raportu:

  • Obroty w handlu detalicznym w czerwcu 2024 roku wyniosły 105,076 mld PLN, co oznacza spadek o 0,1% względem maja, ale wzrost o 4,0% w porównaniu do czerwca 2023 roku.
  • 75,8% obrotów w czerwcu 2024 roku zrealizowano w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób, co dało wynik 79,595 mld PLN. To wskazuje, że handel online i w większych firmach odgrywa kluczową rolę.
  • Obroty w e-handlu w czerwcu 2024 roku wyniosły 6,527 mld PLN, co stanowiło 8,2% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw. Obroty były o 4,6% mniejsze niż w maju, co wynikało ze spadku sezonowego.
  • Wyniki e-commerce w czerwcu 2024 były o 11,8% wyższe niż w czerwcu 2023 roku.
  • W okresie od lipca 2023 do czerwca 2024 największy udział w sprzedaży miała grupa tekstylia, odzież i obuwie (15,3%, 12,666 mld PLN).

Oto kilka wykresów z omawianego raportu:

wykres - obroty w e-handlu w miliardach złotych
Obroty ogółem

wykres - udział w e-handlu w całości obrotów
Obroty ogółem

wykres - obroty w handlu w miliardach złotych
Tekstylia, odzież, obuwie.

Ecommerce w Polsce 2024 – dokładna analiza

Jak kwestie e-commerce wyglądają, gdy weźmiemy pod uwagę więcej szczegółów, jak płatności, mobile czy innowacje? W tym celu przyjrzyjmy się raportowiOmni-commerce. Kupuję wygodnie”.

Oto najważniejsze dane z raportu:

  • Częstotliwość zakupów online znacząco wzrosła. 37% e-konsumentów dokonało zakupów w sieci więcej niż 5 razy w ciągu ostatniego miesiąca, co stanowi wzrost o 9 punktów procentowych. Natomiast spadł odsetek osób kupujących 2-5 razy miesięcznie do 29% (-13 p.p.). Najczęściej zakupy online robią osoby bezdzietne, zamożne, zarabiające ponad 7 000 zł netto, głównie w wieku 45-54 lata (pokolenie X).
  • Zmniejszyła się liczba regularnie wykorzystywanych miejsc zakupowych przez Polaków (z 1,71 w 2023 roku do 1,57). Spadły zakupy w sklepach internetowych marek (-13 p.p.) i na platformach handlowych (-2 p.p.), ale wzrosło zainteresowanie serwisami ogłoszeniowymi i gazetkowymi, szczególnie wśród młodszych konsumentów (pokolenie Z).
  • Spadek wartości koszyka zakupowego odnotowano we wszystkich kategoriach najdroższych zakupów (501-1000 zł i powyżej 1000 zł). Największy spadek dotyczy elektroniki (wydatki powyżej 1000 zł: -17 p.p.). W kategorii moda, co czwarty konsument wydaje jednorazowo 250-500 zł (-7 p.p. w porównaniu do 2023), ale wzrosła liczba osób wydających 100-250 zł (+8 p.p.).
  • Porzucanie koszyków zakupowych w sieci zadeklarowało aż 75% kupujących, co oznacza wzrost o 15 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku. Wśród klientów dokonujących zakupów 5+ razy miesięcznie, aż 80% przyznaje, że często porzuca koszyki.
  • Konsumenci częściej porzucają koszyki online na urządzeniach pełnowymiarowych (komputery, laptopy) niż na urządzeniach mobilnych – odpowiednio 48% vs 28%. Jest tak, gdyż klienci mobilni rzadziej migrują między urządzeniami i mają mniej problemów z dostawą, ale podobnie jak inni użytkownicy deklarują brak zaufania do sprzedawców jako powód porzucania koszyków.
  • Sklepy stacjonarne tracą na znaczeniu, jednak co 4. konsument wciąż byłby skłonny dokonać zakupu offline, gdyby cena była bardziej konkurencyjna w stosunku do oferty online. 25% klientów decyduje się na zakupy w sklepie, gdy już w nim jest, a 20% przyciągnęłyby kupony zniżkowe na przyszłe zakupy.
  • 13% klientów (i 17% tych, którzy kupują w sieci najczęściej) chciałoby, aby sklepy stacjonarne oferowały lepszą obsługę i doradztwo, co stanowi tradycyjny atut w porównaniu do e-commerce.
  • 30% internautów (+2 p.p.) podczas swojego ostatniego zakupu online porównywało oferty, co wskazuje na wzrost znaczenia ceny w procesie zakupowym. Spadł jednak odsetek osób szukających opinii o produkcie (24%, -14 p.p.) oraz inspiracji (21%, -15 p.p.).
  • Cena znowu zaczęła odgrywać kluczową rolę w decyzjach zakupowych. 14% klientów (-6 p.p.) śledziło status dostawy, co może sugerować, że zadowolenie z terminowości dostaw zmniejsza potrzebę ich stałego monitorowania.
  • E-klientki częściej zajmują się opiniowaniem zakupów, a e-klienci poszukują inspiracji. Najmłodsi konsumenci (pokolenie Z) szukają głównie informacji o produktach, natomiast osoby w wieku 34-54 lata częściej poszukują inspiracji. Najstarsi oraz klienci z największych miast porównują oferty.

Oto kilka wykresów z omawianego raportu:

wykres z raportu - gdzie dokonujemy zakupów
wykres pokazujący jak często klienci oglądają produkty online, a kupują offline
raport omni-commerce

Rynek e-commerce – kwestie logistyki i ekologii

Na czynniki związane z logistyką oraz ekologią zwraca uwagę raport Logistyka e-commerce. Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?”.

Oto najważniejsze dane z raportu:

  • Dostawa OOH (w punkcie odbioru lub paczkomacie) jest skuteczniejsza od dostawy do drzwi – skuteczność odbioru wynosi 99%, podczas gdy dla dostawy pod adres klienta to jedynie 80-82%. Dodatkowo klienci zyskują wygodę, mogąc odbierać paczki w dogodnym dla siebie czasie i miejscu.
  • Mniejsze zużycie energii w dostawach OOH redukuje emisję CO2. Kurierzy obsługujący punkty OOH mogą dostarczyć nawet 1 000 paczek dziennie (w porównaniu do 200 przy dostawach pod drzwi). Zmniejsza to emisję gazów cieplarnianych do mniej niż 100 gramów CO2 na dostawę.
  • Algorytmy w logistyce ostatniej mili optymalizują trasy, minimalizują puste przebiegi oraz skracają czas dostawy. Mogą także zaproponować indywidualne okna czasowe dla dostawy, co zwiększa wygodę klientów.
  • Polska, jako lider w zakresie technologii płatności, znajduje się w europejskiej czołówce pod względem innowacji w e-commerce. Rozwój AI w przyszłości będzie jednym z kluczowych wyzwań technologicznych.
  • Koszt zwrotów jest nieunikniony i ponoszony głównie przez firmy, mimo że dla klientów wydaje się „darmowy”. W Wielkiej Brytanii koszt jednego zwrotu wynosi nawet 11 funtów, natomiast w Polsce takie koszty nie są jeszcze szeroko omawiane.

Oto jeden z wykresów z raportu:

najważniejsze obszary e-commerce

Rynek ecommerce w Polsce w 2024 – podsumowanie

E-commerce w Polsce nieustannie się rozwija, a wraz z nim rośnie znaczenie optymalizacji logistyki, zwrotów i obsługi klienta. Ogólnie jednak perspektywy rozwoju są świetne, ale sprzedawcy stale muszą mieć na uwadze zmieniające się nawyki konsumentów.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
olga_golaszewska
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej