Czym jest Marketing Automation i jak go wykorzystać w e-commerce?

Dowiedz się, jakie korzyści niesie wykorzystanie Marketing Automation w e-commerce. Poznaj zagrożenia, które mu towarzyszą i odkryj najpopularniejsze programy do automatyzacji działań w Twoim sklepie internetowym!

Marketing Automation w e-commerce

W XXI wieku automatyzujemy wszystko: od linii produkcyjnych, przez logistykę, aż po transakcje i usługi. A co z personalizowaną komunikacją do klienta sklepu internetowego? Czy możemy stworzyć zautomatyzowany system, który pozwoli przewidywać potrzeby odbiorców i zachęci ich do kolejnych zakupów?

Co znajdziesz w artykule:

Czym jest Marketing Automation i na czym polega?

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy (a być może już to robisz). Razem z zespołem obsługujecie zamówienia spływające drogą mailową, telefoniczną, jak i te ze strony internetowej (i te stanowią zdecydowana większość). Prowadzicie kanały social media, bloga i newsletter. To samo w sobie wymaga ogromu pracy.

Do tego dochodzą działania outboundowe (pozyskiwanie klientów w sposób aktywny) i uporządkowanie działań inboundowych (budujących autorytet marki i zachęcających do bezpośredniego kontaktu z firmą). Dział marketingu ma ręce pełne roboty, a dział sprzedaży narzeka na małą wartość transakcji i wysoki poziom porzuconych koszyków. Czy da się to wszystko spiąć bez zatrudniania kolejnych osób?

Funkcje Marketing Automation

Marketing Automation zdecydowanie może w tym pomóc. Dzięki odpowiedniej konfiguracji to automatyczny proces, który (przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi) zastępuje tradycyjnie wykonywane działania. Umożliwia zautomatyzowane zbieranie danych i segmentowanie klientów w odpowiednie grupy — zależnie od etapu lejka zakupowego i poziomu zaangażowania. Wspiera też personalizację komunikatów i automatyzuje ich masową wysyłkę w wielu kanałach komunikacji. Wyjaśnię to dokładniej w dalszej części artykułu.

Dobrze wdrożone narzędzie potrafi uwolnić czas całego zespołu, który zajmowałby się analizą, dopasowywaniem komunikatu do odbiorcy, wysyłką pojedynczych wiadomości, ale też gromadzeniem i porządkowaniem całej masy danych. Właściwie ustawiony system łączy wielokanałowe działania firmy w całość.

Czym Marketing Automation NIE jest? Nie zastąpi człowieka. Nie działa samo z siebie i nie jest kreatywne. To człowiek odpowiada za właściwe wdrożenie i ustawienie procesów w ramach MA.

Na czym polega Marketing Automation

Marketing Automation (MA) to dosłownie automatyzacja marketingu. Oznacza to, że zamiast kilkugodzinnej ręcznej wysyłki 2500 spersonalizowanych wiadomości e-mail, możesz poświęcić kilkanaście minut na ustawienie automatyzacji. Narzędzie zrobi to za Ciebie, pracując w tle. Tym sposobem odzyskasz cenny czas i wykorzystasz go na bezpośredni kontakt z klientem lub inne ważne zadania.

Po pierwsze: MA to proces, który wykorzystując różne narzędzia gromadzi dane o klientach w jednym miejscu. Odzyskuje czas człowieka, który korzystając z podobnych narzędzi zaciągałby te informacje ręcznie, a następnie analizował je przez wiele godzin.

O jakich danych mowa? Są trzy rodzaje:

  • dane deklaratywne, czyli informacje, które udostępnił sam klient (np. odpowiedzi w ankietach, formularzach),
  • dane transakcyjne, czyli informacje dotyczące działań zakupowych
  • i dane behawioralne, czyli zachowania osób na stronie www — zarówno użytkowników zalogowanych jak i anonimowych (odwiedzane podstrony i czas na nich spędzony podczas jednej sesji, śledzenie aktywności na poszczególnych fragmentach stron itd.).

Po drugie: system analizuje zebrane informacje, segmentuje je według określonych parametrów i ocenia. Robi to niemal od razu i automatycznie. Po raz kolejny oszczędza czas człowieka, który poświęciłby na te działania mnóstwo energii.

W kolejnym kroku MA podejmuje zaprogramowane działania, np. wysyła spersonalizowany komunikat najlepszym kanałem komunikacji do konkretnej grupy klientów oraz zamieszcza informacje w CRM.

To znaczy, że po przeanalizowaniu danych na temat konkretnego odbiorcy system ocenia jego zaangażowanie i zależnie od oceny podejmuje kolejne kroki (zgodnie z wdrożonymi wytycznymi). Wysyła spersonalizowaną wiadomość e-mail, SMS lub komunikat w social media – zależnie od zaangażowania klienta w każdym z tych kanałów. Ponownie robi to niemal bez zaangażowania człowieka. Dzięki temu działy marketingu i sprzedaży poświęcają czas na działania kreatywne i rozwój sklepu bazując na uzyskanych danych. Poniżej podaję dwa przykłady, które obrazują ten proces:

Przykład 1.

Klient X kupuje w sklepie internetowym doniczki. W zautomatyzowanej wiadomości e-mail o dokonanym zakupie od razu otrzyma propozycję dokupienia ziemi do kwiatów oraz zapisu do newslettera w zamian za kod zniżkowy. Jeżeli zapisze się do newslettera, to w najbliższej wiadomości dostanie serię artykułów o pielęgnacji roślin. Na podstawie zebranych danych o kliencie X system MA najwyżej ocenił jego aktywność w kanale komunikacji e-mail marketingu.

W tym przykładzie wyraźnie widzimy oszczędność czasu — klient od razu dostał oferty up-sellingowe, informacje o newsletterze i stworzyliśmy kolejne punkty styku z naszą marką (sklep + e-mail + blog).

Przykład 2.

Klient Y jest właścicielem firmy, który aktywnie śledzi nasz newsletter, reaguje na posty marki w social mediach, udziela się w grupie tematycznej, ale też kilkakrotnie odwiedza podstronę z formularzem kontaktowym i przerywa jego wypełnianie. System zbiera informacje na temat aktywności tego klienta, analizuje je i nadaje im wartość zaangażowania. Następnie program przesyła dane do CRM. Dział sprzedaży otrzymuje powiadomienie i podejmuje próbę kontaktu z klientem Y, który wyraźnie jest zainteresowany ofertą firmy.

W drugim przykładzie widzimy, że dzięki MA firma uzyskuje więcej szans sprzedaży. Bez tego systemu klient Y prawdopodobnie nadal zastanawiałby się nad kontaktem lub zapomniałby o naszej firmie w natłoku swoich obowiązków. Działy marketingu i sprzedaży miałyby minimalne szanse, by zauważyć na czas jego zaangażowanie.

Na czym polega Marketing Automation

Najważniejszym krokiem jest prawidłowe wdrożenie i zaprogramowanie systemu MA na potrzeby konkretnego sklepu czy firmy. Jego główną rolą jest odzyskanie/uwolnienie czasu i odciążenie zespołu z zadań, które mogą zostać zautomatyzowane (są powtarzalne, proste i czasochłonne). Ogromną rolę odgrywają tu automatyzacja działań na każdym etapie opisanego procesu i algorytmy sztucznej inteligencji.

Jakie są plusy stosowania Marketing Automation?

7 zalet wdrożenia Marketing Automation

1. Oszczędność czasu i niski koszt użytkowania

Największymi zaletami z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego jest czas odzyskany w efekcie automatyzacji procesów marketingowych i stosunkowo niski koszt użytkowania Marketing Automation. Mimo dużej kwoty związanej z prawidłowym wdrożeniem tego rozwiązania, w dalszej perspektywie pozwala ono na wiele oszczędności.

W przypadku Marketing Automation mamy dostępny cały pakiet programów i zautomatyzowane procesy pozyskiwania danych, analizy, segmentacji, personalizacji, wysyłki i oceny zaangażowania klientów w jednym. W innym wypadku należałoby wykupić oddzielnie każde narzędzie, które umożliwiłoby pracownikom wykonywanie zadań. Dzięki wdrożeniu automatyzacji pracownicy odzyskują czas, który mogą spożytkować na pracę z klientem, rozwój firmy i inne ważne zadania.

Ze względu na możliwość automatyzacji wysyłki narzędzie potrafi wysłać w krótkim czasie dużą ilość spersonalizowanych komunikatów, między innymi drogą mailową czy sms. Dzięki temu czas i energia potrzebne na pozyskanie kalorycznego czy lojalnego klienta zdecydowanie się skraca. A co za tym idzie, spadają związane z tym koszty.

2. Automatyzacja działań

System sam zbiera dane i przypisuje je klientowi. Buduje jego ścieżkę działań na osi czasu i nadaje mu wartość poziomu zaangażowania (scoring). Odnajduje prawidłowości w zachowaniach i wykorzystuje je do wysyłki spersonalizowanego komunikatu w kanale, w którym klient jest najbardziej aktywny (sms, e-mail, social media, pop-upy na stronie sklepu). A to wszystko dzieje się w tle pracy firmy i w tym samym czasie dla ogromnej bazy odbiorców.

Przykład 3.

Klient X kliknął w reklamę na Facebooku i przeszedł na stronę sklepu z kosmetykami. Przeglądał kategorię produktów pielęgnacyjnych i najwięcej czasu spędził oglądając kremy pod oczy. Po 20 sekundach, na jednej z podstron sklepu, pojawiło się okienko pop-up z propozycją zapisu do newslettera w zamian za kod rabatowy. Klient zapisał się na listę subskrybentów i otrzymał cykl maili powitalnych z obiecanym kodem. Wrzucił kilka produktów do koszyka i zamknął stronę bez dokonania zakupu.

Otrzymał maila z przypomnieniem o koszyku, a na Facebooku wyświetlały mu się reklamy z pozostałymi produktami z kategorii wieczornej pielęgnacji skóry. W kolejnym mailu, klient otrzymał wiadomość edukacyjną o właściwościach składników używanych do produkcji kremów. Ostatecznie dokonał zakupu.

Przykład Marketing Automation

Co się wydarzyło? 

Dzięki prawidłowemu wdrożeniu i przemyślanym ustawieniom MA Klient X otrzymywał regularnie, w różnych kanałach komunikacji (w których jest aktywny), spersonalizowane wiadomości dotyczące jego preferencji zakupowych. 

Osoba odpowiedzialna za wdrożenie na samym początku zaprogramowała system tak, by: 

  • przypomnienie o porzuconym koszyku przychodziło po upływie 1 dnia, 
  • pop-up z wartością dopasowaną do zawartości odwiedzanych przez klienta podstron (w tym wypadku kod rabatowy) pojawiał się po 20 sekundach scrollowania strony 
  • i zaprojektowała ze swoją agencją SEM dopasowane kampanie reklamowe Meta Ads.

Do tego, dzięki przygotowanemu przez człowieka algorytmowi, system wysoko ocenił zaangażowanie Klienta X. Po dokonaniu przez klienta zakupu, w kolejnym mailu otrzyma on propozycję dołączenia do klubu lojalnościowego, w którym może oczekiwać wyjątkowych promocji. 

A to wszystko dzieje się już automatycznie i dla wielu klientów jednocześnie — największa praca związana z zaprogramowaniem systemu pod potrzeby sklepu została przez nas wykonana na samym początku.

3. Personalizowane komunikaty

Dzięki zebranym informacjom system może przedstawić spersonalizowane komunikaty także dla anonimowych użytkowników, by przekształcić ich w klientów, którzy wracają po kolejne produkty i usługi. Robi to w czasie rzeczywistym, zależnie od zmiany zachowania odbiorcy na stronie czy wobec komunikatów firmy w innych kanałach komunikacji.

Przykład 4.

Klient Y trafił na stronę sklepu — w wyszukiwarce wpisał hasło “szampon z aloesem” i kliknął w reklamę Google Ads naszego sklepu. Podobnie jak poprzedni klient przeglądał podstrony z interesującej go kategorii, jednak nie zapisał się do newslettera. Wrzucił do koszyka dwa różne szampony i zamknął stronę. Na podstawie zachowań klienta Y w obrębie sklepu, system MA ocenił jego poziom zaangażowania i zapisał dane behawioralne.

Kiedy klient powrócił na stronę sklepu, narzędzie MA wygenerowało okienko pop-up z propozycją rabatu przy zakupie trzech produktów z kategorii szamponów. To zachęciło klienta Y do wyboru trzeciego produktu i dokończenia zakupu przy wykorzystaniu kodu rabatowego.

Co się wydarzyło?

Pracownik w trakcie wdrożenia MA wprowadził wytyczne, dzięki którym algorytm dopasował wyświetlane treści do zmian behawioralnych anonimowego odbiorcy. Mimo podobnych początkowych działań klientów X i Y, narzędzie dostosowało komunikat do zmiany zachowania klienta Y. Oczywiście wiadomości pop-up zostały wcześniej przygotowane przez człowieka i wgrane do narzędzia wraz z wytycznymi, kiedy powinny się wyświetlać.

4. Wspieranie pozyskiwania klientów

Marketing Automation, dzięki integracji z systemami reklamowymi, wspiera pozyskiwanie klientów (przy odpowiednio dużych grupach odbiorców). Zbiera i analizuje także zachowania tych osób, które mają styczność z komunikatami w kanałach zewnętrznych. Dopasowuje do odbiorcy kolejne komunikaty zachęcające do skorzystania z oferty sklepu.

5. Przewidywanie potrzeb klientów

Ogromną zaletą narzędzia jest możliwość przewidywania kolejnych kroków klienta, jeszcze zanim je wykona. Deep Data i AI wychwytują schematy w zachowaniach odbiorców na podstawie zbieranych danych. Dzięki temu narzędzie jest w stanie zaproponować konkretne produkty, zanim odbiorca sam zacznie ich szukać. Jak to robi? Jeśli klient kupił w sierpniu wyprawkę szkolną, to po semestrze otrzyma komunikat z propozycją zakupu nowej wyprawki — zanim jeszcze sam o tym pomyśli.

Zalety Marketing Automation

6. Testy A/B na dużą skalę

Marketing Automation usprawnia przeprowadzanie testów A/B na dużą skalę i z ogromną ilością informacji zwrotnych, zarówno w obrębie strony sklepu jak i w komunikacji do klientów. A to wszystko może się wydarzyć automatycznie — wystarczy wcześniej zaprojektować testy, określić cele i rodzaje zestawianych danych. 

A co można testować? To samo, co byśmy testowali samodzielnie ustawiając poszczególne narzędzia — np. różnego rodzaju pop-upy i czas, po jakim powinny się pojawić, kampanie newsletterowe z inną zawartością, kilka opcji rabatowych, by zbadać ich wpływ na wzrost sprzedaży, itd. 

Różnica polega na tym, że w MA po wdrożeniu testu z wytycznymi do systemu i jego uruchomieniu, wszystko dzieje się bez naszego udziału. Od wysyłki wiadomości, przez wyświetlanie pop-upów w różnych konfiguracjach, po zbieranie i zestawianie ze sobą danych. Po naszej stronie pozostaje monitorowanie prawidłowego funkcjonowania automatyzacji, analiza zebranych informacji i podjęcie decyzji co zrobimy dalej z uzyskaną wiedzą.

7. Skrócony czas lojalizacji klienta

Dzięki automatyzacji możemy w krótszym czasie podnieść poziom lojalności klientów. Przy projektowaniu automatyzacji powinniśmy uwzględnić odpowiednią personalizację komunikatów, zarówno na stronie sklepu, jak i poza nim. Kolejną kwestią jest dostosowanie częstotliwości wysyłanych wiadomości — zarówno newslettera jak i SMSów, czy pop-upów w sklepie — zbyt częste mogą odrzucać, zbyt rzadkie będą nieskuteczne. Ostatnim krokiem jest wprowadzenie wszystkich wytycznych i informacji do systemu oraz odpowiednie ustawienie narzędzi.

Co warto zautomatyzować w e-commerce?

To zależy — jaki cel chcesz w ten sposób osiągnąć? Zautomatyzować można naprawdę wiele, od pop-upów wyskakujących na stronie sklepu, przez newsletter czy sms’y. W tym artykule skupię się na trzech dziedzinach ważnych z perspektywy prowadzenia sklepu internetowego.

Tworzenie bazy kontaktów

Jeśli chcemy trafiać do potencjalnych klientów z komunikatem, powinniśmy pamiętać o tym, że najpierw MUSIMY otrzymać zgodę użytkowników na ich otrzymywanie. Bo bez tego nie stworzymy dobrej bazy odbiorców. A skąd ich wziąć? Najlepiej stworzyć własną bazę osób, które szukają produktów z naszej branży, znają naszą markę i ją lubią. 

Kupiona baza może posiadać wiele mankamentów, a nawet być zagrożeniem dla skuteczności działań marketingowych. Nie wiemy kiedy została zebrana, czy osoby w niej zawarte faktycznie wyraziły zgodę na przetwarzanie danych, ale też czy w ogóle interesują je treści związane z naszą działalnością.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, możesz zajrzeć do naszego artykułu jak stworzyć bazę odbiorców w sklepie internetowym.

ROAS 1420% Z KAMPANII GOOGLE ADS W 7 MIESIĘCY

W jaki sposób automatyzacja może pomóc w tworzeniu bazy kontaktów? 

Chociażby przez podsuwanie komunikatów o zapisie do newslettera w odpowiednim czasie, miejscu i do właściwych odbiorców. Dzięki zgromadzonym danym system dokonuje analizy i ocenia jakość potencjalnego kontaktu. Jeśli osoba spełnia warunki, otrzymuje w jednym lub w kilku kanałach komunikacji zaproszenie do zapisu i pozostawienia swoich danych. 

Kolejnym wsparciem zapisu jest automatyczne wypełnienie okienek danymi odbiorcy po tym, jak wyraził zgodę na przetwarzanie danych. Nowe dane zostaną przypisane do osoby i uporządkowane w jego działaniach na osi czasu. Budowanie unikalnej bazy kontaktów może być takie proste!

Pop-up na stronie sklepu

Pop-up, czyli okienko z komunikatem lub formularzem wyskakujące na stronie, pod warunkiem spełnienia przez odbiorcę określonych wymagań. Może to być przewinięcie ⅓ strony, 10 sekund spędzonych aktywnie na jej przeglądaniu, a nawet samo otwarcie konkretnej zakładki. Zależnie od tego, jaką ścieżkę poruszania się po stronie wybierze klient, wyskoczą mu dopasowane do tych działań komunikaty

Jeżeli klient będzie poruszał się po kategorii dziecięcej w sklepie odzieżowym, możemy mu zaserwować jedną z kilku wiadomości:

  • propozycja rabatu za zakupy po zapisie do newslettera, 
  • gratis do zakupu w postaci pluszaka po zapisie do newslettera 
  • lub ebook z kolorowankami do pobrania po zapisie do newslettera. 

Możliwości jest wiele, jest tylko jedno ALE. Nikt nie lubi spamu i należy zachować umiar. Pojawiające się co chwilę okienka każdego mogą wyprowadzić z równowagi i zniechęcić do zakupu.

Marketing Automation: przykładowy pop-up
Źródło: chiarawear.com

Jak to działa? Najważniejsze jest prawidłowe wdrożenie i zaprogramowanie procesu. Człowiek musi zaplanować i ustawić pop-up w taki sposób, by pojawiał się w określonej kategorii po X sekundach. Być może ta sama osoba ustali wysyłkę komunikatu z przypomnieniem o ponownych zakupach, np. po 50 dniach od ostatniej transakcji. W MA nic nie dzieje się samo.  

Dzięki prawidłowemu wdrożeniu i dobrze zaplanowanym procesom system zaczyna zbierać dane behawioralne z rejestrowanych zachowań odbiorcy.

Automatyzacja e-mail marketingu

E-mail marketing, czyli komunikacja drogą mailową zarówno w formie newsletterów, jak i maili transakcyjnych (związanych z procesem zakupowym i obsługą posprzedażową) to zdecydowanie jedno z tańszych działań marketingowych. Służy do wsparcia obsługi procesu sprzedażowego, promowania produktów i usług oraz budowania relacji z klientami. ROI (ang. Return on Investment – zwrot z inwestycji) w e-mail marketingu wynosi między 3800% a 4200% (38-42 zł za każde wydane 1 zł). W momencie wdrożenia Marketing Automation w sklepie te liczby mogą już tylko wzrosnąć.

Dzięki wdrożeniu automatyzacji Twój system może wysyłać wiadomości powitalne do osób, które zapisały się do newslettera lub dokonały zakupu. Następnie, zależnie od podjętych przez klientów działań, wrzuci ich do odpowiedniego segmentu i prześle im spersonalizowany cykl maili (np. dotyczący promocji z interesujących klienta kategorii). W czasie rzeczywistym program analizuje kolejne wykonywane przez odbiorców kroki. Dzięki temu, w razie zmiany zachowania lub powstania nowego wzorca, udostępni im inne, na nowo dopasowane wiadomości.

Przykład 5.

Jeśli klient kupił dziecięce łóżeczko i zapisał się do newslettera, otrzyma cykl wiadomości powitalnych i oferty promocyjne produktów dziecięcych. W ramach newslettera może otrzymać porady parentingowe i e-book na temat przygotowania domu na powitanie  nowego członka rodziny. Jeśli potem kupił strój kąpielowy, to w wiadomościach i newsletterze może otrzymać materiały dotyczące przygotowań na wyjazdy wakacyjne i oferty dodatków do stylizacji letnich.

Jeśli zastanawiasz się nad zastosowaniem tego rozwiązania w e-commerce, mam dla Ciebie 7 inspiracji jak wykorzystać e-mail marketing w sklepie internetowym.

Zagrożenia towarzyszące Marketing Automation

Błędy popełniają ludzie, ale i maszyny. Ci pierwsi robią ich więcej, jednak przez większą skalę działań automatyzacji, to te drugie bywają bardziej dotkliwe. Co może się wydarzyć, kiedy za bardzo zaufasz wdrożonej automatyzacji?

  1. W algorytmach zdarzają się błędy — komunikat przeznaczony dla nastolatków z ofertą produktów wakacyjnych może trafić do odbiorców 50+ zimą — to przykład totalnego niedopasowania komunikatu do grupy odbiorców.
  1. Przy awarii serwera wysyłka wiadomości może stanąć a dane zaginąć, jeśli są na nim przechowywane. Dlatego warto pamiętać o backupie (kopii zapasowej). Zwłaszcza w czasie, kiedy akurat trwa Black Week lub inne ważne dla Twojego biznesu wydarzenie.
  1. Błędy językowe – znikną polskie znaki lub zastąpią je inne, obce znaki – to wygląda nieprofesjonalnie i wpływa na wizerunek firmy.
Zagrożenia stosowania Marketing Automation

  1. Błędy w fazie testów – patrz mBank “ęśąćż”, który zgrabnie wybrnął z tej wpadki w fazie testów komunikacji push up (sms) i przekuł ją w swój wyróżnik. Na pewno trzeba wziąć pod uwagę tego typu zagrożenie, bo może znacząco wpłynąć na wizerunek firmy.
  1. Marketing Automation jest przeznaczony dla e-commerce i firm zbierających leady — w przypadku stron informacyjnych czy małych firm może NIE być aż tak efektywny ze względu na małą skalę. W tym wypadku koszty utrzymania automatyzacji i koszt pracownika, który wykonywałby tę samą pracę, mogą się wyrównać albo nawet być większe.
  1. Błędy wdrożeniowe będą odbijały się czkawką przez długi czas — zakłamanie danych, zbieranie niewłaściwych informacji, nieprawidłowo przygotowane i zaimplementowane komunikaty — to brzmi strasznie. Mimo długiego czasu i wysokich kosztów warto zadbać o jakość procesu implementacji Marketing Automation w firmie.

Pomimo tych zagrożeń wdrożenie automatyzacji MA nadal się opłaca. Większości możesz zapobiec poprzez:

  • właściwe wdrożenie systemu, 
  • prawidłowe określenie potrzeb i możliwości firmy, 
  • wyrywkowe testy kontrolne,  
  • odpowiednie zabezpieczenia i przechowywanie danych. 

Jak każde narzędzie Marketing Automation ma swoje plusy i minusy. Jednak w tym wypadku przewaga korzyści zdecydowanie przemawia za tym rozwiązaniem.

Ryzyka automatyzacji marketingu

Najpopularniejsze narzędzia do Marketing Automation

Już wiemy na czym polega Marketing Automation, w czym może ułatwić nam pracę oraz poznaliśmy jego korzyści i zagrożenia. Teraz nadszedł czas na wybór narzędzia. Które z rozwiązań sprawdzi się dla sklepu internetowego w Polsce?

Najpopularniejszymi narzędziami do Marketing Automation w Polsce są:

Część z tych narzędzi to rozwiązania zagraniczne. Zostały przetłumaczone na język polski i dopasowane do popularnych w Polsce platform sprzedażowych. Typowo polskimi produktami są iPresso, GetResponse i User.com.

Dostępne systemy różnią się cenami i zakresem automatyzacji w ramach proponowanych planów. Do podstawowych funkcji w większości z nich należy:

  • e-mail Marketing Automation,
  • wiadomości SMS,
  • pop-upy,
  • raporty KPI i lejkowe,
  • formularze i ankiety na stronie
  • opcja tworzenia landing page’y.

W planach rozszerzonych liczby obsługiwanych kontaktów rosną lub stają się nielimitowane. Pojawiają się też dodatkowe funkcje: personalizowane rekomendacje produktowe, analiza danych behawioralnych, analityka predyktywna (przewidywanie potrzeb klientów) i możliwość wsparcia AI.

Przykładowy scenariusz Marketing Automation w narzędziu iPresso
Przykładowy scenariusz Marketing Automation w narzędziu iPresso. Źródło: https://www.ipresso.pl/baza-wiedzy/ipresso-basic-twoj-poczatek-w-marketing-automation

Zależnie od programu i planu, na który zdecyduje się firma, możliwości i kombinacji jest wiele. Dobrym pomysłem jest przeanalizowanie faktycznych potrzeb e-commerce i określenie rozwiązań, które mogłyby je zaspokoić. Dopiero wtedy warto skorzystać z wersji próbnej danego systemu.

Należy przy tym pamiętać, że prawidłowe wdrożenie narzędzi ma kluczowe znaczenie dla skuteczności automatyzacji działań w ramach marketingu. Oprócz samego narzędzia potrzebna jest osoba, która będzie je obsługiwała. Jeśli ma być to pracownik, potrzebne jest szkolenie. Trzeba się zastanowić, kto będzie odpowiadał za prawidłowe funkcjonowanie systemu w sklepie internetowym, bo możemy też to zlecić firmie obsługującej wybrany system.

Podsumowanie

Marketing Automation to potężne narzędzie, które prawidłowo wdrożone, pomoże zaoszczędzić czas całego zespołu obsługującego e-commerce. Jego główną rolą jest gromadzenie danych o odbiorcach sklepu i wspieranie przepływu informacji zarówno wewnątrz firmy, jak i na linii kontaktu z klientem. I, jak każde rozwiązanie, ono także posiada wady i zalety. Przy zachowaniu ostrożności i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa pracy z danymi można zminimalizować wystąpienie zagrożenia. Zalety tego rozwiązania są warte podjęcia ryzyka.

Przed wyborem konkretnego programu do automatyzacji marketingu firmy należy koniecznie przeprowadzić dokładną analizę jej potrzeb i możliwości. Marketing Automation wnosi wiele dobrego w e-commerce zarówno oszczędnością czasu, możliwościami jak i niskimi kosztami utrzymania systemu. Szczerze zachęcam do testowania!

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 89

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
marlena_nowik
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej