Czym są działania SEO on-site i dlaczego są tak ważne?

Działania SEO on-site to bardzo ważny element procesu pozycjonowania. W tym artykule poznasz 5 przykładów działań SEO, o które warto zadbać w e-commerce.

Czym są działania SEO on-site i dlaczego są tak ważne?

Jeśli chcesz coś zmienić w swoim życiu, najlepiej zacznij od siebie – w końcu to nad tego typu aspektami masz największą kontrolę. Podobnie jest, gdy w grę wchodzi projektowanie i pozycjonowanie stron internetowych. Gdy rozpoczynasz działania SEO, skup się w pierwszej kolejności na własnej stronie internetowej.

 Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym jest on-site SEO,
  • dlaczego jest ważne,
  • jak można realizować w przypadku sklepów internetowych?

On-site SEO – czym jest?

Na początku krótko przypomnijmy sobie, że samo SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe) to zorganizowane czynności, których celem jest poprawa widoczności danej strony w Internecie.

Tego typu działania są bardzo ważne, gdyż bez dobrze zaplanowanej strategii pozycjonowania, żadna strona samoczynnie nie będzie w stanie skutecznie pozyskiwać klientów, zwłaszcza w tak konkurencyjnych branży, jak e-commerce.

Działania SEO są oczywiście bardzo rozbudowane, dlatego dzieli się je na różne podkategorie. Podstawowy podział to SEO on-site oraz SEO off-site.

SEO on-site (on-page) to wszelkie działania z zakresu optymalizacji, które skupiają się bezpośrednio na pozycjonowanej stronie. Dzieją się one w jej obrębie, dlatego koncentrują się głównie na takich aspektach jak:

  • czynniki techniczne (np. mapa XML serwisu czy prędkość ładowania strony),
  • doświadczenie użytkownika (architektura informacji),
  • linkowanie wewnętrzne,
  • certyfikat SSL,
  • content (treści).

Dlatego, jeśli chcemy osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce, to optymalizacja SEO powinna być pierwszym krokiem. Co ważne, działania realizowane w ramach on-site SEO są mierzalne, co znacznie usprawnia monitorowanie postępów w zdobywaniu widoczności w wyszukiwarce.

Off-site SEO – czym jest?

SEO off-site (off-page) to wszelkie działania z zakresu optymalizacji, które skupiają się na czynnikach zachodzących poza docelowo pozycjonowaną stroną. Z tego powodu off-site SEO koncentruje się głównie na takich aspektach jak:

  • linki zewnętrzne dofollow,
  • wpisy NAP (Name, Address, Phone Number),
  • widoczność w mediach społecznościowych.

Działania realizowane w ramach off-site SEO także da się mierzyć, jednak jest to nieco trudniejsze w porównaniu do on-site SEO.

5 przykładów działań realizowanych w ramach on-site SEO

Na co zatem warto zwrócić uwagę w przypadku on-site SEO? Przenalizujmy kilka najważniejszych czynników:

1. Dobór domeny

Optymalizacja on-site może zaczynać się już od samego wyboru domeny. Na początku zaznaczmy sobie jednak, że obecność słowa kluczowego w nazwie domeny nie jest czynnikiem rankingowym.

obecność frazy kluczowej w domenie
John Mueller wypowiada się na temat tego, czy obecność frazy kluczowej w domenie ma znaczenie w pozycjonowaniu (Źródło).

Tak czy inaczej, warto jest w przemyślany sposób ją dobrać. Domena powinna być łatwa do zapamiętania. Dopilnuj, aby nie była podobna do innych już istniejących adresów (zwłaszcza konkurencji). Pamiętaj też, że Internauci bardziej ufają domenom z tradycyjnymi rozszerzeniami typu .pl, .com, .com.pl.

2. Nawigacja wewnętrzna

Sklepy internetowe to jedne z największych i najbardziej skomplikowanych stron, dlatego w kontekście SEO on-page warto na ten aspekt zwrócić szczególną uwagę.

W przypadku nawigacji na stronie sklepu warto trzymać się logicznej struktury np. strona główna > lista kategorii produktów > kategoria produktu > marka > rozmiar > produkt. Dzięki temu Google będzie w stanie łatwiej zrozumieć architekturę i zaindeksować stronę. Za każdym razem, gdy dodajesz nowy produkt, artykuł blogowy czy inny rodzaj podstrony, zastanów się, gdzie powinna ona znajdować się w kontekście całej witryny.

Więcej o architekturze strony przeczytasz w tym artykule:  Architektura informacji w sklepie internetowym a pozycjonowanie – co warto wiedzieć.

struktura nawigacji w sklepie internetowym
Oto przykład dobrze zaplanowanej struktury nawigacji. Została ona umiejętnie przygotowana także z myślą o użytkownikach – po nasunięciu na którąś z podkategorii, wyświetla się lista powiązanych podkategorii z tej samej hierarchii w architekturze witryny (Źródło).

3. Linki kanoniczne

Załóżmy, że istnieją 2 adresy:

  • https://www.xyz.pl
  • https://xyz.pl

Oba z nich przekierowują na główną stronę sklepu. Z naszego punktu widzenia można się łatwo domyślić, że są powiązane z tą samą podstroną, jednak Google nie zawsze wie, który URL to główny link. 

Z tego powodu korzysta się z oznaczeń rel=”canonical”, aby wskazać wyszukiwarce, który adres w grupie bardzo zbliżonych do siebie adresów powinna preferować. 

Canonical umieszcza się w kodzie strony w sekcji <head> (czyli w sekcji nagłówka):

<link rel=’canonical’ href=”https://adres-strony.pl”/>

Za pomocą linków kanonicznych rozwiązuje się także inne powiązane problemy,  jak na przykład duplikacja treści.

4. Zastosowanie nagłówków

Odpowiednie korzystanie z nagłówków H1, H2, H3 itd. to jedna z najłatwiejszych i jednocześnie najskuteczniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić w kontekście optymalizacji contentu w obrębie własnej stronie internetowej.

Wdrożenie dobrej struktury nagłówków jest bardzo ważne z punktu widzenia wyszukiwarki Google, gdyż pomaga jej przeanalizować i zrozumieć strukturę danej strony.

Nagłówki mają też kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o doświadczenie użytkownika – większość osób po wejściu na stronę początkowo wstępnie skanuje treści, aby ustalić, czy w ogóle jest godna uwagi. Już 79% użytkowników jedynie skanuje stronę w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, a jedynie 16% czyta artykuł od deski do deski (źródło). 

 Jeśli w przemyślany sposób w najważniejszych nagłówkach zostaną zawarte najbardziej przykuwające uwagę informacje np. na temat danego produktu, znacznie zwiększysz w ten sposób szanse na to, że odwiedzający pozostanie na stronie.

rozmieszczenie nagłówków H na stronie internetowej
Przykład prawidłowego rozłożenia nagłówków na stronie. Źródło

5. Szybkość ładowania

Jeśli chodzi o czysto techniczne aspekty on-site SEO to szybkość ładowania jest niewątpliwie najważniejszym z nich. 

Google od lat dąży do tego, aby użytkownicy mogli zapoznać się z pożądanymi treściami natychmiast. Z tego powodu zalecana szybkość ładowania stron nie powinna przekraczać 3 sekund. Oczywiście w przypadku sklepów internetowych osiągnięcie tego zadania jest znacznie trudniejsze z uwagi na większą ilość zasobów obsługiwanych przez witrynę (zwłaszcza plików graficznych).

Jednak obecnie w kontekście optymalizacji stron na szybkość ładowania należy zwracać jeszcze większą uwagę niż wcześniej. Jest tak, gdyż w 2022 Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals), stały się nową podstawą w przypadku oceny stron na desktop.

W przypadku optymalizacji wszystkich tych wskaźników, czyli Largest Contentful Paint (największe wyrenderowanie treści), First Input Delay (opóźnienie przy pierwszym działaniu) i Cumulative Layout Shift (zbiorcze przesunięcie układu) szybkość ładowania ma bardzo duże znaczenie, dlatego tym bardziej skup się na jej poprawie.

Podsumowanie – dlaczego działania on-site są takie ważne?

Choć działania off-site i on-site mają równie duże znaczenie, to jednak w pierwszej kolejności lepiej skupić się na on-site. To właśnie nad SEO on-page masz większą kontrolę. Optymalizowane w jego ramach aspekty pozwolą także położyć solidny fundament pod inne plany związane z promowaniem witryny.

Pozycjonowanie sklepu internetowego może przynieść świetne efekty – przeprowadź je zatem najlepiej z pomocą ekspertów.

Czytaj więcej
Olga Golaszewska - Agencja SEO/SEM Mayko
Popularne wpisy
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej