Efekty pozycjonowania SEO – kiedy można się ich spodziewać?

Ile czasu potrzebujesz, by zobaczyć pierwsze efekty pozycjonowania? Czy SEO to działanie jednorazowe? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Efekty pozycjonowania SEO – kiedy można się ich spodziewać?

Widoczność sklepu internetowego w wyszukiwarce to jeden z najważniejszych czynników, który determinuje popularność i potencjał sprzedażowy witryny. Żadna strona jednak nie znajdzie się na szczycie listy w wyszukiwarce Google, jeśli nie poświęcimy czasu i energii na odpowiednią optymalizację SEO. Czym więc dokładnie jest pozycjonowanie SEO i jak szybko zobaczymy efekty naszych starań?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest SEO,
  • jakie przynosi wdrożona strategia pozycjonowania,
  • czy SEO ma szansę realizować cele marketingowe firmy,
  • ile trzeba czekać na pierwsze efekty SEO,
  • czy SEO to jednorazowe działanie, czy raczej proces długofalowy,
  • czy można przyspieszyć pozycjonowanie strony,
  • i w końcu: czy pozycjonowanie jest opłacalne?

Zaczynajmy!

Czym tak naprawdę jest SEO?

Rozpocznijmy od samego początku, czyli krótkiego wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest SEO. W skrócie jest to zbiór procesów i działań realizowanych przez właściciela strony lub agencję do tego zatrudnioną, których nadrzędnym celem jest osiągnięcie przez sklep internetowy możliwe jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja w Google to bezpośrednie źródło lepszej widoczności naszej strony, a zatem również większy potencjał do osiągania satysfakcjonujących wyników finansowych.

Pozycjonowanie (SEO) niezwykle trudno ująć w ramach pojedynczej czynności. Na ogólny efekt widoczności naszej strony wpływa kilkaset czynników o różnej wadze, a kluczem do sukcesu jest odpowiednie wyważenie tych obszarów, które mogą przynieść nam najlepszy efekt.

Co składa się na proces optymalizacji SEO? Spośród wielu czynności, najważniejsze to:

  • dobór odpowiednich słów kluczowych,
  • tworzenie ciekawych i unikalnych treści i opisów produktów,
  • budowa jakościowej bazy linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • techniczna optymalizacja sklepu internetowego.

Przed rozpoczęciem właściwych zadań związanych z pozycjonowaniem dobrą praktyką jest zweryfikowanie obecnego stanu naszej witryny. W tym celu warto przeprowadzić audyt SEO witryny.  W kolejnym stadium niezbędne będzie wyznaczenie konkretnej strategii, która pozwoli nam realizować efektywnie założenia związane z polepszeniem kondycji SEO sklepu internetowego. 

Jakich efektów możemy spodziewać się po wdrożeniu strategii SEO?

Zaprojektowaliśmy kompleksową strategię działań SEO, wdrożyliśmy już pierwsze procesy i co dalej? Co sprawi, że będziemy mogli w sposób jednoznaczny stwierdzić, że nasze działania dają jakiś efekt? To oczywiście zależy od tego, jakie wybraliśmy priorytety w pozycjonowaniu i jak dużo wysiłku włożyliśmy w pracę nad optymalizacją konkretnych obszarów działalności strony. Niektóre małe działania, jak na przykład jednorazowa poprawa wadliwego kodu strony, niewymagająca wielkich pokładów czasu i energii wpływa bardzo wyraźnie na podniesienie naszego sklepu w rankingu wyszukiwań, podczas gdy inne, długotrwałe procesy, jak pisanie regularnych, unikatowych i atrakcyjnych dla użytkowników treści zajmują nam dużo czasu i nie oddziałują tak gwałtownie na sukces naszej strony. 

Jeśli jednak działamy wielotorowo i staramy się w równym stopniu zapewnić uwagę wszystkich istotnych obszarów pozycjonowania, efektem naszych wysiłków będzie ustawiczne pięcie się witryny w rankingu wyszukiwarki Google.

Zauważymy to z pewnością, sprawdzając statystyki liczby nowych odwiedzających, ale też dane o klientach powracających i współczynniku konwersji, który wraz z naszymi staraniami sukcesywnie będzie wzrastał. Krótko mówiąc, finalnym efektem wdrożenia strategii SEO jest większa sprzedaż spowodowana rosnącą liczbą klientów zaglądających na stronę sklepu internetowego

Czy realizacja zadań SEO gwarantuje nam osiągnięcie celów marketingowych?

Pozycjonowanie e-commerce to nie bez powodu jeden z ważniejszych elementów strategii marketingowej marki, która stawia na sprzedaż w Internecie. Wiele mówi się o tym, że to właśnie odpowiednie wypozycjonowanie naszej marki w wyszukiwarce Google i zaprojektowanie świetnie dopasowanych słów kluczowych zapewni wzrost rozpoznawalności marki. Jest w tym jak najbardziej dużo prawdy. 

Jeśli od samego początku z dużą uwagą podchodziliśmy do pozycjonowania, nasz wysiłek zaprocentuje stosownymi wynikami. Czy jednak zrealizujemy cele marketingowe? To oczywiście zależy od tego, czy nasze cele były odpowiednio zdefiniowane. Nie możemy spodziewać się, że nowa strona internetowa, której celem jest sprzedaż produktów marki całkowicie świeżej na rynku w ciągu miesiąca czy dwóch podbije Internet i zwróci uwagę tysięcy klientów. Ustalanie celów również jest sztuką, której należy się nauczyć. Jeśli jednak z tym nie mamy z tym większych problemów, a SEO w naszej firmie stoi na wysokim poziomie, to właśnie ten obszar w największym stopniu może polepszyć kondycję firmy. 

Kiedy zobaczę pierwsze efekty pozycjonowania? 

To pytanie, które z pewnością zadają sobie wszyscy przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają przygodę z pozycjonowaniem marki i oczekują pierwszych efektów swoich działań. Niestety odpowiedź na to pytanie bardzo często odstrasza niecierpliwych, którzy oczekują wyniku tu i teraz. 

Standardowo przyjmuje się, że pierwsze efekty pozycjonowania będziemy w stanie zauważyć w okresie od 3 do 6 miesięcy od wdrożenia pierwszych działań SEO. Dlaczego tak długo? Ma to związek ze złożonością całego procesu optymalizacji.

Pamiętajmy, czym w ogóle jest pozycjonowanie i dlaczego je wykonujemy. Musimy pokazać, że nasz sklep internetowy jest lepszy niż konkurencja. Zarówno pod kątem technicznym, czyli budowy strony, UX , jak i pod kątem atrakcyjności merytorycznej dla czytelnika. Budowanie przewagi konkurencyjnej tak szeroko zakrojonej jest zupełnie oddzielną kategorią marketingu niż dobrze nam znana płatna reklama, która działa natychmiast, ale w bardzo wąskim interwale czasowym. 

Algorytm Google dostrzega elementy naszej strategii w sposób stopniowy. Co jakiś czas przy okazji mapowania i indeksowania naszej witryny zauważymy, że ta została wypromowana na wyższą pozycję. Jest to nagroda za poświęcony czas i energię, którą wkładamy w pozycjonowanie sklepu internetowego.

Jak długo należy pozycjonować sklep internetowy? 

Udało się! Nasze działania związane z pozycjonowaniem strony trwają już jakiś czas i w końcu widzimy pierwsze efekty. Bez względu na to, czy cała praca została wykonana przez nas i nasz zespół, czy też zdecydowaliśmy się oddelegować ten element naszego biznesu na zewnątrz, z pewnością będziemy odczuwać satysfakcję i dumę z dobrze wykonanej roboty. Czy to zatem moment, w którym powinniśmy zakończyć pracę związaną z SEO? W żadnym wypadku!

Tak naprawdę dojście na sam szczyt nie jest tak trudne, jak utrzymanie się na tej pozycji przez dłuższy czas. Nie zapominajmy, że nasza marka nie funkcjonuje w próżni i konkurencja ma dokładnie ten sam plan – zdobyć jak największy udział w rynku poprzez poprawę widoczności i rozpoznawalności marki. A zatem to oznacza, że pozycjonowanie to sport długoterminowy, który nie ma określonego czasu trwania, o ile zależy nam na stałym dopływie nowych klientów. 

Czy można przyspieszyć proces pozycjonowania? 

Czy efekty naszych działań związanych z pozycjonowaniem możemy nieco przyspieszyć? Wprawdzie nie istnieje żadne tajemnicze rozwiązanie, które w ciągu kilku dni zapewni nam szczyt w rankingu wyszukiwania, to jednak są pewne metody, które z pewnością sprawią, że oczekiwany rezultat przyjdzie nieco szybciej. O jakich metodach mowa? O obszarach, które są istotne z punktu widzenia algorytmu Google.

Czy można przyspieszyć proces pozycjonowania? 

Przede wszystkim indeksowanie strony. Im szybciej robot Google wykona indeksację każdej podstrony, tym szybciej pozytywne efekty naszych działań będą oddziaływać na naszą pozycję w wyszukiwarce. Obecny stan indeksacji z łatwością sprawdzimy przy wykorzystaniu darmowego narzędzia Google Search Console. To tylko przykład działania, który sprawi, że nasze procesy SEO mogą nieco szybciej dać o sobie znać.

Inne sprawdzone metody to między innymi:

  • dbanie o responsywność sklepu internetowego na urządzeniach mobilnych,
  • rozwijanie wizytówki Moja Firma w Google w celu lepszego pozycjonowania lokalnego,
  • inwestycje w artykuły sponsorowane na poczytnych blogach i serwisach,
  • zintensyfikowanie działań w social mediach.

Te działania pomogą w prawidłowym rozwoju wizerunku marki w Internecie, co wpłynie też na pozytywną weryfikację witryny i umiejscowieniu jej na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. 

SEO – czy to się w ogóle opłaca? 

Czy SEO to inwestycja w firmę? Podobnie jak tradycyjne działania marketingowe, tak również optymalizacja strony i jej pozycjonowanie może przybrać różną rolę – mniej, bądź bardziej skuteczną. Z pewnością jednak każde działanie marketingowe jest lepsze niż żadne. 

Jeśli prowadzimy sklep internetowy to zakładamy, że z tym konkretnym kanałem sprzedażowym wiąże się pewien potencjał. Ten z kolei może być wykorzystany w większy lub mniejszy sposób. Z całą pewnością SEO opłaca się, jeśli już od samego początku założymy, że jest to proces długoterminowy. To, z kolei, jak bardzo opłaca się SEO, zależy od tego, jaki budżet chcemy poświęcić na ten cel. Samodzielny proces pozycjonowania strony być może będzie nieco tańszy, niż skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji SEO, ale nie możemy liczyć na równie spektakularne efekty, jeśli nie posiadamy niezbędnego doświadczenia i wiedzy.

Niemniej SEO się opłaca i potwierdzić to może każdy przedsiębiorca, który w ciągu kilku miesięcy znacznie zwiększył widoczność swojej strony i poprawił wyniki finansowe swojego biznesu

Czytaj więcej
Wojciech Przekop - Agencja SEO/SEM Mayko
Popularne wpisy
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej