Link building w procesie pozycjonowania sklepu internetowego – co warto wiedzieć?

Dlaczego link building jest ważny i jakie korzyści daje w procesie pozycjonowania sklepu internetowego ? O tym przeczytasz w tym artykule.

link building w ecommerce

Link building to jeden z najważniejszych aspektów w procesie pozycjonowania sklepów internetowych. Na czym dokładnie polega i jak go wykorzystać w e-commerce? Właśnie tym kwestiom przyjrzymy się bliżej w tym artykule.

Czym jest link building?

Celem link buildingu jest tworzenie jakościowego profilu odnośników kierujących z innych witryn do docelowej, pozycjonowanej strony. Czynność tę można zaliczyć do off page SEO – wpływa ona na pozycjonowanie, jednak dzieje się niejako „na zewnątrz” samej strony.

Pozyskiwane linki zwrotne dzieli się na 2 kategorie:

  • Linki no-follow – odnośniki te przekierowują ruch, jednak związany z nimi link juice (czyli siła linkowania) nie jest przekazywany. Dzieje się tak, gdyż takim odnośnikom towarzyszy atrybut „nofollow”. Atrybut ten jest wskazówką dla robotów wyszukiwarki, że nie powinny podążać za danym linkiem i że nie chcesz, aby odwiedzały stronę, do której linkujesz.

Za pomocą narzędzi dla deweloperów możesz sprawdzić, czy w kodzie strony dany link posiada atrybut no-follow. Atrybut nofollow wygląda następująco:

<a href="https://strona.xyz" rel="nofollow"<Link</a>

  • Linki do-follow – tego typu odnośniki mają największe znaczenie w kontekście pozycjonowania. Przekierowują one ruch oraz przyczyniają się do zwiększenia wartości docelowej strony z punktu widzenia Google. Nie towarzyszy im żadne konkretne oznaczenie. Wystarczy, że nie jest do nich przyporządkowany atrybut „nofollow”:
<a href="https://strona.xyz"<Link</a>

Linki do-follow pokazują robotom Google, że mają odwiedzić linkowaną stronę, a tym samym dajesz sygnał, że linkowana strona jest wartościowa.

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Choć w tym artykule skupiamy się głównie na link buildingu w kontekście pozyskiwania odnośników zewnętrznych, to warto jednak wspomnieć także o linkowaniu wewnętrznym.

Odnosi się ono do optymalizowania struktury przekierowań wewnętrznych w obrębie jednej witryny w taki sposób, aby zapewniały one świetne doświadczenie użytkownika, jak i wspierały sam proces pozycjonowania.

Przemyślane linkowanie wewnętrzne realizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych powinno dążyć do stworzenia następującej struktury przekierowań na stronie:

schemat wewnętrznego linkowania na stronie internetowej
Źródło: Moz.com

Dzięki takiej strukturze Google jest w stanie sprawniej analizować zawartość witryny oraz pozycjonować stary, jak i nowy content. Samym użytkownikom jest także łatwiej poruszać się po witrynie.

Zachodzi jednak pytanie – czy powinienem skupić się bardziej na linkowaniu wewnętrznym, czy zewnętrznym?

Można powiedzieć, że oba procesy są równie ważne. Słaby profil linków będzie stwarzać problemy, jeśli chodzi o ogólną widoczność w sieci, nawet jeśli struktura Twoich przekierowań wewnętrznych jest fantastyczna.

Z drugiej strony możesz generować wiele ruchu i skutecznie ulepszać swoją pozycję dzięki dobremu linkowaniu zewnętrznemu, ale jeśli struktura wewnętrznych przekierowań jest problematyczna, osoby odwiedzające witrynę nie będą cieszyć się zbyt dobrym doświadczeniem.

Cały czas miej zatem na oku oba czynniki. Linkowanie wewnętrzne wchodzi jednak w zakres SEO on-page. Masz nad nim większą kontrolę, dlatego skup się na nim w pierwszej kolejności.

Link building w sklepie internetowym – najważniejsze korzyści

Sklepy internetowe niewątpliwie powinny inwestować w link building. Będzie to jednak zadanie trudniejsze w porównaniu do zwykłych stron usługowych, jako że witryny e-commerce są znacznie bardziej rozbudowane. Musisz także podejmować szczególnie przemyślane decyzje, gdy decydujesz, którym podstronom nadać priorytet, jeśli chodzi o budowanie profilu linków.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej korzyściom wynikającym ze stosowania przemyślanego link buildingu:

1. Ruch

Jakościowe linki to czynnik, który Google analizuje podczas pozycjonowania stron. Zapewniając sobie przy ich pomocy wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, zyskasz większy ruch.

Dodatkowe odwiedziny zdobędziesz także dzięki samym bezpośrednim przekierowaniom, gdy osoby zapoznające się z np. Twoimi wpisami gościnnymi na innych stronach postanowią odwiedzić Twoją witrynę.

2. Konwersje

Dzięki przemyślanej strategii SEO zdobędziesz jakościowe linki na popularnych i tematycznie powiązanych serwisach branżowych, blogach influencerów itp. Osoby przeglądające takie treści są już wyjściowo potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą.

Gdy zatem przejdą na stronę Twojego sklepu, istnieje większa szansa, że faktycznie dokonają zakupu.

3. Kontakty

Podczas realizowania strategii pozyskiwania linków zapewne nawiążesz relacje z innymi wpływowymi firmami z branży, influencerami itp. Zwiększysz w ten sposób szansę na rozpoczęcie jakiejś innej formy owocnej współpracy, jak relacja sponsorska, program afiliacyjny, wspólny produkt itd.

4. Długofalowe rezultaty

Wspomniane wcześniej korzyści wynikające z link buildingu utrzymają się przez długi czas. Przykładowo odnośnik zdobyty na popularnym portalu będzie działać na rzecz Twojej strony nieustannie, generując ruch i przyczyniając się do lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak pozyskiwać linki zewnętrzne?

Pozyskiwanie odnośników może odbywać się na wiele różnych sposobów. Warto to robić umiejętnie, gdyż źle przeprowadzony link building prowadzi do problemów.

Przykład: masowe kupowanie odnośników niskiej jakości ze stron o niepowiązanej tematyce to praktyka, która nie cieszy się uznaniem Google. Jej stosowanie może poskutkować nałożeniem na witrynę kary w postaci obniżenia pozycji lub całkowitego usunięcia z indeksu.

Przyjrzyjmy się zatem, jak sprawnie zdobywać linki:

1. Wpisy gościnne

wpisy gościnne
Źródło: Semstorm

Wpisy gościnne to jeden z najpopularniejszych sposobów na zdobywanie linków zewnętrznych na powiązanych tematycznie stronach. Niektóre portale pozwalają zrobić to za darmo, a w przypadku innych wiąże się to z opłatą.

Pamiętaj o tym, aby upewnić się, że w publikowanym wpisie możesz zamieścić link typu dofollow.

2. Fora i strony Q&A

link building za pośrednictwem platformy Quora
Źródło: Quora

Fora i strony podobnego typu (jak np. zyskująca na popularności w Polsce Quora) to dobre miejsca na pozyskanie linków. Niestety, w większości przypadków nie będą one dofollow. Z drugiej strony można je na takich witrynach umieszczać stosunkowo łatwo.

Pamiętaj, aby umiejętnie stosować tę metodę. Zawsze staraj się udzielić treściwej odpowiedzi na pytanie i w konstruktywny sposób dołożyć coś do dyskusji. Dobrze przemyśl to, do jakiego produktu, kategorii produktów lub artykułu blogowego chciałbyś podlinkować.

W przypadku powyższego przykładu linki kierują do artykułów owej firmy, które szerzej poruszają omawiany temat oraz wspominają o ofercie samego przedsiębiorstwa.

3. Listy typu „gdzie kupić”

przykład strony samsung - lista gdzie kupisz sprzęt
Źródło: Samsung.com

Niektórzy sprzedawcy publikują w sieci listy autoryzowanych partnerów/dystrybutorów swoich produktów. Warto się na nich znaleźć, gdyż w ten sposób możesz uzyskać jakościowy link ze strony z dużą reputacją.

Dobrym sposobem na znalezienie takich witryn jest przeprowadzenie analizy profilu linków zwrotnych konkurencji. Znajdź wśród nich strony, które zawierają takie słowa kluczowe jak „gdzie kupić”, „oficjalny partner”, „sklep firmowy”.

Podsumowanie

Za pomocą link buildingu sklepy internetowe mogą skutecznie zwiększyć ruch i poprawić swoje pozycje. Skorzystaj zatem z tej metody – najlepiej z pomocą ekspertów.

Czytaj więcej
Olga Golaszewska - Agencja SEO/SEM Mayko
Popularne wpisy
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej