Słownik e-marketingu
CTR (Click Through Rate)
CTR to skrót od angielskiego określenia Click Through Rate, oznaczającego współczynnik klikalności. Współczynnik klikalności wskazuje, jaki jest procentowy stosunek ilości kliknięć do ilości wyświetleń reklamy. Pod uwagę brana jest faktyczna ilość kliknięć, a nie ilość unikalnych użytkowników klikających w reklamę.
Czym jest CTR (Click Through Rate)?
Współczynnik klikalności odnosi się do wyników płatnych i wyników naturalnych. Klikalność danego linka jest określana w odniesieniu do danej frazy kluczowej prowadzącej do strony, np. nieruchomości Warszawa, lokale do wynajęcia.
Przykład 1:
Zapytanie wpisywane w wyszukiwarkę, czyli fraza kluczowa, na którą pozycjonowana jest strona to nieruchomości Warszawa. Link sponsorowany został wyświetlony 100 razy, a liczba kliknięć wynosi 3.
CTR = 3/100 = 3%
Przykład 2:
Fraza kluczowa, na którą pozycjonowana jest strona to lokale do wynajęcia. Link sponsorowany został wyświetlony 679 razy, a liczba kliknięć wynosi 16.
CTR = 16/679 = 2%
CTR nie należy stosować jako wskaźnika efektywności kampanii reklamowej – chyba że jej celem jest wyłącznie uzyskanie dużego ruchu na stronie. Wartości wskaźnika klikalności mogą zdecydowanie różnić się między sobą ze względu na rodzaj reklamy. Gdy mamy do czynienia z linkami sponsorowanymi i reklamy są umieszczane w sieci wyszukiwania, wartości CTR powinny być większe niż w przypadku linków sponsorowanych udostępnianych w sieci stron z treścią.
CTR odgrywa ważną rolę w przypadku reklam Google Ads. Niezbędne jest kreowanie tekstów reklamowych, które są dobrze dobrane i zapewniają wysoką skuteczność, ponieważ CTR ma znaczenie dla wyników jakości reklam ogłoszeniodawcy.
Przykład 1:
Zapytanie wpisywane w wyszukiwarkę, czyli fraza kluczowa, na którą pozycjonowana jest strona to nieruchomości Warszawa. Link sponsorowany został wyświetlony 100 razy, a liczba kliknięć wynosi 3.
CTR = 3/100 = 3%
Przykład 2:
Fraza kluczowa, na którą pozycjonowana jest strona to lokale do wynajęcia. Link sponsorowany został wyświetlony 679 razy, a liczba kliknięć wynosi 16.
CTR = 16/679 = 2%
CTR nie należy stosować jako wskaźnika efektywności kampanii reklamowej – chyba że jej celem jest wyłącznie uzyskanie dużego ruchu na stronie. Wartości wskaźnika klikalności mogą zdecydowanie różnić się między sobą ze względu na rodzaj reklamy. Gdy mamy do czynienia z linkami sponsorowanymi i reklamy są umieszczane w sieci wyszukiwania, wartości CTR powinny być większe niż w przypadku linków sponsorowanych udostępnianych w sieci stron z treścią.
CTR odgrywa ważną rolę w przypadku reklam Google Ads. Niezbędne jest kreowanie tekstów reklamowych, które są dobrze dobrane i zapewniają wysoką skuteczność, ponieważ CTR ma znaczenie dla wyników jakości reklam ogłoszeniodawcy.