Dropshipping
Dropshipping – model logistyczny stosowany w sprzedaży internetowej polegający na przeniesieniu całego procesu dostawy na samego dostawcę towaru. Rolą sklepu internetowego jest jedynie zbieranie zamówień i przekazywanie ich producentowi, hurtowni czy innemu dostawcy.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping idealnie sprawdzi się w przypadku:
Główną zaletą dropshippingu jest niewielkie ryzyko finansowe, a także:
Wady dropshippingu to przede wszystkim brak dostępu do aktualnych stanów magazynowych dostawców, co może prowadzić do wydłużenia czasu realizacji zamówień. Problemem mogą też być zwroty i reklamacje zamówionych towarów. Kolejną przeszkodą może być konkurencja – niski próg wejścia przyciąga wielu początkujących przedsiębiorców. Dużą wadą jest też całkowity brak kontroli nad procesem realizacji zamówienia i jakością towaru.
- małych sklepów internetowych,
- sprzedaży na portalach aukcyjnych typu Allegro,
- sklepów zaczynających swoją działalność,
- sklepów chcących poszerzyć swoją ofertę.
Główną zaletą dropshippingu jest niewielkie ryzyko finansowe, a także:
- brak kosztów związanych z zatowarowaniem,
- brak kosztów związanych z magazynowaniem (nie trzeba posiadać własnego magazynu),
- brak kosztów związanych z koniecznością zatrudnienia ludzi do obsługi magazynu czy wysyłki zamówień,
- pewny zysk – opłaty za towar ponosimy dopiero w momencie, gdy go sprzedamy.
Wady dropshippingu to przede wszystkim brak dostępu do aktualnych stanów magazynowych dostawców, co może prowadzić do wydłużenia czasu realizacji zamówień. Problemem mogą też być zwroty i reklamacje zamówionych towarów. Kolejną przeszkodą może być konkurencja – niski próg wejścia przyciąga wielu początkujących przedsiębiorców. Dużą wadą jest też całkowity brak kontroli nad procesem realizacji zamówienia i jakością towaru.