Heatmapa (mapa ciepła)
Heatmapa to narzędzie do analizy danych, które w graficzny sposób (najczęściej wykorzystując kolory) reprezentuje to, jak odwiedzający daną stronę się na niej zachowują.
Czym jest Heatmapa?
Heatmapa to narzędzie analityki internetowej, które umożliwia wizualne przedstawienie danych w postaci kolorowych map, gdzie kolor oznacza intensywność zachowania użytkowników na stronie internetowej.
Narzędzie korzysta ze spektrum kolorów zwanego warm-to-cool, gdzie zimne kolory oznaczają strefy, którym poświęcono najmniej uwagi, a te ciepłe reprezentują miejsca, które najbardziej przyciągały uwagę użytkowników.
Heatmapa może pomóc w określeniu tego:
- które nagłówki przyciągają najwięcej uwagi i generują najwięcej kliknięć,
- jakie typy zdjęć i grafik przyciągają uwagę,
- co odciąga uwagę odwiedzających od głównych treści (wiele osób jest zaskoczonych tym, jak zachowanie odwiedzających stronę odbiega od ich wyobrażeń),
- czy użytkownik widzi formularz do zapisania się na listę mailingową (mała liczba zapisów może wynikać z tak prostego powodu, jak fakt, że formularz jest po prostu słabo widoczny).
Oprócz tego dzięki heatmapie można dowiedzieć się:
- czy nawigacja na stronie działa poprawnie,
- czy odwiedzający potrafią łatwo znaleźć odpowiednie opcje,
- czy odwiedzający czytają treści i jeśli tak, to jak wiele.