8 niezbędnych działań SEO przed migracją e-commerce
Migracja e-commerce na nowy silnik to duże przedsięwzięcie. Jeśli nie chcesz stracić wypracowanych efektów SEO i widoczności marki w wyszukiwarce, musisz pamiętać o kilku ważnych sprawach, o których przeczytasz w tym artykule!
Migracja sklepu internetowego na nowy silnik składa się z wielu czynności po stronie właściciela strony, firmy wdrożeniowej i agencji SEO. Bardzo ważną kwestią jest odpowiednia organizacja pracy między wszystkimi zespołami pracującymi nad procesem i zadbanie o kwestie związane z SEO, jeśli zależy nam na zachowaniu osiąganych wyników lub zdobywaniu nowych pozycji w wyszukiwarce.
I właśnie o tym jest ten artykuł — przedstawiamy 8 niezbędnych działań związanych z pozycjonowaniem (ale nie tylko!), o których musisz wiedzieć, jeśli planujesz migrację e-commerce na nowy silnik sklepowy.
Spis treści
Działania SEO przed migracją sklepu internetowego
Z naszego doświadczenia jasno wynika, że największe znaczenie dla powodzenia migracji e-commerce mają ustalenia poczynione na samym początku procesu. Odpowiednio dobrana strategia, szczegółowe omówienie potrzeb serwisu oraz możliwości finansowych właściciela strony mają kluczowe znaczenie. Bez tych szczegółów łatwo o niedomówienia, które prowadzą do poważniejszych problemów.
Oto 8 kwestii SEO, które koniecznie musisz wziąć pod uwagę, decydując się na migrację sklepu internetowego na nową platformę:
1. Porozmawiaj o potrzebach, celach i zagrożeniach
Jest to najważniejszy etap. Sam pomysł przeprowadzenia migracji sklepu na inny skrypt może wyjść ze strony właściciela sklepu internetowego, ale może być też zasugerowany przez agencję marketingową.
Jeżeli agencja zgłasza taki pomysł, z pewnością powinna przedstawić wszystkie za i przeciw takiego rozwiązania. Zazwyczaj dotyczą one braku wsparcia producenta dla platformy, jej nieopłacalności lub ograniczonej funkcjonalności.
Często jednak zdarza się, że właściciel wychodzący z inicjatywą przeprowadzenia migracji nie ma świadomości zagrożeń z niej wynikających. Oczywiście SEO nie jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ostateczną decyzję o przeprowadzeniu migracji, jednak właściciel powinien znać wszystkie za i przeciw oraz skutki nieprawidłowo przeprowadzonej migracji.
Z naszego doświadczenia wynika, że najlepszym rozwiązaniem jest delegowanie jednej osoby, która będzie nadzorowała cały proces migracji sklepu od początku do końca. Powinna ona być łącznikiem między właścicielem, agencją SEO oraz firmą wdrażającą. Oczywiście kontakt z osobą nadzorującą cały proces powinien być utrzymywany przez cały okres przeprowadzenia migracji.
2. Przeprowadzenie crawlu i analizy danych z narzędzi SEO
Specjalista SEO przed przeprowadzeniem migracji powinien przygotować dokładny crawl, czyli przeskanować serwis w celu zlokalizowania wszystkich podstron obecnych w serwisie i późniejszej ich analizy. Odpowiednio wykorzystane narzędzia takie jak Clusteric czy Screaming Frog pozwalają na osiągnięcie tego celu. Poza tym dostarczają wielu kluczowych informacji na temat znalezionych podstron.
Absolutną koniecznością jest uzupełnienie danych z wyżej wymienionych narzędzi informacjami z Google Analytics oraz Google Search Console.
Crawl oraz dane z narzędzi oferowanych przez Google pozwolą nie tylko na dopracowanie samej strategii i założeń migracji, ale również będą nieodzowne przy przygotowywaniu mapy przekierowań 301, o których więcej nieco później.
Chcesz zwiększyć ruch w e-commerce?
3. Przygotowanie kompleksowej strategii i proponowanych zmian
Poprzednie dwa punkty służą przygotowaniu całościowego planu przeniesienia serwisu wraz ze wszystkimi zmianami SEO, które mają służyć polepszeniu kondycji serwisu. Oczywiście plan powinien zawierać nie tylko nowe funkcjonalności i ich wykorzystanie. Są również świetną okazją do naprawy obecnych błędów.
Dokument opisujący całość strategii powinien zawierać:
- plan przeprowadzenia migracji
- listę błędów, które należy naprawić
- listę nowych funkcjonalności, które agencja SEO będzie mogła wykorzystać na nowym silniku
- opis czemu mają służyć opisany wyżej zmiany
Tak przygotowany dokument jeszcze przed przejściem do właściwych prac pozwoli na zapoznanie się z oczekiwaniami agencji przez właściciela serwisu i firmę wdrażającą oraz zgłoszenie przez nich uwag. Sama strategia w większości przypadków będzie korygowana i zmieniana po otrzymaniu feedbacku od pozostałych stron uczestniczących w procesie migracji.
4. Optymalizacja wersji deweloperskiej
Na podstawie wcześniejszych ustaleń, specjalista SEO przygotuje audyt wersji deweloperskiej serwisu opartego na nowym silniku. Jeżeli komunikacja między agencją a firmą wdrażającą przebiegała prawidłowo, najważniejsze elementy będą wymagały najczęściej lekkiej korekty, a nie kompletnej przebudowy.
Pierwsza i najważniejsza zasada – wersja developerska nowej wersji serwisu MUSI być zablokowana przed indeksacją w Google.
Najlepiej, jeżeli blokada polega na nadaniu globalnego metatagu Robots: noindex, nofollow i zastosowaniu hasła.
5. Przygotowanie przykładowych podstron kategorii wraz z produktami oraz podstron produktów
Dobrym momentem na rozpoczęcie audytowania wersji deweloperskiej jest moment, w którym istnieje w 100 % ukończona testowa podstrona kategorii oraz produktu. Dlaczego ten moment? Wytyczne specjalisty SEO zazwyczaj bywają obszerne, a ich wprowadzenie często jest czasochłonne, a co za tym idzie drogie. Może się zdarzyć, że część poprawek nie będzie możliwa do wprowadzenia w sposób globalny, a wskazanie błędów już na tym etapie ułatwi pracę programistom pracującym nad wdrożeniem migracji.
6. Optymalizacja podstawowych czynników rankingowych
Do audytu wersji deweloperskiej należy podejść tak jak do każdego audytu SEO e-commerce. W szczególności należy zwrócić uwagę na poniższe elementy:
- adresy URL,
- struktura budowy Title + indywidualne Title,
- nagłówki H,
- crawl Budget,
- linkowanie wewnętrzne,
- dane strukturalne,
- szybkość szablonu.
7. Przygotowanie w 100% nowej wersji serwisu oraz sprawdzenie czynników rankingowych
Po wprowadzeniu ewentualnych poprawek na testowych kluczowych podstronach nowej wersji serwisu, firma wdrażająca powinna przygotować resztę serwisu, wzorując się na zaakceptowanych podstronach.
W momencie, gdy serwis będzie gotowy, agencja SEO powinna ponownie przygotować szczegółowy crawl, tym razem wersji deweloperskiej i jeszcze raz sprawdzić całą stronę pod kątem SEO. Proces ten został opisany powyżej, w tym przypadku powinien zostać powtórzony w 100%. Agencja powinna przygotować również nową mapę serwisu biorąc pod uwagę nowe adresu URL.
8. Przygotowanie listy przekierowań 301
W oparciu o crawle obu wersji serwisu specjalista SEO powinien przygotować mapę przekierowań 301. Najlepiej, jeżeli serwis zostanie przekierowany w stosunku 1:1. Oznacza to, że każda podstrona starej wersji serwisu powinna zostać przekierowana do swojego odpowiednika w nowej wersji strony. Ważne jest, aby przekierowane zostały nie tylko podstrony, ale również grafiki, które również mogą generować wartościowy ruch. Jest to szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych. Jest to bardzo czasochłonny, ale również kluczowy proces.
Więcej o przekierowaniach przeczytasz w artykule: przekierowania SEO w pigułce.
W przypadku serwisu widocznego w Google na określone frazy brak wykonania przekierowań lub ich błędne wykonanie jest głównym powodem nieudanych migracji. Każda podstrona przez czas swojej obecności w sieci buduje swoją pozycję w Google poprzez pozyskiwanie linków ze źródeł zewnętrznych oraz wykorzystuje ją, aby wyświetlać się jak najwyżej na frazy, pod które została zoptymalizowana. W momencie kiedy podstrona jest zastępowana przez jej odpowiednik w nowej wersji serwisu
Właściwa migracja
Właściwa migracja, czyli zastąpienie starych plików nowymi jest z reguły zadaniem firmy wdrażającej migrację. Agencja SEO nie bierze w nim udziału. Pod kątem SEO należy pamiętać o niezwłocznym wprowadzeniu przekierowań 301 po wgraniu na serwer nowej wersji serwisu.
Po przeprowadzeniu migracji należy również przesłać za pomocą oprogramowania Google Search Console nową mapę strony. Dzięki temu Google łatwiej załapie nowe adresy URL oraz zmiany, jakie zaszły w serwisie.
Podsumowanie
Wiesz już, na co warto zwrócić uwagę w trakcie przenoszenia sklepu na nową platformę i masz też świadomość, że nieumiejętne przeniesienie na nową wersję może skutkować spadkiem widoczności marki w wyszukiwarkach internetowych.
Kluczowa jest tutaj współpraca między zespołami oraz skupienie na aspektach SEO, aby nie tylko zachować dotychczasowe wyniki, ale i zdobyć nowe pozycje. Pierwszym krokiem jest dokładna rozmowa o potrzebach, celach i potencjalnych zagrożeniach, co pozwoli na uniknięcie nieporozumień i błędów w przyszłości. Następnie, wykonanie szczegółowego crawlu oraz analizy danych SEO jest niezbędne, aby zrozumieć obecny stan serwisu i zaplanować skuteczne przekierowania 301.
Opracowanie kompleksowej strategii, uwzględniającej błędy do naprawienia i nowe funkcjonalności, pozwoli na skoordynowanie działań wszystkich stron. Ważne jest też audytowanie wersji deweloperskiej pod kątem SEO i optymalizacja kluczowych czynników rankingowych.
Po wdrożeniu nowej wersji serwisu niezbędne jest dokładne sprawdzenie wszystkich elementów SEO i zaktualizowanie mapy strony w Google Search Console. Pamiętanie o tych krokach pozwoli na płynną i skuteczną migrację sklepu, minimalizując ryzyko utraty pozycji w wyszukiwarkach. Powodzenia!