Czym jest duplicate content? 5 sposobów na duplikację treści w sklepie internetowym
Duplikacja treści potrafi mocno namieszać. Czym jest zjawisko duplicate content i jakie ma konsekwencje? Jak sobie z tym radzić? O tym przeczytasz w tym artykule!
Duplikacja treści to zjawisko, które w kontekście e-commerce potrafi być szczególnie problematyczne. Na czym zatem ono polega? Co prowadzi do jej powstania i jakie są tego skutki? I co najważniejsze – jak sobie poradzić z powielonym contentem?
Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.
Z tego artykułu:
- dowiesz się czym jest duplikacja treści,
- dowiesz się jakie są możliwe powody duplikacji,
- poznasz 3 kategorie przyczyn duplikacji,
- poznasz 5 sposobów na wyeliminowanie duplikacji treści,
- i wiele więcej!
Spis treści
Na czym polega zjawisko duplikacji treści?
Duplikacja w kontekście pozycjonowania ma miejsce, gdy w obrębie jednej lub wielu domen ten sam (lub bardzo zbliżony do siebie) content pojawia się wielokrotnie. Załóżmy, że artykuł, który obecnie czytasz, w niezmienionej formie pojawia się na innym blogu internetowym – jest to typowy przykład duplikacji treści.
Zjawisko powielania contentu jest jednak bardziej złożone i (zwłaszcza w przypadku e-commerce) często wynika z innych powodów, niż tylko „odpisanie zadania domowego”. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Duplikacja w e-commerce – powody
Przyczyny duplikacji treści w e-commerce można podzielić na kilka głównych kategorii. Oto one:
Techniczne powody powstawania duplikacji contentu
- Strony gromadzące recenzje – niektóre systemy CMS gromadzą recenzje różnych produktów publikowane przez klientów na specjalnych, osobnych podstronach. Jako że ich forma jest niezmieniona, dochodzi do duplikacji.
- Wewnętrzne wyszukiwarki – wewnętrzne wyszukiwarki w odpowiedzi na zapytania użytkowników tworzą nowe podstrony z wynikami, które zawierają de facto zduplikowany content.
- Dynamiczne adresy URL – dynamiczne adresy URL, np. tworzone przez wyszukiwarkę lub sesję użytkownika, mogą generować wiele adresów URL zawierających tę samą treść.
Powody powstawania duplikacji contentu związane z zawartością strony
- Strony kategorii – jeśli w obrębie danego sklepu znajduje się mnóstwo podkategorii dotyczących podobnych produktów, siłą rzeczy ich zawartość również będzie bardzo zbliżona.
- Strona główna – w sklepach internetowych strona główna niekiedy staje się nieco większą stroną kategorii i zaciąga opisy poszczególnych produktów oraz podkategorii, co prowadzi do duplikacji.
- Strony archiwum – jeśli dana strona automatycznie generuje osobna archiwa contentu w niezmiennej postaci oraz nie dodaje przy tym odpowiednich oznaczeń (np. noindex), dochodzi do duplikacji.
Zewnętrzne powody powstawania duplikacji contentu
- Programy afiliacyjne – jeśli partnerzy afiliacyjni danego sklepu promują te same produkty, ich opisy w niektórych przypadkach będą podobne do tych, które znajdują się na stronie samego sklepu.
- Opisy produktów od producenta – wiele sklepów internetowych na stronach produktowych zawiera przygotowane wcześniej przez producenta opisy, które to praktycznie na pewno zostały użyte także przez innych sprzedawców.
- Syndykacja treści – jeśli content danej strony (np. bloga) jest syndykowany i pojawia się na wielu stronach internetowych, czy też w ramach kanałów RSS, może prowadzić to do duplikacji.
Chcesz skuteczniej docierać do nowych klientów?
Jakie są skutki duplikacji contentu i jak bardzo należy się nimi przejmować?
Powielone treści przysparzają problemów Google:
- Wyszukiwarka nie wie, które wersje strony zawrzeć lub wykluczyć z indeksu.
- Wyszukiwarka nie wie, które wersje strony uszeregować w wynikach wyszukiwania i jak to zrobić.
- Boty Google nie wiedzą, czy skierować szeroko pojęty „link juice” (czyli moc strony, przekazywana przez link) na jedną stronę, czy rozdzielić go między wiele podobnych do siebie wersji.
Powielone treści są także problematyczne z punktu widzenia właściciela samej witryny:
- Google rzadko zdecyduje się pokazywać kilka tych samych wersji strony na dane zapytanie i zwykle wybierze tylko jedną. Jednak z powodu powielania treści (i ściśle powiązanej z tym zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych) ogólna widoczność owych duplikatów bardzo cierpi.
- Każdej stronie przydzielony jest także pewien budżet crawlingu. Jeśli Google wykorzysta go na analizowanie zduplikowanych treści, może nie być w stanie nadążyć za indeksacją innego contentu.
Warto w tym momencie odpowiedzieć sobie na jedno ważne pytanie – czy Google zawsze, surowo i szybko karze za nawet małą ilość zduplikowanych treści? Odpowiedź brzmi – NIE.
Jak Google podaje w oficjalnych wytycznych:
Zduplikowana treść na stronie nie stanowi podstawy do podjęcia działań w stosunku do tej witryny, chyba że wiele wskazuje na to, iż celem zduplikowanej treści jest wprowadzenie w błąd i manipulowanie wynikami wyszukiwania.
Google zdaje sobie sprawę z tego, że do duplikacji dochodzi często ze złożonych technicznych czynników i niekoniecznie jest ona wynikiem złośliwych działań. Jak czytamy dalej:
Ten rodzaj nieszkodliwej duplikacji jest dość powszechny, zwłaszcza że wiele CMS-ów domyślnie nie radzi sobie z nią dobrze. Tak więc kiedy mowa o tym, że posiadanie tego typu zduplikowanej treści może wpłynąć na twoją stronę, nie ma to związku z tym, iż prawdopodobnie zostaniesz ukarany. Jest to raczej powiązane z kwestią tego, jak działają strony internetowe i wyszukiwarki.
Jak więc widać, duplikacja nie jest aż taka straszna, jak niektórzy by to sugerowali. Nie znaczy to jednak, że można ją ignorować.
Jak uniknąć duplikacji treści – 5 porad
Omówmy zatem sprawdzone porady, które pomogą Ci zawczasu zapobiec powstaniu problemów z duplikacją:
1. Regularnie monitoruj content
Pierwszym krokiem do zapobiegnięcia duplikacji jest oczywiście stałe monitorowanie jej obecności. W tym celu skorzystaj z np. Google Search Console. Platforma ta dostarcza informacji na temat indeksacji i crawlingu stron, co pozwala wykryć przypadki powielania treści.
Dobrze też skorzystać z innych rozwiązań np. Copyscape. Za pomocą omawianego narzędzia można np. tworzyć alerty, które wyślą powiadomienie, jeśli jakaś zewnętrzna strona skopiuje Twoje treści.
2. Stosuj przekierowania 301
W wielu przypadkach najlepszym sposobem na zwalczanie nagromadzenia się duplikacji treści jest ustawienie przekierowania 301 ze zduplikowanej strony na tę docelową z oryginalną treścią.
Kiedy wiele stron z potencjałem na dobrą widoczność przenosi swój autorytet i ruch na jedną, przestają ze sobą konkurować, a dodatkowo docelowa podstrona zyskuje lepsze pozycje.
3. Stosuj oznaczenia rel=”canonical”
Jedną z podstawowych metod eliminacji duplikacji treści jest umiejętne korzystanie z atrybutu rel=canonical. Informuje on wyszukiwarki, że dana strona powinna być traktowana tak, jakby była kopią określonego adresu URL, a wszystkie linki i ogólna „moc SEO”, którą Google stosuje do niej, należy przekierować do tytułowego kanonicznego adresu URL.
4. Dbaj o to, jak pozyskujesz content
Jakościowy, oryginalny i zróżnicowany content to naturalną koleją rzeczy najlepszy sposób na zapobiegnięcie powstaniu duplikacji. Zadbaj dlatego o to, skąd go pozyskujesz. Jeśli jakaś agencja/freelancer idą na łatwiznę i w przypadku opisów tych samych produktów dostarczają tylko lekko zmodyfikowane oraz zbliżone do siebie treści różnym klientom, może przełożyć się to na problemy z powielaniem contentu.
5. Pamiętaj o duplikacji w przypadku różnych działań marketingowych
Załóżmy, że publikujesz tekst gościnny na innej stronie będący nieco zmienioną wersją artykułu, który już wcześniej umieściłeś na blogu swojego sklepu. Pamiętaj wtedy, aby zmodyfikować go w odpowiednim zakresie, jak i dodać odpowiednie oznaczenia dotyczące autorstwa oraz pochodzenia.
Takiego tekstu gościnnego nie zamieszczaj także zbyt szybko po opublikowaniu tego oryginalnego – dzięki temu Google będzie w stanie sprawniej ustalić, co jest oryginałem i skąd pochodzi.
Duplikacja contentu w sklepie internetowym – podsumowanie
Powielanie treści w e-commerce to zjawisko, które jest całkiem powszechne. Nie można go dlatego ignorować. Zastosuj się zatem do omówionych tutaj porad, a na pewno uda Ci się zapobiec powstaniu zduplikowanych treści oraz szybko zwalczyć ich obecność.