Czym jest depozycjonowanie? Jak się przed nim chronić?

Czym jest atak SEO i jakie może mieć konsekwencje? Sprawdź jak chronić się przed depozycjonowaniem i nieuczciwymi graczami w sieci.

depozycjonowanie czy jest groźne

W biznesie niestety nie wszyscy grają fair, dlatego możliwe, że Twoja strona stanie się ofiarą depozycjonowania. Na czym polega tego typu atak SEO? Jak bardzo może być groźny? Jak się przed nim zabezpieczyć? Tego i więcej dowiesz się w naszym artykule.

Na czym polega depozycjonowanie?

Depozycjonowanie, zwane również atakiem SEO, obejmuje wszelkie działania mające na celu obniżenie pozycji docelowej strony w wynikach wyszukiwania. W praktyce często stosuje się wtedy techniki Black Hat SEO, które mogą obejmować zarówno manipulacje na stronie, jak i poza nią.

Google oficjalnie uznało istnienie negatywnego SEO w 2012 roku, co było sporym zaskoczeniem dla branży. Matt Cutts, jeden z ówczesnych przedstawicieli firmy, zwrócił uwagę, że choć wiele mówi się o depozycjonowaniu, niewiele osób skutecznie je stosuje.

Z mojej perspektywy wiele osób mówi o negatywnym SEO, ale naprawdę mało kto go próbuje, a jeszcze mniejszej ilości się to faktycznie udaje.

Cutts zauważył również, że depozycjonowanie stron jest szczególnie powszechne w bardzo konkurencyjnych niszach, gdzie dochodzi do rywalizacji między dużymi firmami. Mniejsze przedsiębiorstwa są mniej narażone, ale jednocześnie łatwiej mogą paść ofiarą niektórych metod, zwłaszcza gdy są nowe i niedoświadczone.

Warto też dodać, że depozycjonowanie stron czasami odnosi się do celowego i etycznego działania realizowanego w ramach swoich treści. Niekiedy firmy decydują się na celowe obniżenie widoczności własnego contentu w wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak, gdy chcą ukryć przestarzałe, nieaktualne lub niekorzystne informacje. Może to być także strategia stosowana wtedy, gdy firma wprowadza rebranding lub zmienia ofertę. W takich przypadkach depozycjonowanie polega na usuwaniu lub modyfikacji treści, a także wycofywaniu linków prowadzących do tych stron.

W tym artykule omawiamy jednak depozycjonowanie w kontekście złośliwego ataku konkurencji.

Działania on-site w depozycjonowaniu

Działania on-site związane z depozycjonowaniem obejmują różne metody manipulacji bezpośrednio na stronie internetowej ofiary. Celem tych ataków jest obniżenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście samo uzyskanie możliwości ingerencji w zawartość strony internetowej i jej działania jest trudne, dlatego depozycjonowanie on-site jest stosunkowo rzadkie. Warto jednak wiedzieć, z jakich metod może skorzystać atakujący.

1. Atak DDoS

Ataki DDoS prowadzą do przeciążenia serwera i ograniczenia dostępności strony. Oczywiście negatywnie wpływa to na doświadczenie użytkownika, co przekłada się na spadek widoczności witryny i obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

2. Spamowanie komentarzami

Omawiana taktyka polega na masowym dodawaniu treści niskiej jakości w sekcji komentarzy na stronie. Celem tego działania jest zasypanie witryny spamem, co pogorszy jej postrzeganie w oczach wyszukiwarek oraz zniechęci odwiedzających.

3. Przejęcie kontroli

W skrajnych przypadkach (jak atak hakerski) atakujący mogą przejąć pełną kontrolę nad witryną. Może to obejmować usunięcie oryginalnej treści, wprowadzenie nowych, nieodpowiednich materiałów lub całkowite usunięcie strony.

Takie działanie nie tylko obniża pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale także potrafi narazić firmę na poważne straty wizerunkowe i finansowe.

4. Zablokowanie indeksowania

Jeśli atakujący zyska dostęp do strony, nie musi od razu posuwać się do skrajnych działań, które od razu są widoczne. Nieuczciwa konkurencja może mieć w swoim arsenale także inne zagrania.

Jednym z najprostszych sposobów na ukrycie strony w wynikach wyszukiwania jest zablokowanie jej indeksowania przez roboty wyszukiwarek. 

Przykładowo, by zabronić botom dostęp do określonych części lub całej strony, wystarczy wprowadzić odpowiednie zmiany w pliku robots.txt. Chociażby dodanie frazy Disallow: / spowoduje, że cała witryna przestanie być indeksowana, co drastycznie obniży jej widoczność w wyszukiwarce.

depozycjonowanie on-site przykłady

5. Modyfikacja contentu

Innym popularnym i podstępnym działaniem jest manipulacja treścią na stronie. Atakujący mogą zamieścić linki za pomocą technik CSS, takich jak display:none. Użytkownicy ich nie zobaczą, ale Google będzie je brać pod uwagę, co źle wpłynie na widoczność strony.

Działania off-site w depozycjonowaniu

Warto dodać, że sama istota depozycjonowania to często stosowanie technik Black Hat SEO w taki sposób, aby Google oceniło je jako działania realizowane z inicjatywy właściciela strony. 

Z tego powodu działania off-site to sedno nieetycznych zagrywek, których celem jest zaszkodzenie widoczności strony. Obejmuje ono wszelkie techniki, które są realizowane poza samą stroną.

1. Negatywne linkowanie

Jedną z podstawowych metod depozycjonowania off-site jest negatywne linkowanie, czyli umieszczanie linków do strony ofiary na witrynach o niskiej jakości. Tego typu odnośniki (zwane również toksycznymi linkami) mogą zaszkodzić reputacji strony w oczach Google. 

Celem tego działania jest zbudowanie nienaturalnego profilu linków, który może zostać zidentyfikowany jako manipulacja, co z kolei prowadzi do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google.

Zazwyczaj będą to odnośniki z niskiej jakości stron, które dodatkowo nie są powiązane tematycznie.

2. Publikowanie fałszywych recenzji i opinii

Negatywne opinie publikowane na portalach społecznościowych, forach, w serwisach z recenzjami i na Profilu firmy w Google to kolejna popularna metoda depozycjonowania off-site. 

Fałszywe, niepochlebne opinie mogą wpłynąć na postrzeganie marki przez potencjalnych klientów. Google analizuje także takie sygnały w kontekście pozycjonowania. Z tego powodu w wyniku takiego ataku strona może stracić zaufanie użytkowników, co odbije się na jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

3. Scraping contentu

Content scraping to masowe kopiowanie treści z docelowej strony i publikowanie jej gdzie indziej bez zgody właściciela. 

Oczywiście, gdy Google napotyka duplikaty treści, zazwyczaj wybiera tylko jedną wersję do wyświetlenia, ponieważ nie chce dostarczać użytkownikom wyników o podobnej treści. Niestety, czasami wyświetla wersję skopiowaną, a nie oryginalną, co może prowadzić do utraty ruchu organicznego dla właściciela pierwotnej treści.

depozycjonowanie off-site przykłady

Depozycjonowanie stron internetowych – jak je wykryć?

Nieuczciwa konkurencja jest w stanie wykorzystywać różne nieetyczne praktyki, aby Ci zaszkodzić. Możesz jednak z powodzeniem się przed nimi uchronić, jeśli będziesz trzymać się kilku nawyków.

  1. Włącz powiadomienia e-mail z Google Search Console i regularnie je śledź – monitoruj informacje o problemach związanych z Twoją stroną i reaguj na nie odpowiednio. Sprawdzaj linki zwrotne, usuwaj podejrzane przekierowania i zabezpieczaj stronę przed złośliwym oprogramowaniem oraz hakerami.
  2. Monitoruj swoje linki zwrotne – korzystaj z platform takich jak Semrush, aby otrzymywać powiadomienia o zmianach w profilu linków. Pozwoli Ci to szybko zareagować na potencjalnie szkodliwe działania.
  3. Śledź ważne linki zwrotne – określ najważniejsze linki zwrotne, jakie udało Ci się pozyskać i dokładnie je monitoruj. W razie potrzeby skontaktuj się z webmasterami, aby przywrócić wartościowe przekierowania.
  4. Chroń swoją stronę przed hakerami i złośliwym oprogramowaniem – używaj silnych haseł administracyjnych, stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie, regularnie aktualizuj stronę, instaluj wtyczki zabezpieczające i wprowadź system automatycznych kopii zapasowych.
  5. Obserwuj, czy ktoś kopiuje Twoje treści – użyj narzędzi takich jak Copyscape, aby wykryć, czy Twoje treści są kopiowane w innych miejscach w Internecie.
  6. Monitoruj wzmianki o Twojej marce w mediach społecznościowych – korzystaj z narzędzi takich jak HubSpot, Hootsuite czy Brand24, aby śledzić wzmianki o swojej marce i szybko na nie reagować. W ten sposób będziesz w stanie w porę zareagować na kampanie, których celem jest oczernienie Twojej marki.
  7. Monitoruj czas ładowania strony – różne ingerencje w zawartość i funkcjonowanie strony często odbijają się na szybkości jej działania. Szczególnie analizuj zatem tę metrykę.

Depozycjonowanie stron – podsumowanie

Depozycjonowanie stron internetowych to realne zagrożenie, które może obniżyć widoczność i reputację Twojej witryny. Na szczęście nie zdarza się tak często. Warto jednak być gotowym na taką ewentualność i wdrożyć odpowiednie środki zapobiegawcze.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 35

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
pawel_wasilewski
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej