Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak sobie z nią radzić?
Na czym dokładnie polega kanibalizacja słów kluczowych? Czy zawsze jest groźna? Jak wykryć przypadki takiej kanibalizacji i jak sobie z nią poradzić? Tego dowiesz się z tego artykułu.
„Kanibalizacja słów kluczowych” – samo to pojęcie brzmi już groźnie. Na czym jednak dokładnie polega to zjawisko? Czy zawsze jest ono bardzo poważne? Jak wykryć przypadki takiej kanibalizacji i jak sobie z nią poradzić? Tego dowiesz się w tym artykule.
Spis treści
Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?
Kanibalizacja fraz kluczowych (ang. keyword cannibalization) to zjawisko, w przypadku którego przynajmniej 2 podstrony (może być ich więcej) w obrębie tej samej witryny pozycjonuje się z podobną „siłą” na to samo słowo kluczowe.
W wyniku kanibalizacji strony niejako konkurują ze sobą o pozycje w wynikach wyszukiwania.
Zobrazujmy to na poniższym przykładzie:
Dany sklep internetowy sprzedaje różne laptopy i pozycjonuje poszczególne oferty na takie frazy jak „najlepsze laptopy gamingowe”, „najlepsze laptopy firmowe”, „najlepsze laptopy dla studentów”. Jeśli zawartość owych podstron jest zbyt podobna do siebie i targetuje także inne, zbliżone znaczeniowo słowa kluczowe (np. „wydajny laptop”, „szybki laptop”), dojdzie do kanibalizacji i omawiane strony zaczną ze sobą konkurować na te same zapytania.
Jakie są skutki kanibalizacji słów kluczowych?
Kanibalizacja może być bardzo problematyczna, jeśli chodzi o pozycjonowanie. John Mueller wyjaśnił to w następujący sposób:
Jeśli masz kilka stron z mniej więcej taką samą treścią, będą one konkurować ze sobą – trochę jak banda dzieciaków, które pchają się do pierwszego miejsca w kolejce, a ostatecznie ktoś inny wślizguje się przed nimi. Osobiście wolę mniej mocnych stron niż dużo słabych – nie rozwadniaj wartości swojej witryny.
Kanibalizacja fraz kluczowych prowadzi do następujących zjawisk:
- Wahania pozycji – z racji tego, że strony konkurują ze sobą na podobne zapytania, ich pozycja w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page, czyli strona wyników wyszukiwania wyświetlająca wyniki) będzie się ciągle zmieniać.
- Spadek ruchu na stronie – gdy wiele Twoich stron konkuruje o widoczność na te same zapytania, często w praktyce żadna z nich nie uzyska odpowiednio wysokich pozycji i nie będzie generować dobrego ruchu.
- Niejasność z punktu widzenia użytkownika – jeśli na dane zapytanie w SERP-ach pojawi się kilka bardzo podobnych do siebie linków z Twojej witryny (z równie podobną treścią), niektórzy użytkownicy mogą poczuć się zdezorientowani.
Warto jednak zaznaczyć, że z reguły podstrony zawsze stają się w jakimś stopniu widoczne na liczne i podobne frazy kluczowe. Z tego względu kanibalizacji nie należy analizować w oderwaniu od kondycji całej strony. Kanibalizacja staje się problematyczna jedynie wtedy, gdy liczne podstrony intensywnie pozycjonują się na podobne zapytania.
5 głównych przyczyn kanibalizacji
Kanibalizacja fraz kluczowych może zaistnieć z wielu powodów. Oto główne z nich:
1. Duplikacja treści
Jeśli witryna zawiera wiele stron o podobnej lub identycznej treści, Google będzie mieć trudności z określeniem tego, które podstrony są najbardziej powiązane tematycznie z poszczególnymi frazami kluczowymi. Naturalną koleją rzeczy doprowadzi to do kanibalizacji.
2. Zawężona tematyka strony i podobny asortyment
Kontynuując zagadnienie duplikacji, kanibalizacja będzie trudniejsza do kontrolowania, jeśli treść danej strony skupia się wyłącznie na niszowej tematyce.
Podobnie w przypadku e-commerce wąski i zbliżony asortyment (np. koszulki z nadrukiem) także sprawia dodatkowe problemy ze zróżnicowaniem contentu.
3. Nieprzemyślana struktura strony i złe linkowanie wewnętrzne
Jeśli nie zadbasz o odpowiednią strukturę linkowania wewnętrznego (np. do stron o mniejszym znaczeniu prowadzi zbyt wiele linków) Google będzie mieć problemy w ustaleniu tego, które treści na stronie są najważniejsze, a które należy traktować jako poboczne. Taka sytuacja także przełoży się na pogłębienie problemu z kanibalizacją.
4. Brak odpowiedniej analizy słów kluczowych i monitoringu
Umiejętna analiza fraz kluczowych oraz stały monitoring pomagają przygotować strategię, dzięki której będziesz w stanie skutecznie pozycjonować się na konkretne zapytania i jednocześnie unikać kanibalizacji.
5. Nadoptymalizacja
Nadmierne optymalizowanie stron dla określonego słowa kluczowego (zakrawające o upychanie słów kluczowych, czyli keyword stuffing) prowadzi do powstania wielu podstron ukierunkowanych na podobne zapytania, a w rezultacie kanibalizacji.
Szukasz sprawdzonej agencji SEO?
Jak ustalić, czy masz problem z kanibalizacją słów na stronie?
Istnieje kilka sposobów na to, aby wykryć kanibalizację:
1. Wewnętrzna wyszukiwarka
Jeśli na Twojej stronie funkcjonuje wewnętrzna wyszukiwarka, wprowadź do niej interesujące Cię frazy kluczowe i sprawdź, jak wiele wyników na nie otrzymujesz. Dzięki temu zlokalizujesz wszystkie strony o podobnych treściach, a które mogą konkurować ze sobą na te same słowa kluczowe.
2. Zapytanie „site:” + „fraza kluczowa” w Google
Podobne rezultaty, jak w metodzie nr 1, możesz otrzymać, gdy w Google wprowadzisz zapytanie z operatorem site: oraz z frazą kluczową ujętą w cudzysłów:
site:przyklad.pl + „słowo kluczowe”
3. Google Search Console
Będąc w Google Search Console, wykonaj następujące kroki:
- Przejdź do zakładki „Skuteczność”.
- Wybierz interesujące Cię słowo kluczowe.
- Przełącz widok na „Strony”.
Jeśli w rezultatach dotyczących danego słowa kluczowego zobaczysz kilka stron, oznacza to, że dochodzi między nimi do kanibalizacji.
4. Różne narzędzia SEO
Wspomniane metody działają w przypadku mniejszych stron. Aby takiej analizy dokonać w obrębie dużych witryn, lepiej skorzystać ze specjalistycznych narzędzi SEO.
Na przykład w narzędziu Senuto znajduje się specjalny raport „Kanibalizacja”:
Jak poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych?
Jak już ustaliliśmy, kanibalizacja ma wpływ na widoczność, więc lepiej szybko jej zaradzić. Oto kilka sposobów, jak to zrobić:
- Scal strony – połącz ze sobą zbliżone teksty w jeden większy i lepszy. Jeden z nich usuń oraz dokonaj z niego przekierowania.
- Dodaj tagi kanoniczne – za pomocą oznaczenia rel=”canonical” możesz dać znać Google, którą stronę uznajesz za tę oryginalną i docelową, co pomoże w uniknięciu kanibalizacji.
- Wyszukaj nowe frazy kluczowe – aby zniwelować ogólny problem z kanibalizacją, postaraj się znaleźć inne frazy i stwórz na ich podstawie nowy content, a także dostosuj z myślą o nich starsze treści.
- Popraw strukturę strony – usuń zbędne tagi i kategorie oraz zadbaj o to, by najwięcej przekierowań wewnętrznych otrzymywał ten content, który naprawdę na to zasługuje.
Kanibalizacja fraz kluczowych – podsumowanie
Kanibalizacja to zjawisko, które może być bardzo problematyczne, zwłaszcza w przypadku dużych stron (np. gdy realizujesz pozycjonowanie sklepu). Zastosuj się zatem do omówionych tutaj porad, aby z wyprzedzeniem jej zapobiec, w odpowiednim czasie wykryć oraz, gdy zajdzie konieczność, szybko się jej pozbyć.