Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak sobie z nią radzić?

Na czym dokładnie polega kanibalizacja słów kluczowych? Czy zawsze jest groźna? Jak wykryć przypadki takiej kanibalizacji i jak sobie z nią poradzić? Tego dowiesz się z tego artykułu.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak sobie z nią radzić?

„Kanibalizacja słów kluczowych” – samo to pojęcie brzmi już groźnie. Na czym jednak dokładnie polega to zjawisko? Czy zawsze jest ono bardzo poważne? Jak wykryć przypadki takiej kanibalizacji i jak sobie z nią poradzić? Tego dowiesz się w tym artykule.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Kanibalizacja fraz kluczowych (ang. keyword cannibalization) to zjawisko, w przypadku którego przynajmniej 2 podstrony (może być ich więcej) w obrębie tej samej witryny pozycjonuje się z podobną „siłą” na to samo słowo kluczowe.

W wyniku kanibalizacji strony niejako konkurują ze sobą o pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zobrazujmy to na poniższym przykładzie:

Dany sklep internetowy sprzedaje różne laptopy i pozycjonuje poszczególne oferty na takie frazy jak „najlepsze laptopy gamingowe”, „najlepsze laptopy firmowe”, „najlepsze laptopy dla studentów”. Jeśli zawartość owych podstron jest zbyt podobna do siebie i targetuje także inne, zbliżone znaczeniowo słowa kluczowe (np. „wydajny laptop”, „szybki laptop”), dojdzie do kanibalizacji i omawiane strony zaczną ze sobą konkurować na te same zapytania.

Jakie są skutki kanibalizacji słów kluczowych?

Kanibalizacja może być bardzo problematyczna, jeśli chodzi o pozycjonowanie. John Mueller wyjaśnił to w następujący sposób:

Jeśli masz kilka stron z mniej więcej taką samą treścią, będą one konkurować ze sobą – trochę jak banda dzieciaków, które pchają się do pierwszego miejsca w kolejce, a ostatecznie ktoś inny wślizguje się przed nimi. Osobiście wolę mniej mocnych stron niż dużo słabych – nie rozwadniaj wartości swojej witryny.

John Muller o kanibalizacji słów kluczowych
Źródło

Kanibalizacja fraz kluczowych prowadzi do następujących zjawisk:

  • Wahania pozycji – z racji tego, że strony konkurują ze sobą na podobne zapytania, ich pozycja w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page, czyli strona wyników wyszukiwania wyświetlająca wyniki) będzie się ciągle zmieniać.
  • Spadek ruchu na stronie – gdy wiele Twoich stron konkuruje o widoczność na te same zapytania, często w praktyce żadna z nich nie uzyska odpowiednio wysokich pozycji i nie będzie generować dobrego ruchu.
  • Niejasność z punktu widzenia użytkownika – jeśli na dane zapytanie w SERP-ach pojawi się kilka bardzo podobnych do siebie linków z Twojej witryny (z równie podobną treścią), niektórzy użytkownicy mogą poczuć się zdezorientowani.

Warto jednak zaznaczyć, że z reguły podstrony zawsze stają się w jakimś stopniu widoczne na liczne i podobne frazy kluczowe. Z tego względu kanibalizacji nie należy analizować w oderwaniu od kondycji całej strony. Kanibalizacja staje się problematyczna jedynie wtedy, gdy liczne podstrony intensywnie pozycjonują się na podobne zapytania. 

możliwe negatywne skutki kanibalizacji słów kluczowych
Cztery możliwe negatywne skutki kanibalizacji słów kluczowych

5 głównych przyczyn kanibalizacji

Kanibalizacja fraz kluczowych może zaistnieć z wielu powodów. Oto główne z nich:

1. Duplikacja treści

Jeśli witryna zawiera wiele stron o podobnej lub identycznej treści, Google będzie mieć trudności z określeniem tego, które podstrony są najbardziej powiązane tematycznie z poszczególnymi frazami kluczowymi. Naturalną koleją rzeczy doprowadzi to do kanibalizacji.

2. Zawężona tematyka strony i podobny asortyment

Kontynuując zagadnienie duplikacji, kanibalizacja będzie trudniejsza do kontrolowania, jeśli treść danej strony skupia się wyłącznie na niszowej tematyce.

Podobnie w przypadku e-commerce wąski i zbliżony asortyment (np. koszulki z nadrukiem) także sprawia dodatkowe problemy ze zróżnicowaniem contentu.

3. Nieprzemyślana struktura strony i złe linkowanie wewnętrzne

Jeśli nie zadbasz o odpowiednią strukturę linkowania wewnętrznego (np. do stron o mniejszym znaczeniu prowadzi zbyt wiele linków) Google będzie mieć problemy w ustaleniu tego, które treści na stronie są najważniejsze, a które należy traktować jako poboczne. Taka sytuacja także przełoży się na pogłębienie problemu z kanibalizacją.

4. Brak odpowiedniej analizy słów kluczowych i monitoringu

Umiejętna analiza fraz kluczowych oraz stały monitoring pomagają przygotować strategię, dzięki której będziesz w stanie skutecznie pozycjonować się na konkretne zapytania i jednocześnie unikać kanibalizacji.

5. Nadoptymalizacja

Nadmierne optymalizowanie stron dla określonego słowa kluczowego (zakrawające o upychanie słów kluczowych, czyli keyword stuffing) prowadzi do powstania wielu podstron ukierunkowanych na podobne zapytania, a w rezultacie kanibalizacji.

Jak ustalić, czy masz problem z kanibalizacją słów na stronie?

Istnieje kilka sposobów na to, aby wykryć kanibalizację:

1. Wewnętrzna wyszukiwarka

Jeśli na Twojej stronie funkcjonuje wewnętrzna wyszukiwarka, wprowadź do niej interesujące Cię frazy kluczowe i sprawdź, jak wiele wyników na nie otrzymujesz. Dzięki temu zlokalizujesz wszystkie strony o podobnych treściach, a które mogą konkurować ze sobą na te same słowa kluczowe.

2. Zapytanie „site:” + „fraza kluczowa” w Google

Podobne rezultaty, jak w metodzie nr 1, możesz otrzymać, gdy w Google wprowadzisz zapytanie z operatorem site: oraz z frazą kluczową ujętą w cudzysłów:

site:przyklad.pl + „słowo kluczowe”

Jak sprawdzić kanibalizację słów na stronie w wyszukiwarce Google

3. Google Search Console

Będąc w Google Search Console, wykonaj następujące kroki:

  1. Przejdź do zakładki „Skuteczność”.
  2. Wybierz interesujące Cię słowo kluczowe.
  3. Przełącz widok na „Strony”.

Jeśli w rezultatach dotyczących danego słowa kluczowego zobaczysz kilka stron, oznacza to, że dochodzi między nimi do kanibalizacji.

4. Różne narzędzia SEO

Wspomniane metody działają w przypadku mniejszych stron. Aby takiej analizy dokonać w obrębie dużych witryn, lepiej skorzystać ze specjalistycznych narzędzi SEO.

Na przykład w narzędziu Senuto znajduje się specjalny raport „Kanibalizacja”:

Senuto - narzędzie przydatne do sprawdzenia kanibalizacji słów kluczowych
Źródło

Jak poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych?

Jak już ustaliliśmy, kanibalizacja ma wpływ na widoczność, więc lepiej szybko jej zaradzić. Oto kilka sposobów, jak to zrobić:

  1. Scal strony – połącz ze sobą zbliżone teksty w jeden większy i lepszy. Jeden z nich usuń oraz dokonaj z niego przekierowania.
  2. Dodaj tagi kanoniczne – za pomocą oznaczenia rel=”canonical” możesz dać znać Google, którą stronę uznajesz za tę oryginalną i docelową, co pomoże w uniknięciu kanibalizacji.
  3. Wyszukaj nowe frazy kluczowe – aby zniwelować ogólny problem z kanibalizacją, postaraj się znaleźć inne frazy i stwórz na ich podstawie nowy content, a także dostosuj z myślą o nich starsze treści.
  4. Popraw strukturę strony – usuń zbędne tagi i kategorie oraz zadbaj o to, by najwięcej przekierowań wewnętrznych otrzymywał ten content, który naprawdę na to zasługuje.

Kanibalizacja fraz kluczowych – podsumowanie

Kanibalizacja to zjawisko, które może być bardzo problematyczne, zwłaszcza w przypadku dużych stron (np. gdy realizujesz pozycjonowanie sklepu). Zastosuj się zatem do omówionych tutaj porad, aby z wyprzedzeniem jej zapobiec, w odpowiednim czasie wykryć oraz, gdy zajdzie konieczność, szybko się jej pozbyć.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 168

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
pawel_wiszniewski
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej