Wdrożenie Consent Mode v2 u wszystkich klientów SEM Mayko

Dobrze wiemy, że są sytuacje, w których nasi partnerzy potrzebują bezpośredniej pomocy i wsparcia – dlatego też zaplanowaliśmy i wdrożyliśmy Consent Mode v2 u wszystkich naszych klientów. Poznaj kulisy naszych procesów – przeczytaj case study!

Na przełomie 2023 i 2024 roku Google oficjalnie ogłosiło obowiązek wdrożenia Consent Mode V2 do marca 2024. Było to duże wyzwanie, ponieważ wszyscy nasi klienci byli zobowiązani do wdrożenia nowego rozwiązania związanego z ciasteczkami na ich stronach, a to jak wszyscy wiemy bezpośrednio wpływa na efektywność i wyniki kampanii reklamowych. 

W Mayko dobrze zdajemy sobie sprawę, że są sytuacje, w których klienci mogą bezpośrednio potrzebować naszej pomocy i wsparcia, dlatego zaplanowaliśmy i wspólnie z naszymi klientami wdrożyliśmy Consent Mode V2 we wszystkich prowadzonych przez nas projektach Performance Marketing.

Cel projektu – wdrożenie Consent Mode V2 u wszystkich naszych klientów

W pierwszym kwartale 2024 roku postawiliśmy sobie za cel wdrożenie Consent Mode V2 u wszystkich naszych klientów. Było to bardzo ambitne zadanie, szczególnie że termin wyznaczony przez Google był dość krótki (znacznie krótszy niż w przypadku przejścia z Universal Analytics na GA4).

Na początku zaplanowaliśmy to zadanie i podzieliliśmy je na cztery etapy:

  1. Zebranie wymagań technicznych i weryfikacja sposobów wdrożenia.
  2. Przygotowanie i wysłanie informacji do wszystkich klientów.
  3. Pomoc klientom we wdrożeniu funkcjonalności.
  4. Poprawa i zastosowanie wszelkich tagów śledzących.

Na początku zebraliśmy niezbędną dokumentację oraz artykuły, które szczegółowo opisywały, jak funkcjonalność powinna działać od strony technicznej. Dzięki temu zdobyliśmy wiedzę, a nasi specjaliści SEM mogli rozdzielić między siebie zadania. 

  • Cyprian Leczycki przygotował listę rekomendowanych przez nas rozwiązań i wtyczek dla różnych platform e-commerce. Nasi klienci korzystają z różnorodnych platform e-commerce (niektórzy z takich rozwiązań Saas jak Shopper czy Idosell, a inni posiadają sklepy Open Source jak PrestaShop lub Magento). Dla każdej platformy przygotowaliśmy odpowiednie narzędzia i informację o tym, jak powinno przebiegać wdrożenie. 
  • Ola Śledź przygotowała szczegółowy arkusz, w którym zebrała wszystkie niezbędne informacje potrzebne na każdym etapie wdrożenia. W tym arkuszu były zebrane adresy sklepów, statusy wdrożeń i inne niezbędne informacje potrzebne do tego, żeby proces przebiegał szybko, sprawnie oraz był podzielony na odpowiednie kroki. 
arkusz rojektu Mayko
Arkusz projektu Mayko

  • Oliwia Bobrowska przeanalizowała wszystkie artykuły oraz dokumentację. Przygotowała wytyczne niezbędne do przekazania klientom i podała je w przystępnej formie, niewymagającej od klienta wiedzy technicznej. 

Dzięki temu, że wcześniej dokładnie przygotowaliśmy listę rozwiązań wytycznych, wdrożenia mogły przebiegać bez większych zaskoczeń. Między innymi dla części klientów mających sklepy na WordPress/WooCommerce, zarekomendowaliśmy zastosowanie wtyczki CookieYes, którą sami wykorzystujemy na naszej stronie.

panel administracyjny - wtyczka CookieYes
Widok panelu CookieYes na podstawie Mayko.pl

Nasze rozwiązania

W trakcie wdrożeń pojawiały się sytuacje nieprzewidziane (zazwyczaj były to problemy techniczne), w których wspieraliśmy klientów i szukaliśmy najlepszych rozwiązań. 

Przykładem takiego problemu był brak statusu consnet default na stronach klientów, którzy korzystali z wtyczki Cookieyes. Brak statusu wpływał bezpośrednio na informację o wysłanych zdarzeniach do Google Ads albo GA4. To powodowało, że systemy błędnie interpretowały wysyłane dane. Status default jest statusem domyślnym ustawień ciasteczek w serwisie. Należało dodać odpowiedni kod na stronie, który uruchamiany jest jako pierwszy. 

wytyczne Google - Consent Mode v2
Wytyczne Google dot. Consent Mode

Ten kod dodaje odpowiednią informację, która jest wysyłana do systemów Google. W tym wypadku istotna jest też kolejność uruchamianych kodów – najpierw kod ze statusem default, później powinien być umiejscowiony kontener GTM lub tagi Google i jako ostatni powinien odpalić się kod od wtyczki CookieYes.

W naszym przypadku najwięcej trudności sprawiły sklepy postawione na PrestaShop, jednak dzięki współpracy naszych specjalistów z programistami klientów, problemy te zostały sprawnie rozwiązane. Problemy dotyczyły przede wszystkim współpracy modułów od zarządzania ciasteczkami z modułami obsługującymi analitykę internetową. Kompatybilność tych dwóch elementów jest niezbędna do poprawnego działania analityki internetowej. 

Współpraca na linii agencja-klient

Dzięki ścisłej współpracy naszych Account Managerów oraz specjalistów SEM, klienci byli na bieżąco informowani o konieczności wdrożenia danego rozwiązania i o aktualnym statusie etapu wdrożenia.

Obserwujemy też negatywny trend w branży e-commerce, że część sklepów nie jest w stanie poprawnie odczytywać wyników swoich kampanii. Przez błędne wdrożenie Consent Mode sklepy te mają problemy z efektywnością kampanii reklamowych. W szczególności widoczne jest to w przypadku reklam Google Ads, których tagi mogą błędnie interpretować dane na stronie, przez co kampania nie jest w stanie raportować rzeczywistych wyników lub przekazuje tylko część informacji, z których ani specjalista, ani właściciel sklepu nie są w stanie wyciągnąć wartościowych danych.

kolejność kodu Consent Mode v2
Kod Consent Mode w DataLayer, Najpierw consent = denied potem niżej pojawia się Consent Update = granted

Efekty naszych działań

W Mayko stawiamy na pierwszym miejscu efektywność prowadzonych przez nas działań. Zmiany takie jak Consent Mode mogą znacznie wpływać na raportowanie wyników i całą efektywność sklepu. Prowadząc kampanie reklamowe dla naszych klientów, mamy świadomość, że nieustanny rozwój to nie tylko zgłębianie specjalistycznej wiedzy, ale również dostosowywanie się do aktualnych wymogów. 

Nie mogliśmy dopuścić do sytuacji, w której brak reakcji z naszej strony mógłby wiązać się ze spadkiem efektywności kampanii oraz brakiem wartościowych danych, na podstawie których nasi klienci mogą podejmować istotne decyzje biznesowe.

Efekt naszej pracy jest taki, że w marcu 2024 wszyscy nasi klienci mieli wdrożony Consent Mode V2. Wszystkie niezbędne wymagania Google zostały spełnione, a w kolejnych miesiącach mogliśmy skupić się na optymalizacji tych wdrożeń.

potwierdzenie Google Analytics - Consent Mode v2
Potwierdzenie, że Consent Mode działa wg GA4

Nie masz jeszcze wdrożonego Consent Mode v2? Przeczytaj nasz artykuł: Consent mode v2 dla spóźnialskich – wszystko, co musisz o tym wiedzieć lub napisz do nas!

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 27

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
cyprian_leczycki_
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej