Przygotowanie do pozycjonowania – sprawdź od czego zaczynamy współpracę

Jakie kroki musisz wykonać wraz z agencją, zanim rozpoczniecie owocną współpracę? Czy tylko opłacać abonament i czekać na efekty?

Załóżmy, że zdecydowałeś się powierzyć nam przyszłość swojej strony. Po podpisaniu umowy bardzo często pojawia się pytanie: „co dalej”? Czy teraz już tylko musisz opłacać abonament i czekać na efekty? Pozycjonowanie to przede wszystkim współpraca między klientem a agencją SEO. Na początkowym etapie jest ona szczególnie wzmożona. Jakie kroki powinieneś podjąć zanim rozpoczniemy właściwy proces naszych działań?

Dostęp do Google Analytics

Google Analytics jest bardzo rozbudowanym narzędziem, pozwalającym na dogłębną analitykę zachowań użytkowników w witrynie. Przy jego pomocy dowiesz się np. ile osób weszło na Twoją stronę, ile dokonało zakupu czy jaki był średni czas przebywania na danej podstronie. Z punktu widzenia agencji SEO najważniejszy będzie oczywiście wzrost ruchu z wyszukiwania organicznego w ujęciu miesiąc do miesiąca i rok do roku. To jeden z najważniejszych czynników weryfikujący skuteczność pozycjonowania, dlatego istotne jest, abyśmy mogli go stale monitorować.

Krok po kroku – nadanie dostępu do Google Analytics:

1. Zaloguj się na stronie: https://analytics.google.com/

2. Na dole, po lewej stronie ekranu kliknij w Ustawienia (1) a następnie w Zarządzanie użytkownikami (2):
 

3. Kliknij w niebieski plus w prawym górnym rogu ekranu i wybierz “Dodaj użytkowników”:

4. W oknie, które się pojawi, wpisz nasz adres email oraz wybierz odpowiednie uprawnienia – w tym przypadku prosimy o udzielenie uprawnienia Edycja. Następnie kliknij “Dodaj” w prawym górnym rogu i gotowe!

Dostęp do Google Search Console

Google Search Console jest darmowym zestawem narzędzi niezbędnym w pracy pozycjonera. Dzięki niemu specjalista może sprawdzić m.in. status indeksowania witryny w wyszukiwarce Google, widoczność Twojej strony w Google na poszczególne frazy oraz czy na witrynę nie zostały nałożone ręczne filtry. Z GSC korzystamy również podczas raportowania naszych miesięcznych działań, dlatego też dostęp do niego jest nam niezbędny. Dla ułatwienia, na screenach poniżej przedstawiam jak go nadać. Jeśli nie posiadasz podpiętej domeny do GSC – oczywiście możemy pomóc w weryfikacji Twojej witryny.

Krok po kroku – nadanie dostępu do Google Search Console:


1. Zaloguj się na stronie: https://search.google.com/search-console/about

2. Z menu po lewej stronie wybierz Ustawienia (1), a następnie Użytkownicy i uprawnienia (2):
 

3. W prawym górnym rogu kliknij Dodaj użytkownika:

4. Wpisz nasz adres e-mail i wybierz Dodaj:

Analiza słów kluczowych

Zanim przystąpimy do audytu SEO, specjalista przygotowuje analizę słów kluczowych. Jest to arkusz zawierający wszystkie frazy z potencjałem SEO, na które mogą być pozycjonowane poszczególne podstrony. Analiza jest przygotowywana w ciągu 3 dni roboczych od podpisania z nami umowy. Następnie będziesz miał 3 dni, aby nanieść swoje ewentualne uwagi. Jeśli któreś słowa kluczowe Ci nie odpowiadają lub chciałbyś jakieś dodać – nie ma żadnego problemu, jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie. Warto też pamiętać, że na tym etapie wybieramy początkową pulę słów, na których będziemy się skupiać przez najbliższe miesiące. Gdybyś w trakcie naszej współpracy postanowił poszerzyć swój asortyment lub zmieniły się Twoje priorytety – baza fraz nigdy nie jest zamknięta i w każdej chwili możemy skierować uwagę na nowe cele.

Audyt SEO

Audyt SEO, a następnie jego wdrożenie, są niezbędnymi i najważniejszymi krokami przed rozpoczęciem samego pozycjonowania. Audyt to obszerny dokument przygotowany przed dedykowanego specjalistę. Zawiera on wszystkie poprawki optymalizacyjne, które należy wprowadzić, aby strona była jak najbardziej dostosowana do wymagań wyszukiwarki Google. Przygotowanie audytu to złożony i czasochłonny proces, szczególnie w przypadku dużych sklepów internetowych. Wszelkie zmiany contentowe sugerowane są na podstawie wcześniej opisanej Analizy słów kluczowych, więc musi być ona dobrze przemyślana. Poza tym, audyt pozwala specjaliście na dokładne poznanie struktury strony, a to nieoceniona wiedza przy wykonywaniu dalszych działań SEO i wykrywaniu potencjalnych błędów.

Plan wdrożenia audytu SEO

Bardzo ważną informacją jest dla nas to, czy będziesz w stanie sam (lub z pomocą osoby obsługującej technicznie stronę) zająć się wdrożeniem audytu oraz ile czasu taki proces potrwa. Gdy już na etapie podpisywania umowy będziesz wiedział, że wykonanie naszych poprawek leży poza Twoimi możliwościami, koniecznie nas o tym poinformuj. Odkładanie optymalizacji doprowadzi do tego, że możemy nie być w stanie wykazać zadowalających efektów, a przecież na tym zależy nam najbardziej.

W takim przypadku możemy służyć naszą pomocą. Współpracujemy zarówno z doświadczonymi programistami jak i utalentowanymi copywriterami. Dzięki nim szybko i profesjonalnie doprowadzimy Twoją stronę do pożądanego stanu. Jest to jednak usługa dodatkowa, która nie wchodzi w zakres pozycjonowania i jest rozliczana oddzielnie.

Jeśli jedyne, co Cię ogranicza to czas, a nie brak zaplecza technicznego – wskażemy najważniejsze poprawki, którymi należy zająć się na samym początku, a reszta może być stopniowo wdrażana już w trakcie właściwego pozycjonowania.

Podsumowanie

Dostępy nadane, analiza zaakceptowana, audyt wdrożony? Możemy zaczynać pozycjonowanie! Pamiętaj jednak, że na tym etapie nie kończy się nasza wspólna praca nad serwisem. Algorytm Google zmienia się bardzo dynamicznie, a to oznacza, że w każdej chwili mogą być wymagane dodatkowe działania na Twojej stronie. Twój feedback też jest dla nas bardzo ważny, pamiętaj, że w każdej chwili możesz się z nami skontaktować, odpowiemy na wszystkie Twoje dodatkowe pytania.

Czytaj więcej
Popularne wpisy
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy potencjalnym klientom jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera i jak go interpretować.

Czytaj więcej
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO.

Czytaj więcej
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej