Słowa kluczowe w SEO – czym są i jak je dobierać?

Słowa kluczowe mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych. W tym artkule m.in. poznasz rodzaje słów kluczowych oraz dowiesz się, czym jest intencja wyszukiwania.

Słowa kluczowe w SEO - czym są i jak je dobierać?

Prowadząc biznes w internecie, zdajesz sobie sprawę z tego, jak ogromna jest Twoja konkurencja. Zapewne wiesz, jak trudno przebić się ze swoją ofertą, nawet jeśli jest bardzo atrakcyjna i wiesz, że klienci docenią Twoje produkty. Warunek jest jeden: klienci muszą się dowiedzieć o Twojej ofercie. I to jest właśnie częsta bolączka firm, które mają świetne produkty lub usługi, ale przepadają w odmętach sieci i znajdują się na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google.

Zmień to! Na początku naucz się skutecznie dobierać słowa kluczowe. W tym artykule podpowiadamy, jak to zrobić!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym są słowa kluczowe,
  • jakie są rodzaje słów kluczowych,
  • na czym polega analiza słów kluczowych,
  • czym jest intencja wyszukiwania,
  • i wiele więcej.

Słowa kluczowe — czym są i jakie mają znaczenie

Zanim przejdziemy do omówienia, czym są słowa kluczowe, garść przydatnych statystyk dotyczących słów kluczowych:

  • każdego dnia Google przeprowadza 5,6 miliarda wyszukiwań [źródło: HubSpot],
  • krótkie słowa kluczowe nadal mają największą liczbę wyszukiwań [źródło: Ahrefs],
  • 36,3% specjalistów SEO w 2021 roku potwierdziło, że badanie słów kluczowych to jedno z ich najważniejszych działań [źródło: Search Engine Journal],
  • jedynie 8% wyszukiwań w Google ma formę pytań [źródło: Moz].

Według Wielkiego Słownika Języka Polskiego słowo klucz (słowo kluczowe) określa istotę rzeczy, coś, co pomaga w zrozumieniu lub rozwiązaniu jakiegoś problemu, zwłaszcza gdy użyte jest w określonym kontekście.

Nieprzypadkowo więc w pozycjonowaniu mówimy o słowach kluczowych (frazach kluczowych), mając na uwadze właśnie te SŁOWA lub grupy wyrazów, dzięki którym użytkownicy, szukając danego produktu lub danej usługi, trafiają finalnie tam, gdzie od początku powinni, czyli na interesującą ich stronę internetową. 

Prawidłowo dobrane słowa kluczowe mają ogromne znaczenie w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Po ich wpisaniu w wyszukiwarce Google dopasowuje najlepsze strony, których treść i kontekst w największym stopniu odpowiada szukanym frazom.

Bardzo ważne więc, by poświęcać im sporo uwagi, bo to dzięki przemyślanym dobraniu słów kluczowych najskuteczniej i najszybciej dotrzesz do klienta w wyszukiwarce. A przecież to właśnie jest najważniejsze.

Popdowiedzi dotyczące wyszukiwania słów kluczowych w Google
Popdowiedzi dotyczące wyszukiwania w wyszukiwarce Google

Słowa [frazy] kluczowe pomogą także w określeniu prawidłowej architektury informacji na stronie. Dzięki nim zoptymalizujesz także swoje strony produktowe oraz zaplanujesz działania contentowe zgodne ze sztuką SEO.

Jakie są rodzaje słów kluczowych? 

Nie ulega wątpliwości, że dobrze dopasowane słowa kluczowe decydują w ogromnym stopniu o tym, jaką popularnością będzie cieszyła się Twoja marka w sieci. Ale żeby wykorzystać ich potencjał, musisz lepiej poznać tę tematykę, dlatego krok po kroku przeprowadzę Cię po najważniejszych zagadnieniach. Słowa kluczowe wyświetlają się w wynikach organicznych, wyróżnia się ich kilka rodzajów: ogólne słowa kluczowe, brandowe, frazy long tail (z długim ogonem), słowa kluczowe branżowe. 

  • Ogólne słowa kluczowe – dotyczą konkretnych usług lub produktów, odnosząc się do szerokiego zakresu. Mają największy wolumen wyszukiwań. Składają się przeważnie z 1-2 słów jasno określających, z jakim produktem mamy do czynienia, np. kurtka zimowa, buty damskie, okulary przeciwsłoneczne itp.
  • Brandowe słowa kluczowe – dotyczą konkretnie marki lub firmy. Użytkownik wpisuje je w pole wyszukiwania wtedy, gdy nie pamięta dokładnego adresu strony internetowej. W przypadku unikalnej nazwy istnieje duża szansa, że strona pojawi się na jednym z pierwszych pozycji wyników wyszukiwania. 
  • Frazy kluczowe z długim ogonem, tzw. long tail – są to bardziej złożone i rozbudowane hasła kluczowe, dzięki czemu mogą precyzyjniej opisywać produkty lub usługi. Przykładowo, jeśli wcześniej wymieniliśmy frazę “kurtka zimowa”, to używając long tail wzbogacimy to zapytanie dodatkowym opisem – “kurtka zimowa w kolorze czerwonym z futerkiem”.
  • Branżowe słowa kluczowe opisują zaś daną branżę lub dziedzinę, np. sport. Dlatego też wystarczy wpisać takie słowo w wyszukiwarce Google, by naszym oczom ukazały się wszystkie związane z tym źródła: strony internetowe, blogi tematyczne, media społecznościowe, fora itp.
frazy z długiego ogona long tail w stosunku do wolumenu wyszukiwań
Frazy long tail vs krótkie frazy kluczowe

Analiza słów kluczowych (keyword research) – dlaczego trzeba ją wykonać?

Wiemy już, jak ważne są słowa kluczowe i jak można je podzielić, lecz jeśli nasza strona ma rzeczywiście trafić do odbiorców, powinniśmy wiedzieć, których dokładnie słów używać. Zdecydowanie pomoże w tym analiza słów kluczowych, która wskaże, jakie hasła realnie wpisują internauci. To właśnie od dobrze wykonanej analizy uzależnione są dalsze działania. Stworzenie strategii SEO i przygotowywanie odpowiednich treści w dużej mierze zależy właśnie od analizy i doboru słów kluczowych.

Analiza słów kluczowych to proces identyfikowania terminów oraz wyrażeń używanych przez użytkowników w celu znalezienia odpowiednich stron internetowych. Bardzo ważne zadanie mają tu specjaliści SEO, którzy zbierają wszystkie potencjalne frazy, by wykorzystać je później w pozycjonowaniu danej strony internetowej. Analiza pozwala wykryć, jakich słów brakuje, a następnie wdrożyć je do strategii, co może przyczynić się do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania i liczby odwiedzających witrynę. 

Analizę słów kluczowych warto też przeprowadzić pod kątem najbliższej konkurencji – dzięki temu sprawdzisz, na jakie słowa pozycjonują się konkurenci. O tym przeczytam więcej w naszym artykule: Jak przeprowadzić analizę konkurencji w e-commerce.

Istnieje wiele rodzajów słów kluczowych – klasyczne (head keywords) mają prostą budowę, bo składają się z pojedynczego słowa, charakteryzują się niskim współczynnikiem konwersji, ale i jednocześnie wysoką liczbą wyszukiwań, co wpływa w sposób znaczący na wysoką konkurencję.

Nieco mniejsza konkurencyjność panuje w przypadku słów kluczowych z krótkim ogonem (body keywords, które składają się z 2-3 słów), ale za to współczynnik konwersji w przypadku tych słów nie jest zbyt wysoka.

Ostatnią grupą są słowa kluczowe z długim ogonem (long-tail keywords, na które składają się ponad 4 słowa) – tutaj współczynnik konwersji jest wysoki, natomiast wolumen wyszukiwań niski, a co za tym idzie – konkurencyjność tych słów także jest na stosunkowo niskim poziomie. Warto na początku pozycjonowania skupić się na tym typie fraz.

Zapamiętaj: krótkie, ogólne frazy są często wyszukiwane, a przy tym bardzo konkurencyjne. Aby wypozycjonować się na ogólne frazy, potrzeba nie tylko dużego budżetu, ale także dużo czasu. Dobrym pomysłem jest celowanie we frazy z długiego ogona (ang. long tail) – są mniej konkurencyjne, a przy tym koszt wypozycjonowania jest zdecydowanie niższy. Co ważne, frazy typu long tail mogą przynieść konwertujących użytkowników. Takie frazy wyszukują osoby, które wiedzą, czego szukają i są często zdecydowane na zakup „tu i teraz”.

Czym jest intencja wyszukiwania?

Wyszukiwarka Google rozwija się cały czas, dostosowuje do zmieniającej się rzeczywistości, a search intent, czyli intencje wyszukiwania to kolejny etap tej ewolucji. Dzięki niej użytkownicy uzyskują coraz to lepsze odpowiedzi na zapytania. Jest to możliwe za sprawą precyzyjnego dopasowania wyników wyszukiwania Google do potrzeb użytkowników. Jeśli użytkownik wpisze zapytanie, uzyska zadowalające go wyniki i znajdzie na stronie dokładnie to, czego szuka – będzie wówczas bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia strony. Jeśli więc chcesz osiągać wysokie pozycje w Google, twórz treści zgodne z intencją wyszukiwania użytkowników.

Zadaniem osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie i optymalizację jest namierzenie tych słów i określenie, jakie są intencje kierujących zapytanie.

Słowa kluczowe mogą mieć intencję:

  • informacyjną – służą znalezieniu konkretnych informacji lub odpowiedzi;
  • nawigacyjną – służą odnalezieniu określonej witryny lub strony;
  • komercyjną – informują o decyzjach zakupowych;
  • transakcyjną – zapytania są bezpośrednio związane z zakupem.

Dzięki zrozumieniu tego intencji wyszukiwania danego słowa kluczowego i określeniu jego rodzaju łatwiej ustalić, jakiego typu ruch na stronie można pozyskać. A to jest kluczowe w pozycjonowaniu stron internetowych.

Dodatkowe pojęcia, które warto znać

Opisywane we wcześniejszych fragmentach informacje są niezbędne, żeby dobrze zrozumieć, jak ważne jest pozycjonowanie. To jednak nie wszystko. Warto wspomnieć o innych zagadnieniach – szczególnie o potencjale słów kluczowych i wolumenie wyszukiwania.

  • Potencjał słów kluczowych – dzięki niemu określana jest popularność fraz kluczowych w ujęciu czasowym, to znaczy, jak często są one wyszukiwane przez użytkowników w ustalonym przedziale miesiąca (może być tydzień, miesiąc itp.). Żeby wyniki analizy były miarodajne, potencjał mierzy się za pomocą parametru średniej liczby wyszukiwań w przyjętych ramach czasowych. Takie słowa kluczowe zdecydowanie warto zastosować, gdyż dają największą szansę na wartościowy ruch, co oczywiście przełoży się na zadowalający poziom konwersji. Dzięki tej analizie dobieramy precyzyjne frazy, odrzucając przy tym, te, których odbiorcy nie używają. Żeby precyzyjnie określić potencjał słów kluczowych potrzeba sprawdzonych narzędzi jak Planer słów kluczowych Google, Semstorm, Senuto itp.
  • Wolumen wyszukiwania (ang. search volume) – tak nazywamy liczbę wyszukiwań danej frazy kluczowej, przeważnie pojawiającej się w skali miesiąca. To podsumowanie tego, ile razy użytkownicy wyszukują określone słowo, biorąc pod uwagę ustalony przedział czasowy. Jak widać, istnieje tu duże podobieństwo do omawianego przed chwilą potencjału słów kluczowych, bo najważniejszym zadaniem jednego, jak i drugiego zagadnienia jest jasne określenie, jakie hasła się sprawdzają, a na jakie lepiej nie poświęcać za dużo środków, zarówno pieniężnych, jak i czasowych. 

Podsumowanie

Podsumowując, przemyślane dobranie słów kluczowych to absolutna podstawa, by trafić do klientów, poszukujących usług i produktów w internecie. Konkurencja jest ogromna, co sprawia, że łatwo przepaść ze swoją ofertą, mimo że jest bardzo atrakcyjna. Pamiętaj, że “być albo nie być” każdej firmy w sieci to mądra strategia SEO, gdzie słowa kluczowe są wytrychem do skarbca. Pomyśl już o tym dziś, nie odkładaj tego na jutro. A jeśli nie czujesz się na siłach bądź nie masz czas na tworzenie strategii SEO, zatrudnij do tego zadania profesjonalną agencję SEO. Ta inwestycja szybko Ci się zwróci.

Czytaj więcej
wojciech_przekop
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej