Czym jest dropshipping e-commerce?

Jak działa dropshipping? Jakie są jego wady i zalety? Od czego warto zacząć? Tego i więcej dowiesz się z naszego artykułu.

Czym jest drophipping e-commerce?

Zarządzanie zapasami to jedno z największych wyzwań, z jakimi borykają się sprzedawcy e-commerce. Jeśli chcą mieć na stanie odpowiednie produkty w odpowiednim czasie, muszą trafnie przewidywać popyt oraz podejmować trafne decyzje zakupowe.

Właśnie tutaj na scenę wkracza dropshipping – model biznesowy w e-commerce, który eliminuje ciężar magazynowania towarów. Czym zatem on dokładnie jest? Jak działa? Jakie są jego zalety i wady? Tego i więcej dowiesz się w naszym poradniku.

Co to jest dropshipping i jak działa?

Dropshipping to metoda realizacji zamówień, która nie wymaga od sprzedawcy posiadania produktów na stanie. Zamiast tego sklep sprzedaje produkt, a zamówienie przekazuje do dostawcy zewnętrznego, który następnie wysyła towar bezpośrednio do klienta.

Cały proces można w skrócie przedstawić następująco:

  1. Dropshipper/sprzedawca nawiązuje współpracę z konkretnymi dostawcami/hurtowniami. Zakłada sklep internetowy i zajmuje się promocją jego oferty.
  2. Klient znajduje sklep dropshippera i składa w nim zamówienie.
  3. Sprzedawca przyjmuje zamówienie i informuje hurtownię, która rezerwuje odpowiednią ilość produktów.
  4. Sprzedawca odbiera płatność od klienta.
  5. Po otrzymaniu zapłaty sprzedawca przekazuje hurtowni kwotę za produkty, która jest pomniejszona o swoją marżę.
  6. Hurtownia wysyła zamówione produkty bezpośrednio do klienta.

Jak podaje Statista, w 2023 roku wielkość globalnego rynku dropshippingu oszacowano na 243,42 mld USD.

Szacowana wartość globalnego rynku dropshippingu
Szacowana wartość globalnego rynku dropshippingu – Źródło

Czy dropshipping jest legalny?

Niestety, w ciągu ostatnich lat omawiany model e-commerce zyskał złą reputację. Często był prezentowany jako łatwy sposób na szybkie wzbogacenie się, co zdecydowanie nie jest prawdą.

Choć może wydawać się, że to łatwy sposób na zarabianie pieniędzy – sprzedajesz produkty innych ludzi i zgarniasz swoją prowizję – w rzeczywistości jest to skomplikowane przedsięwzięcie. Gdy uwzględni się wszystkie wady, przeszkody oraz codzienne zarządzanie, okazuje się, że dropshipping jest daleki od prostoty i wymaga dużego zaangażowania.

Dropshipping sam w sobie jest legalny – wymaga oczywiście przestrzegania różnych przepisów dotyczących sprzedaży i dostawy, co w sumie jest normą w e-commerce.

Temu, jak założyć sklep internetowy oparty o dropshipping, dokładnie przyjrzymy się w dalszej części artykułu. Skupmy się teraz na tym, jakie są jego dokładnie wady i zalety.

Zalety dropshippingu

Dropshipping to model, który ma wiele korzyści. Oto najważniejsze z nich.

⬝ Każdy może skupić się na tym, co robi najlepiej

Jednym z kluczowych powodów sukcesu dropshippingu jest to, że pozwala każdemu skupić się na swoich mocnych stronach. Firma, która decyduje się na uruchomienie strony dropshippingowej, zazwyczaj ma już umiejętności potrzebne do stworzenia sklepu internetowego i jego promocji.

Z kolei producenci i dostawcy, którzy specjalizują się w wytwarzaniu, magazynowaniu oraz wysyłce produktów, mogą skoncentrować się na doskonaleniu procesów produkcyjnych i logistyki. Dzięki temu są w stanie zapewniać wysoką jakość swoich towarów i sprawną realizację zamówień, zamiast rozpraszać się zadaniami związanymi z marketingiem.

⬝ Brak kosztów magazynowania dla sprzedawcy

Dropshipping eliminuje potrzebę inwestowania kapitału w magazynowanie towarów. Warto zaznaczyć, że konieczność zakupienia i magazynowania produktów to często jedna z głównych przeszkód, która utrudnia start nowym sprzedawcom.

Jeśli nie chcesz lub nie jesteś w stanie zainwestować w zapasy z góry, możesz nawiązać współpracę z dostawcą lub producentem w ramach dropshippingu. To oni zajmą się magazynowaniem i realizacją zamówień. 

Jeśli się nie uda, cóż – przynajmniej nie będziesz miał długów i nadmiaru produktów, które walają się po mieszkaniu lub siedzibie firmy. 

⬝ Eliminacja problemów logistycznych dla sprzedawcy

Szeroko pojęta logistyka, które obejmuje takie kwestie jak drukowanie, pakowanie i wysyłka, może być poważnym problemem dla sprzedawców. Proces ten zajmuje dużo czasu i wymaga odpowiedniego poziomu wiedzy. Zadania te muszą być realizowane bardzo sprawnie – w końcu żyjemy w czasach, w których konsumenci oczekują szybkiej i taniej dostawy zamówień online.

Sprzedawcy korzystający z modelu dropshippingowego na szczęście nie muszą się tym zajmować, co pozwala im uniknąć wielu problemów.

Wady dropshippingu

Skuteczne zarządzanie sklepem dropshippingowym to duże wyzwanie. Sprzedawcy działający w tym modelu muszą mieć na uwadze następujące problemy.

⬝ Kwestie prawne

Niektórzy dostawcy mogą nie być tak wiarygodni, jak twierdzą. Nie zawsze wiadomo, skąd pochodzą oferowane przez nich produkty. 

Co gorsza, zdarzają się przypadki, gdy dostawcy nielegalnie korzystają z zastrzeżonych znaków towarowych lub własności intelektualnej innych firm. Jeśli sprzedajesz tego typu towary, możesz narazić się na problemy.

Aby zaradzić takiej sytuacji należy sporządzić dokładny kontrakt z hurtownią dropshippingową. Oczywiście dla nowicjuszy niezorientowanych w branży nie będzie to łatwe.

Zalety i wady dropshippingu e-commerce

⬝ Trudności w budowaniu marki

Jeśli sprzedawany produkt spełnia oczekiwania kupujących, klienci zwykle skupiają się na marce produktu i zapominają o samym sprzedawcy. W końcu to nie twoje logo znajduje się na opakowaniu.

Taki stan rzeczy może być szczególnie frustrujący dla nowych sprzedawców, którzy chcieliby budować rozpoznawalność swojej marki. W modelu dropshippingowym trudno jest wyróżnić się jako sprzedawca, gdy ten sam produkt jest łatwo dostępny w wielu innych sklepach.

⬝ Brak pełnej kontroli nad doświadczeniem klienta

Gdy prowadzisz sklep internetowy w modelu dropshippingu, tracisz kontrolę nad bardzo ważnym aspektem procesu zakupowego, czyli dostawą. W końcu nie zawsze możesz zagwarantować, że hurtownia dropshippingu dostarczy produkty na czas i że spełnią oczekiwania.

Gdy nie masz kontroli nad stanem magazynowym, trudniej jest zarządzać czasem realizacji zamówień i satysfakcją klienta. Z tego powodu najlepsi sprzedawcy działający w dropshippingu dużo inwestują w utrzymanie wysokich standardów od swoich dostawców i ciągle walczą, aby przestrzegali ustalonych harmonogramów wysyłki.

Dropshipping – jak zacząć?

Omówmy teraz dropshipping krok po kroku.

1. Aby zacząć biznes w modelu dropshipping, opracuj plan

Aby zacząć dropshipping, najpierw stwórz solidny plan biznesowy. Skoncentruj się na produktach niszowych. Pozwoli Ci to skuteczniej przeprowadzać działania marketingowe i uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania dla konkretnych zagadnień oraz ofert.

2. Przeanalizuj konkurencję

Szacuje się, że jedynie 10%–20% startupów dropshippingowych osiąga sukces, dlatego warto wybrać niszę, która nie jest przesycona.

Oto kilka skutecznych metod badania konkurencji:

  • Sprawdź wyniki wyszukiwania Google – wyszukaj swoje produktowe słowa kluczowe w Google i zobacz, które strony znajdują się na najwyższych pozycjach. W ten sposób zidentyfikujesz swoich głównych konkurentów. Zwróć uwagę na układ ich stron, asortyment produktów, ceny, opisy produktów, strategię wysyłkową (w tym koszty i czas dostawy) oraz reklamy.
  • Wykorzystaj media społecznościowe – znajdź konta swoich konkurentów i oceń, jak zarządzają swoimi profilami społecznościowymi. Bierz pod uwagę zaangażowanie klientów, układ feedu, częstotliwość postów oraz współpracujących influencerów.
  • Zapisz się na listy mailingowe – subskrybując regularne e-maile od swoich konkurentów, będziesz otrzymywać istotne informacje prosto do swojej skrzynki pocztowej.
Jak zacząć dropshipping e-commerce?

3. Nawiąż współpracę z dobrymi dostawcami

Gdy zaczynasz sprzedawać w modelu dropshippingu, wchodzisz w relację biznesową z dostawcą. Jako sprzedawca będziesz zależny od swojego dostawcy w kwestii jakości produktów, terminowości wysyłek, a nawet zgodności z przepisami prawa. Oznacza to, że musisz dokonać dobrego wyboru.

Zastanów się dlatego.

  • Jak radzą sobie z reklamacjami i zwrotami uszkodzonych produktów?
  • Jak długo trwa realizacja zamówienia od momentu sprzedaży do dostawy? 
  • Jaka jest jakość ich obsługi klienta?
  • Czy ubezpieczają zamówienia?
  • Czy oferują ochronę przed oszustwami?
  • Czy można znaleźć opinie lub referencje na ich temat w Internecie?

4. Zbuduj sklep internetowy

Czas teraz na zbudowanie swojego sklepu internetowego. Dropshipping to model sprzedaży, który Cię nie ogranicza, jeśli chodzi o promocję i docieranie do klientów. Do wyboru będziesz miał zatem następujące opcje:

  • Sklep stworzony samodzielnie (self-hosted) – to rozwiązanie polega na budowaniu sklepu internetowego od podstaw przy użyciu własnych zasobów. Taka metoda daje największą elastyczność w dostosowywaniu funkcji sklepu, ale wymaga również największych umiejętności technicznych oraz większego zaangażowania w zarządzanie serwerami i bezpieczeństwem.
  • Platformy SaaS (Software as a Service) – platformy SaaS (jak Shopify, BigCommerce czy Wix) oferują łatwy sposób na założenie sklepu internetowego. W ramach abonamentu otrzymujesz dostęp do narzędzi do tworzenia i zarządzania sklepem, hosting, wsparcie techniczne oraz wiele gotowych szablonów.
  • Marketplace – możesz nawet rozważyć sprzedaż na istniejących platformach marketplace takich jak Amazon, eBay czy Allegro.

5. Promuj ofertę

Sukces w dropshippingu to przede wszystkim skuteczna promocja. Jako sprzedawca musisz skutecznie docierać ze swoją ofertą do klientów. Skorzystaj w tym celu z następujących narzędzi.

  • Marketing w mediach społecznościowych – platformy takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy Twitter są potężnymi narzędziami do promowania produktów. Możesz wykorzystać je do budowania społeczności wokół swojej marki, jak i prowadzenia reklam.
  • Google Ads – dzięki odpowiedniemu targetowaniu możesz skierować swoje reklamy do osób, które będą zainteresowane Twoimi produktami. Pamiętaj o optymalizacji kampanii, aby uzyskać jak najlepszy zwrot z inwestycji.
  • SEO – skup się na optymalizacji opisów produktów pod odpowiednie słowa kluczowe oraz na tworzeniu wartościowych treści na swoim blogu e-commerce.
  • E-mail marketing – regularne newslettery, oferty specjalne oraz informacje o nowych produktach pomogą utrzymać zainteresowanie klientów i zachęcić ich do powrotu na stronę.

Dropshipping w e-commerce – podsumowanie

Dropshipping to ciekawy sposób na prowadzenie sprzedaży w Internecie. Warto jednak odpowiednio się przygotować do tego zadania i mieć realistyczne oczekiwania.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 4.8 / 5. Liczba głosów: 72

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
pawel_wiszniewski
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej