Kary Google – czym jest filtr Google?

Czym są filtry Google i jak uniknąć otrzymania kary? W tym artykule poznasz najlepsze praktyki SEO, dzięki którym unikniesz dotkliwych konsekwencji filtrów Google.

Kary Google - czym jest filtr Google?

Czy trzeba bać się filtru od Google? Kiedy może zostać nałożony? Jak sobie z nim poradzić? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym artykule.

Spis treści:

Co to jest filtr Google i jak działa?

Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google zawierają różne nakazy oraz zakazy, które jasno pokazują, czego Google oczekuje od stron internetowych. Jeśli jakaś witryna ignoruje owe wymagania, może na nią zostać nałożona kara w postaci filtru.

Taki filtr sprawia, że widoczność strony w wynikach wyszukiwania zostaje obniżona nawet o kilkadziesiąt miejsc – kara może dotyczyć wszystkich słów, na które stara się pozycjonować strona, lub ich części.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że filtr Google nie jest równoznaczny z banem. W przypadku tego drugiego zjawiska ma miejsce całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania.

Filtr Google a kara ręczna

Filtr Google nakładany jest automatycznie, a kara ręczna to efekt decyzji podjętej przez pracownika Google, który analizuje daną stronę (często w odpowiedzi na zgłoszenie naruszenia zasad).

Przyjrzyjmy się owym różnicom bliżej w tabeli:

Czynnik Filtr Google Kara ręczna
Wykrycie: Zautomatyzowane na podstawie algorytmów Google. Osobiste przez członka Search Quality Team.
Do nałożenia zwykle prowadzą: Duże zmiany w algorytmie (np. w wyniku wprowadzonych aktualizacji). Zgłoszenia naruszenia zasad oraz bliższe analizy często dokonywane także tuż po wdrożeniu ważniejszych aktualizacji.
Wdrożenie: Automatyczne. Ręczne.
Zakres: Często w tym samym czasie filtr Google może dotknąć wielu stron, na których wykryto podobne problemy. Dotyczy pojedynczej strony lub tylko nielicznych, na których zauważono podobne naruszenia.
Powiadomienie: Brak bezpośredniego powiadomienia. Bezpośrednie powiadomienie w Google Search Console.
Rozwiązanie sytuacji Wprowadzenie koniecznych poprawek i czekanie na odświeżenie algorytmu. Wprowadzenie koniecznych poprawek i wysłanie prośby o ponowne rozpatrzenie stanu strony.

Za co dokładnie może zostać nałożony filtr Google?

Przeanalizujmy bliżej, jakie praktyki najczęściej mogą prowadzić do nałożenia filtru:

  • Thin content – strony z dużą ilością contentu niskiej jakości mogą zostać ukarane.
  • Masowa duplikacja treści – celowe powielanie cudzych treści w szerokim zakresie i niekontrolowanie spamu generowanego przez użytkowników prowadzi do takiej skali duplikacji, jakiej Google nie może zignorować.
  • Keyword stuffing – nadużywanie słów kluczowych i włączanie ich do tekstu w sposób, który szkodzi czytelności oraz naturalności to praktyka, którą Google od lat zwalcza.
  • Cloaking – przedstawianie innych treści użytkownikowi i Google ma na celu zmylenie ich obu, co jest zdecydowanie niemile widzianą praktyką.
  • Doorway pages kolejna zakazana technika jest zbliżona do cloakingu, jednak w jej przypadku tworzone są strony, których głównym celem jest wygenerowanie ruchu i natychmiastowe przekierowanie go na inną, docelową witrynę (na jaką użytkownik z własnej woli zwykle nie chciałby wejść).
przyczyny kary od Google - najpopularniejsze powody otrzymania filtrów
Najczęstsze powody otrzymanych kar od Google
  • Ukrywanie tekstu – ukrywanie tekstu przed użytkownikami (zwykle w celu dodania linków oraz fraz kluczowych) poprzez stosowanie podobnych kolorów tła, małych czcionek lub innych technik może prowadzić do nałożenia kary.
  • Spamerskie linki zwrotne – pozyskanie w krótkim czasie dużej ilości niskiej jakości linków (często niepowiązanych tematycznie) interpretowane jest jako próba manipulacji algorytmem.
  • Złośliwe oprogramowanie – jeśli na danej stronie pojawi się złośliwe oprogramowanie (niezależnie, czy właściciel o tym wie, czy nie) Google może nałożyć filtr, aby chronić potencjalnych odwiedzających.
  • Nieodpowiednie wykorzystanie danych strukturalnych – wdrożenie danych strukturalnych w sposób niedokładny lub taki, który ma na celu manipulowanie wynikami wyszukiwania, także może prowadzić do nałożenia kary.
  • Nadoptymalizacja tekstów zakotwiczenia – umieszczanie na stronie zbyt dużej ilości nienaturalnych anchor tekstów (zwykle typu exact match) może być zinterpretowane jako próba manipulacji algorytmem.

Filtr Google – ile trwa kara i czy można ją usunąć?

Określenie czasu trwania tego typu kary nie jest łatwe. Duże znaczenie w tym kontekście ma to, jak szybko właściciel strony wprowadzi odpowiednie poprawki oraz kiedy zostanie wdrożona kolejna większa aktualizacja, która będzie wiązać się także z odświeżeniem indeksu.

W praktyce od momentu nałożenia filtru do jego zdjęcia często mija nawet 6 miesięcy, a niekiedy sytuacja wydłuża się do nawet 1,5 roku. Oczywiście wiele zależy od powodu nałożenia kary. Na przykład niskiej jakości content lub stosunkowo niegroźne złośliwe oprogramowanie poskutkują krótszym filtrem. Wspomniane 18 miesięcy to już raczej wynik długotrwałego i uporczywego łamania wytycznych Google.

Warto też dodać, że wysyłanie zgłoszeń o ręczne rozpatrzenie strony nic nie da w przypadku filtru/kary algorytmicznej.

Jak ustalić, czy domena została dotknięta filtrem Google?

Jak wspomniano wcześniej, gdy dojdzie do nałożenia filtru, właściciel strony nie jest o tym informowany. Z tego powodu należy posiłkować się 2 głównymi pośrednimi sposobami.

1. Monitorowanie stanu i pozycji strony

Filtr Google skutkuje spadkiem pozycji. Zbierz dlatego dane z Google Search Console, Google Analytics, czy innych narzędzi SEO (jak Senuto), aby przeanalizować potencjalną utratę widoczności i wykluczyć inne zjawiska (np. wahania sezonowości branży).

2. Monitorowanie zmian w algorytmie

Kary algorytmiczne są często nakładane na wiele stron jednocześnie i zwykle po wdrożeniu większych aktualizacji. Warto zatem mieć na oku to, czy Google nie wprowadziło kolejnego update’u. W tym celu warto śledzić m.in.:

  • Google SearchLiaison – jedno z oficjalnych kont Google na Twitterze.
  • John Mueller – jeden z przedstawicieli Google, którego warto śledzić.
  • MozCast – narzędzie to przedstawia „pogodę w SEO”, co pomaga ustalić, czy właśnie nie doszło do ogólnie większych zmian w wynikach wyszukiwania.
Działania SEO, dzięki którym unikniesz kary od Google
Przykłady dobrych praktyk SEO, dzięki którym unikniesz kary od Google

Praktyki SEO, które pomogą uniknąć nałożenia filtru

Aby zminimalizować ryzyko otrzymania filtru, najlepiej trzymać się ogólnych sprawdzonych praktyk SEO:

  1. Przydatny content – twórz treści przede wszystkim z myślą o tym, aby dostarczyć przydatną wiedzę użytkownikom.
  2. Naturalne stosowanie fraz kluczowych – frazy kluczowe pomagają Google określić znaczenie Twoich treści, jednak nie mogą negatywnie wpływać na czytelność.
  3. Jakościowe linki zwrotne – działania z zakresu pozyskiwania linków powinny skupiać się na ich jakości, a nie ilości.
  4. Szybkość ładowania – szybkość ładowania to jeden z ważniejszych czynników SEO, dlatego zawsze warto o niego dbać.
  5. Nacisk na user experience (UX) – podobnie jak content, ogólny sposób funkcjonowania strony także powinien być zoptymalizowany z myślą o odwiedzających.

Podsumowanie

Nałożenia filtru od Google można łatwo uniknąć, jeśli trzymasz się odpowiednich praktyk. Jeśli jednak Twoja strona otrzymała tego typu karę, najlepiej skorzystaj z pomocy ekspertów SEO.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 156

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
wojciech_przekop
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej