5 mitów na temat SEO w e-commerce

Pozycjonowanie przez lata obrosło w wiele mitów – często krzywdzących. Poznaj zatem 5 najpopularniejszych błędnych przekonań dotyczących SEO w e-commerce!

Najpopularniejsze mity o pozycjonowaniu

Zarówno SEO, jak i e-commerce to bardzo rozbudowane branże. Nie dziwne zatem, że na ich styku powstaje wiele mitów. W tym artykule omówimy 5 błędnych przekonań dotyczących optymalizacji pod Google oraz sprzedaży internetowej.

Mit 1 – SEO w e-commerce ma najwięcej wspólnego ze stronami produktowymi

Wielu sprzedawców internetowych uważa, że jeśli ich strony produktowe są zoptymalizowane pod Google to, w zasadzie większa część pracy związanej z SEO została wykonana. W końcu klientów najbardziej interesują produkty, więc to takie podstrony mają największe znaczenie.

W rzeczywistości jednak proces pozycjonowania sklepów internetowych musi obejmować znacznie więcej elementów. Warto przyjąć holistyczne podejście i dbać o optymalizację dosłownie całej witryny. W szczególności warto zwrócić uwagę na takie sekcje jak:

  • Strony kategorii – wielu odwiedzających, zanim w ogóle przejdzie do produktów, przegląda strony kategorii, dlatego warto im poświęcić odpowiednią uwagę.
  • Blog – przydatne artykuły i poradniki pomogą pozycjonować się na wybrane frazy kluczowe.
  • Sekcja FAQ – sekcja ta powinna być pozycjonowana na frazy informacyjne i odpowiadać na pytania, które mogą trapić Twoich klientów.

Mit 2 – korzystanie z opisów produktów od producenta wystarczy (+ kwestia duplikacji)

Techniczna optymalizacja stron produktowych i organizacja contentu na ogromnych stronach e-commerce już samo w sobie jest wyzwaniem. Nie dziwne zatem, że niektórzy sprzedawcy nie chcą poświęcać więcej środków na profesjonalne opisy produktów i zamiast tego korzystają z tych dostarczonych przez producentów.

Tego typu oszczędność nie jest dobrym wyjściem z długoterminowej perspektywy. Warto zainwestować w lepsze opisy produktów z wielu powodów:

  • Unikatowość – nie chodzi tu jedynie o uniknięcie standardowej duplikacji tekstu (o niej nieco więcej poniżej). Dzięki oryginalnym, ciekawym i przydatnym opisom Twoja oferta wyróżni się na tle konkurencji i nie będzie „nudna”.
  • Optymalizacja SEO – profesjonalni copywriterzy wiedzą, jak przygotować opisy, które są jeszcze lepiej zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, formatowania i czytelności.
  • Optymalizacja pod sprzedaż jakościowe opisy produktów są także zoptymalizowane pod sprzedaż. Copywriterzy wiedzą, jak wykorzystać język korzyści, gdzie i jak zamieścić call to actions oraz w jaki sposób zachęcić czytelnika do dokonania zakupu.

Warto przy okazji poruszyć inny mit dotyczący opisów od producenta. Jak wskazał John Mueller podczas jednej z dyskusji, korzystanie z nich nie powinno mieć większego wpływu na problemy z duplikacją. Zaznaczył on, że:

Jeśli jednak mowa o stronach e-commerce, które mają te same opisy produktów, a reszta witryny jest całkowicie inna, to jest to jak najbardziej w porządku. Nie musisz się martwić o żadne degradacje, spadki w rankingu czy cokolwiek innego.

Tak czy inaczej, warto jednak zadbać o oryginalne opisy produktów, jako że stanowią one dużą część całego contentu na stronie.

Mit 3 – powinieneś zawsze stosować noindex do stron produktowych, w przypadku których wyczerpał się asortyment

Niektórzy zakładają, że jeśli skończyły się zapasy magazynowe danego produktu, jego strona powinna zostać usunięta, aby zaoszczędzić crawl budget, poprawić szybkość ładowania itp.

Lepiej jednak nie podejmować takiej pochopnej decyzji. Jest tak z 2. powodów:

  • Wartość SEO – tego typu strony z biegiem czasu nagromadziły wartość SEO. Gdy je usuniesz, od razu ją stracisz.
  • Doświadczenie użytkownika – choć nikt nie lubi trafić na stronę produktu, którego nie ma w asortymencie, błąd 404 lub niespodziewane przekierowanie to zwykle jeszcze gorszy scenariusz.

Oczywiście omawianych typów stron nie powinieneś pozostawić samych sobie. Rozważ następujące strategie:

  • Podaj szacowaną datę, kiedy produkt znowu będzie dostępny.
  • Dodaj opcje, dzięki którym klienci mogą uzyskać powiadomienie (np. mailem), kiedy produkt wróci do magazynu.
  • Polecaj podobne albo alternatywne produkty.
  • Jeśli produkt faktycznie został trwale wycofany, rozważ przekierowanie 301 do powiązanej kategorii lub strony produktu.
wzrost liczby słów kluczowych w TOP3 - case study pozycjonowania sklepu internetowego Mayko

Mit 4 – jeśli nie zajmujesz pierwszej pozycji, SEO w e-commerce nie ma sensu

Upragniona pierwsza pozycja ma często jeszcze większe znaczenie w e-commerce niż w biznesach usługowych. W licznych branżach klient podejmuje decyzję o zakupie produktu całkiem szybko. Z tego powodu może nawet w ogóle nie brać pod uwagę Twojej oferty, jeśli znajduje się ona gdzieś głęboko w wynikach wyszukiwania.

Czy powinieneś dlatego anulować kampanię SEO, jeśli jeszcze nie znalazłeś się na pierwszej pozycji? Zdecydowanie nie! Jest tak z wielu powodów:

a) SEO wymaga czasu

Analiza przeprowadzona przez Ahrefs wskazuje, że strony zajmujące pierwszą pozycję mają średnio prawie 3 lata. Oprócz tego tylko 5% nowych stron jest w stanie pojawić się w pierwszej dziesiątce w ciągu roku:

strony zajmujące pierwszą pozycję mają średnio prawie 3 lata

Jeśli zatem dopiero zaczynasz pozycjonowanie swojej strony e-commerce, bądź cierpliwy.

b) Nie chodzi tylko o pierwszą pozycję

Jak wspomnieliśmy wcześniej, w kontekście SEO warto przyjąć holistyczne podejście. Dzięki temu działania z zakresu pozycjonowania ogólnie poprawią stan Twojego sklepu, zapewniając m.in.:

  • dobrą nawigację i strukturę,
  • główny content, który pozwoli stworzyć topical authority,
  • dobrą optymalizację pod mobile.

Mit 5 – o pozycjonowanie w sklepie możesz zadbać samodzielnie

Choć oczywiście warto zaznajamiać się z technikami i podstawami SEO, to jednak w praktyce trudno samodzielnie czy też w bardzo ograniczonym składzie zajmować się pozycjonowaniem sklepu. Jest tak z wielu powodów:

  • Czas – SEO to ciągły proces, który wymaga czasu. Pozycjonowania nie można jednorazowo „uruchomić” i później o nim zapomnieć.
  • Częste zmiany – Google stale aktualizuje swój algorytm, dlatego nawet samo nadążanie za ostatnimi nowościami wymaga dodatkowej uwagi.
  • E-commerce to dodatkowe wyzwanie – podczas gdy o optymalizację bloga jeszcze można jakoś zadbać samodzielnie, tak sklepy internetowe to zwykle molochy, które stanowią szczególne wyzwanie w kontekście SEO.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi lepiej orientujesz się na temat mitów w kontekście e-commerce i będziesz w stanie podejmować bardziej trafne decyzje w przypadku pozycjonowania swojego sklepu.

Jak oceniasz naszą treść?

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 112

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Czytaj więcej
wojciech_przekop
Popularne wpisy
kontakt z agencją seo
Co warto przemyśleć przed kontaktem z agencją SEO?

W artykule przybliżamy to, co warto wziąć pod uwagę przed pierwszym kontaktem z agencją SEO. Poznaj zestaw pytań, które warto sobie zadać przed startem współpracy.

Czytaj więcej
analiza SEO konkurencji poradnik
Jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w e-commerce

W tym artykule poznasz najważniejsze elementy analizy SEO konkurencji oraz narzędzia, z których warto skorzystać.

Czytaj więcej
audyt seo co to
Audyt SEO – czym właściwie jest i jak wygląda?

Przybliżamy czytelnikom, jak może wyglądać audyt SEO – czym jest, co zawiera oraz jak go interpretować.

Czytaj więcej